Licence na trafiky dostali přívrženci Fideszu

Trafiky pro FIDESZ

Trafiky pro FIDESZ Zdroj: E15

V Maďarsku zveřejnili vítěze tendrů, vypsaných na trafikantské koncese po celé zemi a stala se z toho politická bomba. Mezi těmi, kteří získali koncesi na dvacet let, jsou hlavně lidé blízcí místním potentátům z vládní strany Fidesz nebo přímo jejich rodinní příslušníci, případně známé celebrity.

Maďarský spolek maloprodejců tabáku protestuje, protože většina dosavadních trafikantů, kteří se této činnosti věnují po desetiletí, koncesi nezískala. Jsou mezi nimi i „klasičtí“ trafikanti, tedy invalidé a jiní hendikepovaní. Hlavním záměrem nového zákona o trafikách přitom byla právě pomoc této vrstvě obyvatel. Druhým cílem bylo chránit mladistvé a výrazně omezit jejich přístup k tabákovým výrobkům.

Ze současných více než 40 tisíc míst, kde se prodávají tabákové výrobky, má vzniknout od léta pět a půl tisíce takzvaných národních trafik, kam má mládež do 18 let vstup zakázán. Původně se v trafikách měly prodávat jen tabákové výrobky, postupně se sortiment rozšířil o alkoholické nápoje, limonády, sladkosti a některé další potraviny, ale také třeba loterii. Původní skromná marže vzrostla na deset procent a zákonodárci se chystají přidat další dvě procenta. Takže mít koncesi na trafiku je už vynikající investicí. A to i v případě, že se počítá jen tabák, protože v Maďarsku kouří 38 procent obyvatel.

Jde tak o trh s ročním obratem zhruba 400 miliard forintů. Z toho jsou – podle druhu cigaret – pět až deset procent výrobní náklady, zbylých 10-15 procent zůstává na distribuci, prodej – a zisk.

Trafikant by podle podmínek tendru už teoreticky neměl brát od výrobce peníze za objem prodaných cigaret či za způsob umístění zboží v regálech. Výrobci ovšem – vzhledem k zákazu reklamy na cigarety – nemají jiný způsob, jak svou produkci propagovat a právě do této formy podpory prodeje investovali dosud miliardy eur. Analytici si proto nemyslí, že budou jen sedět se složenýma rukama a sledovat, jak trafikant v obchodě ukládá cigarety. Je jasné, že za peníze, byť nelegální, vzhled regálu rád přeorganizuje.

Nemalé náklady měli výrobci s dodávaním cigaret do prodejen. Rádi rozváželi zboží sami, i když to do tolika míst bylo složité. Teď se vše zjednoduší, čili výrobcům klesnou náklady. Analytici odhadují, že budoucí trafikanti získají od tabákových výrobců „pod pultem“ 10–20 miliard forintů ročně, bez toho, aby prodali jediný paklík cigaret. Svaz prodejců tabáku odhaduje ročně osmi až desetimilionový zisk na prodeji cigaret v jedné trafice. K tomu je třeba připočítat marže za alkohol a losy.

Ztráty a zisky

Kdo ztratí na nových trafikových pořádcích kromě těch, co omezením počtu trafik přijdou o práci? Například restaurace, hotely, kavárny a maloobchodní sítě, které přijdou o právo na prodej tabáku, a tedy i „peníze za polici“. Tratit budou i zákazníci, kteří by chtěli spojit nákup potravin s nákupem cigaret. Skutečně tučné zisky však mohou očekávat ti, kteří i přes takzvané štrómany (nastrčené figury) získali třeba až dvacet koncesí.

Gregor Martin Papucsek: Orbánovo kouzlo mizí, selhává i dvojí řeč