Nejlepší televizní seriál Simpsonovi slaví 500. epizodu | E15.cz

Nejlepší televizní seriál Simpsonovi slaví 500. epizodu

Simpsonovi
Simpsonovi
• 
ZDROJ: E15 Stanislav Sulc, TV Prima, kolaz E15

Stanislav Šulc

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Když se 19. dubna 1987 v pořadu The Tracey Ullman Show objevil krátký skeč Matta Groeninga o dysfunkční žluté rodince, málokdo tušil, že se zrodila legenda. O čtvrtstoletí později jsou Simpsonovi nejdéle vysílaným seriálem v hlavním čase americké televize, patří mezi kultovní pořady ve všech zemích, kde jsou uváděni, a představují samostatné průmyslové odvětví s obratem stovek milionů dolarů ročně.

V noci na dnešek středoevropského času stanice Fox odvysílala již pětistou epizodu seriálu s názvem At Long Last Leave. Přesto se fenoménu Simpsonových nevyhýbají ani problémy – aktuální řada čelí propadu sledovanosti, zatímco náklady na show se neustále zvyšují. I proto není jisté, zda Fox prodlouží dosavadní smlouvu na výrobu nových dílů, která vyprší po 25. sérii.

Nepravděpodobný kult

Samostatný seriál Simpsonovi si odbyl premiéru 17. prosince 1989, a byť už v té době byla rodinka populární, reakce publika byla nečekaná. Do té doby totiž americkým televizím vládly tradiční žánry a formáty – a nejdůležitější byl rodinný sitkom. Simpsonovi sice vypadají jako typický zástupce žánru, ale ve skutečnosti byli a dodnes jsou jeho parodií.
Matt Groening pojmenoval postavy podle členů vlastní rodiny, a jak sám uvedl, jeho otec měl na seriál klíčový vliv: „Můj otec mi řekl, že Homer nesmí být nikdy zlý na Marge. Ale nikdy mu nevadilo, když Homer škrtil Barta.“ Divákům však kreslená parodie jich samých a doposud nejpopulárnějšího žánru zachutnala. A Simpsonovi se stali prvním počinem stanice Fox, který se dostal mezi třicítku nejsledovanějších pořadů v USA vůbec. Na absolutním vrcholu sledovanosti, v sezoně 1991/1992, zhlédlo každý díl v průměru 21,7 milionu diváků, uvádí společnost Nielsen Media Research monitorující americký zábavní průmysl.

Navzdory trendům

„Simpsonovi pocházejí ze starého světa televize, kdy existovaly tři stanice a všem vládla The Cosby Show. Nyní žijeme ve světě se 650 tisíci kanály, ale Simpsonovi jsou stále s námi. Možná jsou jediným mostem spojujícím historii a současnost televize,“ uvedl dnes slavný moderátor Conan O’Brien, který se na pořadu podílel jako scenárista v letech 1991 až 1993. Během třiadvaceti let se televizní průmysl i zábava proměnily k nepoznání, přišla spousta nových formátů (reality show), internet a sociální sítě. Simpsonovi si však dodnes drží popularitu a sami spustili novou vlnu televizní animace (z ní vzešel například South Park nebo Griffinovi). Byť premiéry jednotlivých dílů 23. sezony sleduje v průměru „jen“ sedm až osm milionů diváků, podle magazínu The Hollywood Reporter kouká na dobrodružství Simpsonových ze Springfieldu po celém světě až 150 milionů diváků. Jeden ze tří otců seriálu, producent James L. Brooks k tomu prohlásil: „Na Simpsonových je skvělé, že jejich tón můžeme měnit ze sezony na sezonu, někdy dokonce z dílu na díl. Můžeme je vzít kamkoli, z frašky do romantické komedie.“ Nejspíš právě díky tomu jsou držiteli 27 cen Emmy a magazín Time je označil za nejlepší televizní seriál dvacátého století.

Matt Groening vrátil animaci do exkluzivních vysílacích časů

Tvůrce dvojice nesmrtelných animovaných seriálů Simpsonovi a Futurama, Matt Groening, se narodil v Portlandu ve státě Oregon 15. února 1958. K animaci a filmu měl blízko od narození. Jeho otec, Homer Groening, animoval krátké filmy a produkoval snímky o surfování. Přesto rodina zůstávala v Portlandu. „Vždycky jsem se otce ptával, proč se nepřestěhujeme do Hollywoodu. Odpovídal, že z dobré společnosti nikdy nevzejde nic dobrého,“ uvedl Groening pro speciální simpsonovské číslo magazínu The Hollywood Reporter. Přesto se Matt do Los Angeles přestěhoval ihned po vysoké škole a krátce nato na sebe upozornil kultovním komiksem Life in Hell. Ten zaujal i Jamese L. Brookse, producenta seriálu The Tracy Ullman Show, který právě sháněl autora animovaných skečů.

