Loď na Volze šla ke dnu jako kámen, lidé neměli šanci

Pátrání po pohřešovaných cestujících z parníku Bulgarija

Pátrání po pohřešovaných cestujících z parníku Bulgarija

nes
Ruské úřady se pustily do zevrubného vyšetřování rychlého potopení výletní lodi Bulgarija, při němž v neděli zahynula na řece Volze většina z cestujících, tedy více než sto lidí, včetně mnoha dětí. Prezident Medvěděv nařídil "totální kontrolu" dopravních prostředků.

Osmdesátku trosečníků se podařilo zachránit, ale prakticky už není naděje, že by další pohřešovaní mohli přežít. Prezident Dmitrij Medveděv vyhlásil na úterý v celé zemi státní smutek. Ten se vyhlašuje zpravidla při tragédiích, které si vyžádají více než sto životů.

Podle předběžného seznamu byli na palubě lodi je ruští občané, převážně z Kazaně a okolí. Konzulární úsek českého velvyslanectví v Moskvě nemá žádné informace, že by mezi pasažéry parníku Bulgarija byli nějací čeští a slovenští občané nebo jiní cizinci.

Nestačili pochopit, co se děje

Na lodi s kapacitou 140 pasažérů se plavilo 208 lidí, z nich 25 nebylo pro plavbu řádně registrováno. Z plavidla se potápěčům dosud podařilo vyzvednout 12 mrtvých, celkem místní úřady potvrdily zatím 13 úmrtí. Záchranáři se pokusí loď z dvacetimetrové hloubky vyzdvihnout, což však potrvá zřejmě čtyři až pět dnů. Mezitím mají potápěči pokračovat v pátrání po pohřešovaných.

Parník československé výroby, který se potopil na VolzeParník československé výroby, který se potopil na VolzeParník vyrobený před 56 lety v Československu se bleskově potopil na Volze. Zahynula více než stovka cestujících

Výletní parník Bulgarija plul z města Bolgar do Kazaně. Potopil se v neděli během bouře přibližně ve 13:58 moskevského času (11:58 SELČ) u vsi Sjukejevo v Tatarstánu, asi tři kilometry od břehu. Neoficiálně se mluví o trhlině v trupu, podle jiné verze byla loď zřejmě přetížena a k rychlému potopení přispěla i otevřená okénka a světlíky. Podle svědectví šel parník ke dnu během pouhým tří minut, aniž „kdokoliv stačil pochopit, co se vlastně děje,“ jak uvedl jeden z přeživších. Stanice Echo Moskvy uvedla, že několik minut před potopením se v herně na přídi lodi sešlo asi třicet dětí. Pak se plavidlo náhle naklonilo na bok, převrátilo a kleslo ke dnu.

Lodi selhával motor

Parník byl postaven v bývalém Československu, v loděnicích v Komárně, v roce 1955. Do loňska nesl název Ukrajina. Dosahoval rychlosti až 22 kilometrů v hodině a po modernizaci měl kapacitu 140 cestujících. Loď nebyla v dobrém stavu, přestože prošla technickou kontrolou, opakovaně jí selhal jeden ze dvou motorů a kapitán plul zpět do Kazaně pouze na jednu pohonnou jednotku. Paluba také nesla pouze dva namísto čtyř záchranných vorů.

Prezident Medveděv po nedělní tragédii nařídil totální prověrku všech prostředků k přepravě cestujících, protože se dá předpokládat, že se ruské vody křižuje více nebezpečných plavidel ve zchátralém stavu. Víkendové neštěstí je však svým rozsahem i v Rusku ojedinělé. Naposledy se podobná katastrofa stala ještě za sovětských dob: v červnu 1983 na Volze při nárazu parníku Alexandr Suvorov do Uljanovského mostu, přes který právě přejížděl nákladní vlak. Počet obětí se pouze odhadoval na 176 až 600 lidí.