Indie v chuti utrácet překonává Čínu | E15.cz

Indie v chuti utrácet překonává Čínu

Medha

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Kdybychom brali zájem o vstupenky na formuli 1 jako ekonomický indikátor, pak je Indie v předjížděcím pruhu. Lístky až za 700 dolarů na vůbec první velkou cenu Indie na novém okruhu v Dillí byly vyprodány, ačkoli většina obyvatel země vydělává méně než tisíc dolarů ročně. Do „rychlého pruhu“ dostávají Indii obyvatelé měst, jejichž chuť po spotřebě dramaticky roste.

Peněženky indických spotřebitelů plní hlavně růst ekonomiky, která se za poslední dekádu zvětšuje tempem sedmi procent za rok, a s ekonomikou rostou i mzdy. Ty za stejnou dobu stouply o čtrnáct procent. Nárůst mezd se promítl do výdajů domácností na spotřebu, které loni činily více než polovinu HDP.

Ve spotřebě se Indové sice zatím nemůžou měřit s Američany, růst chuti utrácet je však pozoruhodný – za posledních pět let stoupla spotřeba o osmdesát procent. A to navzdory ekonomické krizi, která spotřebitelům utahovala opasky na celém světě.

Ač má nižší ekonomický růst, v chuti utrácet Indie předčí i Čínu, v níž se spotřeba domácností podílí na HDP zhruba jen z třetiny. Jak navíc ukazuje průzkum společnosti Nielsen, Indové napříč příjmovým spektrem jsou mimořádně optimističtí ohledně finanční budoucnosti a nejochotnější utrácet. Index spotřebitelské důvěry v Indii činí 126 bodů, světový průměr jen 89 bodů.

Navzdory výstražným inflačním signálům a zpomalování růstu se tedy zdá, že Indie bude pokračovat v konzumním boomu. Výdaje za nadstandardní produkty dlouhodobě převyšují základní výdaje na nákup potravin. Roste zájem hlavně o služby, zábavu, spotřební elektroniku, oblečení a luxusní zboží.

Konglomeráty jako Bharti, Reliance a Pantaloon rozšiřují sítě, aby nasytily poptávku nové střední třídy. Maloobchodní sektor má v Indii během příštích čtyř let vyrůst o sto procent, odhaduje Business Monitor International.
Dařit se bude také prodeji rychloobrátkového spotřebního zboží, které se s ročním přírůstkem dvanácti procent stane horkou investiční půdou.

Výhled: pátý největší trh světa

Indie je z velké části chudou, zaostalou zemí s extrémními rozdíly v příjmech. Střední a bohatá třída, tedy lidé vydělávající ročně 12 až 25 tisíc dolarů, tvoří pouhá čtyři procenta populace. I tak je to padesát milionů lidí, což je dost na to, aby příběh o úspěšném růstu mohl žít. Nedávná zpráva McKinsey dokonce předvídá, že do roku 2025 Indie ve spotřebě předstihne Německo a stane se pátým největším spotřebním trhem světa. Tento boom bude sycen střední třídou, počet jejích členů vystoupá na 583 milionů.

Laknaú
Od našeho zpravodaje

Autor: Medha

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video