Německý autoklub čelí skandálu. Do ankety přidal 200 tisíc hlasů

Vůz autoklubu ADAC

Vůz autoklubu ADAC Zdroj: Frank Herbert, Bild-CC-by-sa/2.0/de, wikimedia.org

Důvěryhodností největšího a nejuznávanějšího německého autoklubu ADAC vážně otřáslo odhalení manipulací s výsledky každoroční ankety o nejoblíbenější auto Němců. Autoklub přiznal, že šéf komunikace firmy Michael Ramstetter v minulých letech svévolně navyšoval počty odevzdaných hlasů.

Skandál s manipulacemi výsledků v Německu vyvolal reakce požadující přezkoumání nejen této soutěže, ale i testů pro motoristy, které ADAC provádí. Bavorští politici kvůli tomu zpochybnili i jeho argumenty ve sporu o chystané mýtné na německých dálnicích pro zahraniční osobní auta.

Autoklub, který je s 19 miliony členů největším sdružením svého druhu v Evropě a vůbec největším spolkem v Německu, původně přiznal „přikrášlování“ výsledků ankety Žlutý anděl jen za rok 2013. Šlo přitom prý pouze o navyšování množství došlých hlasů, nikoli o ovlivňování pořadí. Odpovědnost za to podle ADAC převzal výhradně Ramstetter, který tak údajně chtěl cenu učinit ještě prestižnější. Ramstetter okamžitě rezignoval na všechny funkce ve společnosti; kromě řízení firemní komunikace byl od roku 1998 i šéfredaktorem klubového časopisu Motorwelt.

K manipulacím docházelo déle

Vedoucí představitel ADAC Karl Obermair nicméně listu Süddeutsche Zeitung potvrdil, že k manipulacím s výsledky soutěže docházelo už déle. „Ramstetter na náš dotaz připustil, že zveřejňovaná čísla u volby nejoblíbenějšího auta Němců si i v jiných letech vymýšlel,“ uvedl Obermair. Podvody podle něj umožnila skutečnost, že šéf komunikace měl jako jediný přístup ke sčítání všech hlasování.

Podle zjištění Süddeutsche Zeitung v loňské anketě hlasovalo 76 tisíc lidí, pořadatelé ale oznámili 290 tisíc účastníků. Pro vítězné auto pro rok 2014, kterým se stal Volkswagen Golf, mělo hlasovat 34 299 členů ADAC, v reálu jich ale prý bylo desetkrát méně - jen 3409.

Výsledky soutěže v minulých ročnících chce nyní autoklub sídlící v Mnichově prověřit. „Důvěryhodnost a důvěra jsou naše největší bohatství,“ zdůraznil Obermair. Poznamenal nicméně, že kompletní prověrka nejspíš nebude možná, neboť některé statistiky hlasování se hned po předání cen likvidovaly.

Ve hře je i posudek na dálniční mýto

Dopravní expert z univerzity v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer vyzval k radikální restrukturalizaci ADAC, který pomáhá řidičům na silnicích při nehodách, testuje dopravní prostředky, vybavení pro ně, kvalitu odpočívadel nebo tunelů a provozuje také vlastní cestovní kancelář. „Je potřeba prověřit také jeho statistiky o nehodách nebo o tunelech,“ řekl Dudenhöffer agentuře DPA. Když někdo lhal ve výsledcích ankety, není vyloučené, že lhal i v jiných výstupech, poznamenal odborník na automobilový průmysl.

K objasnění celé záležitosti autoklub vyzval také ministr dopravy Alexander Dobrindt či bavorský premiér Horst Seehofer, proti jejichž projektu dálničního mýtného pro cizince se ADAC dlouhodobě staví. „V souvislosti s mýtem jsem se vždycky ptal, kam chodí na ty závěry,“ zpochybnil Seehofer argumenty autoklubu ve sporu o plánovaný poplatek na německých dálnicích pro osobní auta registrovaná v zahraničí.

Nedávná studie vypracovaná na podnět ADAC tvrdila, že celý projekt bude pro německou pokladnu ztrátový. Německé ministerstvo dopravy si od něj naopak slibuje minimálně stovky milionů eur ročně na opravy a výstavbu dálniční a silniční sítě.