Malí podnikatelé na Slovensku se hůře dostávají k úvěrům

Důvody, proč to mají firmy u bank obtížnější, vidí Sirotka nejméně tři. „Často jim vadí historie,“ vysvětluje. Začínající podnikatel bez účetní historie a jasných čísel má dnes situaci velmi ztíženou. Překážkou pak bývají i záruky, jelikož banky často vyžadují ručení i movitým majetkem, který ovšem firma nemá.
„Váha se přikládá více záruce než kvalitě podnikatelského záměru,“ je přesvědčen Sirotka. A když už se banka rozhodne úvěr přece jen poskytnout, bývá dalším problémem úroková sazba. Ta se v některých případech může vyšplhat až na 11 procent.
„Banka musí svého klienta prověřit a zhodnotit riziko, které s sebou jeho podnikání nese. Takto banky postupují ve všech případech, ať jde o novou aktivitu, anebo o zaběhnutý byznys. V čase krize je každá koruna dobrá,“ objasňují analytici z Poštovní banky. Považují za pochopitelné, že krize, jež propukla v roce 2008, s sebou přinesla i zpřísnění pravidel pro poskytování půjček. V současnosti se objem úvěrů pro celou podnikatelskou sféru pohybuje na úrovni přibližně 16 miliard eur, což je čtvrtina celkových aktiv bank, tedy úvěrů a cenných papírů.
Otazník tak visí především nad následujícími roky. Podniky totiž očekávají výrazný nárůst potřeby financování a nejvýznamnějším zdrojem přitom zůstávají bankovní úvěry. „Když má malá firma ztížený přístup k technologickým zařízením, je to pro ni existenční otázka,“ připomíná Sirotka.
Podle asociace vykonává mnoho malých firem na Slovensku činnosti, do nichž se velkým firmám nechce a na něž potřebují drahá zařízení. Jde například o instalatérské firmy či pracovníky s kanalizacemi. Právě tyto firmy zpravidla fungují od zakázky k zakázce, a tudíž často potřebují i úvěry.
Šéf asociace malých podniků přesto vidí jedno „elegantní“ řešení situace – evropské fondy. „Máme neskutečně malý objem čerpání fondů,“ tvrdí a naznačuje tak cestu zejména vládě, jak podpořit malé a střední firmy. Ta podle něj vyhlašuje jenom málo projektů zaměřených právě na tento sektor, a to navzdory tomu, že by bylo možné snadno čerpat například z prioritní oblasti Informatizace společnosti. Má přitom na mysli například podporu firmám při výměně pokladen, která je čeká od ledna příštího roku, nebo při zvyšování „komputerizace“.