Železniční most na Výtoni se opraví a zůstane. K němu přibude třetí kolej, která zajistí kapacitu

Lávka na železničním mostě

Lávka na železničním mostě Zdroj: profimedia.cz

Přívoz v Praze
Adam Gebrian, železniční most, Smíchov
Adam Gebrian, železniční most, Smíchov
Adam Gebrian, železniční most, Smíchov
Vyšehradský železniční most
12 Fotogalerie
Diskuze (1)

Ministr dopravy Martin Kupka se rozhodl zachovat Vyšehradský železniční most na základě posudku, který uvádí, že jeho odstranění by znamenalo ztrátu významného kulturního prvku. Železniční most bude odstrojen, pod ním vznikne provizorium a k opravenému mostu bude přistavěna třetí kolej. 

Ke konci roku 2022 odhalila Správa železnic výsledky architektonické soutěže na nový pražský most. Pro mnohé to bylo překvapení – o nahrazení železničního mostu u Výtoně se totiž veřejná debata téměř nevedla. Stát nakonec silnému odporu ustoupil. Původní most, který spoluutváří panorama Prahy, se opraví a na místě zůstane.

Most z roku 1901 je dlouhodobě ve špatném stavu. Kvůli tomu tudy vlaky projíždějí vždy jen po jedné koleji, a to maximální rychlostí dvacet kilometrů za hodinu. To ale nebyl hlavní důvod, proč chtěl stát most nahradit novým. Železniční úsek mezi Výtoní a Smíchovem je důležitý pro celkový rozvoj dopravy nejen v hlavním městě.

Dopravní koncepce počítala s tím, že v podzemí vzniknou dvě nové koleje pro rozvoj příměstských vlaků. Po mostě by pak měly vést tři koleje, a to pro dálkovou dopravu, částečně také pro příměstskou dopravu a zároveň pro obsluhu města. I proto měla být přímo na novém mostě nová železniční zastávka. Dvě koleje na povrchu by tedy nebyly dostačující. Dálkovou dopravu by navíc měly částečně zajistit vysokorychlostní tratě, a vybudovat tři nové koleje pod zemí by bylo příliš drahé.

Proti novému řešení se téměř okamžitě ozvali odpůrci. Spor mezi nimi a státem nyní rozhodl odborný posudek Heritage Impact Assessment, který říká, jak moc by navrhovaný rozvoj dopadl na celé město. Alespoň podle vyjádření ministerstva dopravy. Ministr Martin Kupka se měl zároveň přiklonit k dalším doporučením, například Národního památkového ústavu. „Podle závěrů posudku by přesun původní nýtované příhradové konstrukce znamenal nevratnou ztrátu významného kulturního prvku,“ uvedl Kupka.

Co bude následovat? Správa železnic most za pár let snese a přemístí ho na vhodné místo, kde projde důkladnou opravou. Na místě se spolu s tím vybuduje mostní provizorium, které zachová železniční dopravu. „Bez ohledu na zvolenou variantu bude nutné stávající mostní konstrukci snést a zachovat po dobu prací dopravu. Proto počítáme s vybudováním mostního provizoria,“ vysvětlil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Provizorní most by se měl začít stavět v roce 2028. Předtím dojde k úpravě inženýrských sítí.

Most doplní nová kolej

Hledat se bude také lokalita, kde nýtovaný most opravit. Nabízí se pozemky Povodí Vltavy, správa železnic ale bude hledat i další místa, aby byly náklady na pronájem co nejnižší.

Posudek také doporučil pro zvýšení kapacity doplnit železniční most o nový plochý most. Na ten vyhlásí Správa železnic architektonickou soutěž. Stát by měl přepracovat i plánovanou stanici na Výtoni, na tom by měli participovat odborníci i veřejnost.

„Jsme potěšeni, že pan ministr zvolil celosvětově osvědčený a standardní postup. Rekonstrukce s dostavbou třetí koleje nabízí rychlost a minimalizaci výluk, což je nejlepší pro železniční dopravce, jejich cestující i Pražany,“ řekl k rozhodnutí člen Nadačního fondu Vyšehradský most Tomáš Bistřický. Fond je podle něj připraven předat státu studii, kterou si nechal vypracovat.

Nový most by se podle harmonogramu Správy železnic mohl začít stavět někdy mezi koncem roku 2029 a rokem 2032. Už letos se také rozběhne soutěž na novou třetí kolej. K výběru návrhu by pak mělo dojít už příští rok.

Vstoupit do diskuze (1)