Osmdesátku trosečníků se podařilo zachránit, ale prakticky už není naděje, že by další pohřešovaní mohli přežít. Prezident Dmitrij Medveděv vyhlásil na úterý v celé zemi státní smutek. Ten se vyhlašuje zpravidla při tragédiích, které si vyžádají více než sto životů.
Podle předběžného seznamu byli na palubě lodi je ruští občané, převážně z Kazaně a okolí. Konzulární úsek českého velvyslanectví v Moskvě nemá žádné informace, že by mezi pasažéry parníku Bulgarija byli nějací čeští a slovenští občané nebo jiní cizinci.
Nestačili pochopit, co se děje
Na lodi s kapacitou 140 pasažérů se plavilo 208 lidí, z nich 25 nebylo pro plavbu řádně registrováno. Z plavidla se potápěčům dosud podařilo vyzvednout 12 mrtvých, celkem místní úřady potvrdily zatím 13 úmrtí. Záchranáři se pokusí loď z dvacetimetrové hloubky vyzdvihnout, což však potrvá zřejmě čtyři až pět dnů. Mezitím mají potápěči pokračovat v pátrání po pohřešovaných.
Parník československé výroby, který se potopil na VolzeParník vyrobený před 56 lety v Československu se bleskově potopil na Volze. Zahynula více než stovka cestujících
Výletní parník Bulgarija plul z města Bolgar do Kazaně. Potopil se v neděli během bouře přibližně ve 13:58 moskevského času (11:58 SELČ) u vsi Sjukejevo v Tatarstánu, asi tři kilometry od břehu. Neoficiálně se mluví o trhlině v trupu, podle jiné verze byla loď zřejmě přetížena a k rychlému potopení přispěla i otevřená okénka a světlíky. Podle svědectví šel parník ke dnu během pouhým tří minut, aniž „kdokoliv stačil pochopit, co se vlastně děje,“ jak uvedl jeden z přeživších. Stanice Echo Moskvy uvedla, že několik minut před potopením se v herně na přídi lodi sešlo asi třicet dětí. Pak se plavidlo náhle naklonilo na bok, převrátilo a kleslo ke dnu.
Lodi selhával motor
Parník byl postaven v bývalém Československu, v loděnicích v Komárně, v roce 1955. Do loňska nesl název Ukrajina. Dosahoval rychlosti až 22 kilometrů v hodině a po modernizaci měl kapacitu 140 cestujících. Loď nebyla v dobrém stavu, přestože prošla technickou kontrolou, opakovaně jí selhal jeden ze dvou motorů a kapitán plul zpět do Kazaně pouze na jednu pohonnou jednotku. Paluba také nesla pouze dva namísto čtyř záchranných vorů.
Prezident Medveděv po nedělní tragédii nařídil totální prověrku všech prostředků k přepravě cestujících, protože se dá předpokládat, že se ruské vody křižuje více nebezpečných plavidel ve zchátralém stavu. Víkendové neštěstí je však svým rozsahem i v Rusku ojedinělé. Naposledy se podobná katastrofa stala ještě za sovětských dob: v červnu 1983 na Volze při nárazu parníku Alexandr Suvorov do Uljanovského mostu, přes který právě přejížděl nákladní vlak. Počet obětí se pouze odhadoval na 176 až 600 lidí.