Obrazem: Goebbels jako filmový scénárista. I taková byla německá propaganda

Joseph Goebbels

Joseph Goebbels Zdroj: Alfred Eisenstaedt—Time & Life Pictures/Getty Images

Joseph Goebbels
Umění a propaganda - Socha Stalina na Letné
Chruščov a Stalin v roce 1936
Joseph Goebbels
Joseph Goebbels
11
Fotogalerie

Totalitní režimy využívají k propagandě i umění. Nejinak tomu bylo i v nacistickém Německu, scénáře psal i šéf propagandy Goebbels.

Goebbelsovo jméno je spojeno s množstvím nacistické propagandy. K té využil i svůj pozitivní vztah k filmové tvorbě. Když bylo třeba vytvořit propagandistický snímek, práce scénáristy se ujal sám. Tak vznikl v roce 1945 film Kolberg. Goebbels se o literaturu a film zajímal již dříve, v mládí se neúspěšně pokusil vydat román. Poté, co se stal jedním z nejdůležitějších lidí v NS DAP, měl velký vliv na tvorbu berlínských filmových studií UFA.

Na režijní stoličku se posadila další známá osobnost nacistického filmu Veit Harlan, autor známého snímku Žid Süß. Kolberg se podobně jako další propagandou nasáklé filmy snažil napodobit historický film, tentokrát z období napoleonských válek. Název odkazuje na pruské město Kolberg, které se Napoleonovi vzepřelo, do obrany se zapojilo i civilní obyvatelstvo.

Snímek byl natočen v roce 1945, kdy německé jednotky pomalu kapitulovaly na východní i západní frontě.  Sovětské jednotky se tedy už blížily do vnitrozemí Německa. Goebbels doufal, že film v Němcích vyvolá bojovného ducha, a že budou se Sověty bojovat jako protagonisté zmíněného filmu.

Na nákladech natáčení se nešetřilo. Film byl pro ministra propagandy tak důležitý, že dokonce stahoval vojáky z fronty, aby při natáčení dělali komparz. Plán mu ale nevyšel, válka skončila skoro tak rychle jako natáčení. V kinech film zhlédl jen zlomek obyvatel, zůstal téměř zapomenut. 

Film má v propagandě totalitních ideologií výsadní postavení, jedná se totiž o davovou záležitost. Filmu hojně využívali i sovětští komunisté. Stalin například viděl svůj oblíbený film Čapajev údajně sedmadvacetkrát.