Groening má hvězdu na chodníku slávy:

Matt GroeningAutor: ctk

Původně chtěl, aby Groening použil Life in Hell. Ten se ale bál o autorská práva, proto přišel se žlutou rodinkou Simpsonových, jež se stala legendou a pro Groeninga dlouholetým zaměstnáním. K dnešnímu dni Simpsonovi vynesli Groeningovi mnoho peněz, deset cen Emmy a nedávno také hvězdu na hollywoodském chodníku slávy. Přesto se mu podařilo na úspěch Simpsonových přinejmenším navázat seriálem Futurama, který vytvořil spolu s jedním z původních tvůrců Simpsonových Davidem X. Cohenem. Futurama si na stanici Fox odbyla premiéru v roce 1999, Groeningovi vynesla další dvě Emmy a jako jeden z mála pořadů v dějinách americké televize přežila vlastní smrt. Fox sérii ukončil v roce 2003, ale díky popularitě na DVD se producentům podařilo uzavřít smlouvu na nové díly s televizní společností Comedy Central, která Futuramu vysílá od roku 2008 do současnosti. Groening v současnosti dále vydává komiks Life in Hell a v simpsonovském kolotoči figuruje jako výkonný producent. V roce 2011 se oženil se svou druhou ženou, Agustinou Picasso.

Kolem populární žluté rodinky se protočily miliardy dolarů

Peter Byrne z vedení stanice Fox označil seriál Simpsonovi „z licenčního hlediska za bezpochyby nejvýznamnější dílo, které jsme kdy měli, a to včetně filmů“. Nutno dodat, že se Fox či některá z jeho sesterských společností podílela na Hvězdných válkách či sérii Planeta opic, ale v obou případech není držitelem všech licenčních práv.
Přesná čísla, kolik fenomenální žlutá rodinka každý rok vydělá, nejsou známa, přesto se odhaduje, že jde o stovky milionů dolarů. Již v roce 2003 mělo po celém světě přes pět set společností smlouvu na využívání simpsonovského jména nebo jména spojeného se seriálem (například dnes se i u nás prodává pivo Duff, které původně pijí pivaři ve Springfieldu).
Díky tomu se jen tržby z merchandisingu v roce 2008 vyšplhaly na částku 750 milionů dolarů, uvedli zástupci Foxu.

Trička, knihy, hry

Celkem se ve žlutém byznysu protočilo již mnoho miliard dolarů. Simpsonovi za to vděčí solidním příjmům z reklam (v roce 2008 to bylo 314,8 milionu za 19 odvysílaných epizod). Ale také mimořádnému úspěchu v navazujících odvětvích, v nichž byla jejich obliba využita. Krátce po spuštění seriálu v roce 1989 se prodaly miliony triček s podobou Barta
Simpsona, který byl v prvních sériích hlavní postavou (s postupem času se těžiště přesunulo spíše na Homera). Velmi brzy také Matt Groening začal využívat popularitu rodiny v dalších médiích – v knihách, komiksech, časopisech, v počítačových i deskových hrách. Samozřejmě se brzy začaly prodávat i videokazety se seriálem či speciály a později DVD s celými sériemi. Simpsonovi mají i jednu tematickou atrakci v parku Universal Studia.

SimpsonoviAutor: TV Prima

Zazpívají Simpsonovi

Zvláštního úspěchu se Simpsonovi dočkali v hudební branži. V září 1990 (tedy pouhý rok od startu první série) vyšla nahrávka The Simpsons Sing the Blues, která se vyšplhala až na třetí příčku hitparády Billboard 200 a byla dvakrát platinová (to představuje prodej vyšší než dva miliony kusů). Jednu skladbu pro Simpsonovy složil i Michael Jackson, který v pořadu nadaboval jednu postavu. Od samého startu série se uvažovalo o proniknutí Simpsonových na stříbrná plátna. Ale Simpsonovi ve filmu měli nakonec premiéru až 27. července 2007. Kritici snímek přijali vřele a pozitivní reakce se dočkal i od diváků. Podle specializovaného serveru boxofficemojo.com jen v amerických kinech Simpsonovi utržili přes 183 milionů dolarů, celosvětové tržby činily 527 milionů dolarů (osmá pozice v celosvětovém žebříčku).

U takového fenoménu nepřekvapí, že přepisuje dějiny. Simpsonovi se v roce 2009 stali prvními televizními postavami, jež se dostaly na známky americké pošty, zatímco jejich pořad stále běžel. Pošta plánovala vydat zhruba miliardy kusů těchto známek v hodnotě 44 centů za kus.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video