Německý 9-Euro-Ticket: Cesta skoro zdarma, ale do vlaku se nevejdete

Německá železnice přitáhla díky devítieurové prázdninové jízdence nebývalé množství cestujících

Německá železnice přitáhla díky devítieurové prázdninové jízdence nebývalé množství cestujících Zdroj: Reuters

Na dopravu po celém Německu stačí během léta lístek za 230 korun. Takzvaný 9-Euro-Ticket si už koupilo přes 6,5 milionu lidí. Kvůli zvýšené poptávce a nedostatečným kapacitám Německých drah se ale teď mnoho cestujících do vlaků ani nevejde.

Již od začátku června je v sousedním Německu možné využít cestovní nabídku s názvem 9-Euro-Ticket. Jedná se o měsíční permanentku na hromadnou dopravu po Německu. Tento lístek za devět euro, tedy v přepočtu 230 korun, si mohou pořídit všichni, tedy i lidé bez německého občanství, až do konce srpna. Permanentka platí vždy po dobu jednoho měsíce, pak je třeba zakoupit novou. Nabídka se vztahuje na veškerou městskou hromadnou dopravu a regionální vlaky (zkratka RE) pod správou státní firmy Deutsche Bahn. Neplatí na vysokorychlostní vlaky (ICE) ani na spoje soukromých dopravců, jako je například Flixbus.

Mnoho Němců už ale vyjádřilo obavy z velké naplněnosti vlaků. Ty se bohužel potvrdily. Už před zavedením tohoto tarifu byly vlaky Německých drah na vytížených linkách přeplněné a mívaly zpoždění. První zkouška devítieurového lístku přišla s prvním červnovým víkendem, prodlouženým kvůli státnímu svátku Pfingsten (Letnice). Během tohoto víkendu vyjelo celkem 86 tisíc vlaků.

Například studentka düsseldorfské univerzity Henricha Heineho Julia cestovala z města Düsseldorf do Frankfurtu nad Mohanem. „Tabule na nástupišti ukazovaly zpoždění, které se vždy prodlužovalo o hodinu. V jednu chvíli oznámili náhradní autobusovou dopravu, ale když jsme dorazili na zastávku, bylo nám řečeno, že žádná není,“ říká.

Její cesta měla trvat tři a půl hodiny s jedním přestupem. Kvůli přeplněnosti, zpožděním a výpadkům vlaků ale Julia dorazila do cíle za osm hodin, a to šesti různými vlaky. „Lidé museli z vlaků vystupovat, abychom mohli vůbec odjet. Když vlak neočekávaně ukončil jízdu v nějaké stanici, měli jsme třeba dvě minuty na přestup, ale to nám nikdo neřekl, a mnoho cestujících to ani nestihlo. Lidé s kočárky nebo koly neměli ani šanci nastoupit,“ dodává.

Výhody, ale i nevýhody devítieurového lístku se týkají pendlerů, kteří dojíždějí za prací. Například Jonas bydlí ve vesnici ve spolkové zemi Brandenburg a každý den dojíždí pracovně do hlavního města Berlína. Běžně ho měsíční lístek vyjde na 142 eur (3500 korun). Během těchto třech měsíců tedy ušetří 400 euro (skoro 10 tisíc korun). Jak ale sám říká: „Za poslední dva týdny jsem přijel do práce už několikrát pozdě. Zpoždění vlaků je téměř samozřejmost, a občas nepřijedou vůbec bez náhrady. Navíc jsem byl zvyklý ve vlaku pracovat, a teď si často ani nesednu.“

Deutsche Bahn ale už počítají s letním navýšením kapacit. „Týdně bude počet míst ve vlacích až tři miliony. To je například o dvacet procent více než v létě 2019,“ potvrzuje mluvčí Deutsche Bahn Maximilian Klotz.

Důvodem pro zavedení zvláštního tarifu byly zvyšující se ceny energií a snaha zatraktivnit vlakovou dopravu. „Jízdenka za devět eur je jedinečnou příležitostí pro veřejnou dopravu a ochranu klimatu v Německu. Zároveň je to velký experiment pro veřejnou dopravu jako celek. Připravujeme a doslova dáváme do pohybu vše, co máme – vlaky, autobusy, obslužný personál. Všichni z toho budou mít prospěch,“ řekl výkonný ředitel Deutsche Bahn Jörg Sandvoß.

Rozpočet vláda stanovila na 2,5 miliardy eur, tedy asi 63 miliard korun. Obyvatelům Německa, kteří si již jízdné předplácejí, je snížena výše plateb a rozdíl vrácen. 9-Euro-Ticket si už ale kupovat nemusejí, svou dosavadní kartičku mohou používat po celé zemi. Jedná se mimo jiné o studenty vysokých škol, kteří ve většině případů platí povinný poplatek škole, z něhož je jim zařízena permanentka na dopravu po daném městě či spolkové zemi.