Pátrání v místě pádu letadla pokračuje. Černá skříňka je prý poškozená

Na místě leteckého neštěstí ve Francii opět pátrají vrtulníky

Na místě leteckého neštěstí ve Francii opět pátrají vrtulníky Zdroj: CTK

Pátrání po obětěch letecké katastrofy ve Francii pokračuje
Květiny a svíčky před Gymnáziem Josepha Königa v německém Haltern, jehož žáci a učitelé byli na palubě letu
Zaměstnanci Germanwings drželi za oběti letecké katastrofy minutu ticha
Mezi oběťmi bylo i 16 studentů a dva učitelé gymnázia v Haltern am See
Mezi oběťmi bylo i 16 studentů a dva učitelé gymnázia v Haltern am See
24
Fotogalerie
Prohledávání trosek a vyprošťování obětí úterního leteckého neštěstí ve Francii bude kvůli náročnému terénu trvat několik dní. Oznámili to francouzští záchranáři, kteří dnes za rozbřesku obnovili pátrání. Černá skříňka, která byla v úterý objevena, je podle všeho záznamem z letové kabiny. Je poškozená, ale mohou se z ní získat důležité informace, uvedl francouzský ministr vnitra. Po druhé skříňce se stále pátrá.

Havárie Airbusu A320 německé společnosti Germanwings, který letěl z Barcelony do Düsseldorfu, si podle francouzských úřadů vyžádala životy všech 150 lidí na palubě.

S vyprošťováním těl dnes záchranáři podle DPA zřejmě nezačnou, nyní se soustředí na pátrání po druhé černé skříňce. Nadále také pokračuje zajištění místa tragédie a s tím související podrobné fotografické zdokumentování trosek. Součástí dnešních prací je také lokalizace částí motorů.

Záchranné práce vedle těžko přístupného terénu francouzských Alp komplikuje i nepříznivé počasí. V noci pršelo a sněžilo, což znamená, že povrch svahu tvořený pískem a kamením je mimořádně kluzký. Podle meteorologů se počasí zlepší ve čtvrtek. Dnešní povětrnostní podmínky nicméně vyhovují letům helikoptér.

Místo tragédie odpoledne navštívili německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande a španělský premiér Mariano Rajoy. Kancléřka poděkovala záchranářům a jejich práci označila za známku obrovského přátelství a pomoci. „Jsme nesmírně vděční,“ řekla. Merkelovou doprovázela premiérka německé spolkové země Severního Porýní-Vestfálska, odkud mimo jiné pocházelo 16 studentů gymnázia se dvěma vyučujícími, kteří při nehodě rovněž zahynuli.

V obci Seyne-les-Alpes, která nyní slouží jako základna záchranářů, jsou očekáváni také příbuzní obětí. Úřady pro ně připravily zázemí v místní škole a k jejich ubytování nabídla své domy i řada obyvatel. Celkem je pro ně připraveno na 900 lůžek.

Jedna ze dvou černých skříněk zaznamenávajících průběh letu byla objevena již pár hodin po tragédii a specialisté v Paříži dnes začali s její analýzou. S prvními výsledky bude veřejnost seznámena na tiskové konferenci v 16:00 SEČ, uvedl mluvčí francouzské vlády Stéphane Le Foll.

Příčina neštěstí nejasná

Příčina neštěstí je zatím nejasná, letadla podle všeho na francouzském území začalo z neznámých příčin ztrácet výšku. Piloti nicméně nevyslali nouzový signál a poplach vyhlásilo francouzské řízení letového provozu. Francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve dnes ráno uvedl, že v souvislosti s příčinou neštěstí je třeba prověřit všechny možnosti. Teroristický útok podle něj ale není tím nejpravděpodobnějším scénářem.

Na palubě airbusu byli zejména lidé z Německa, Španělska a Turecka, ale také občané Británie, Kazachstánu, Austrálie a Izraele. Nepředpokládá se, že na palubě byli Češi.

Nízkonákladová společnost Germanwings musela po nehodě zrušit desítky úterních letů, protože někteří její zaměstnanci po katastrofě nenastoupili do práce. Dnes aerolinky zrušily jeden let, na dalších spojích byla nasazena letadla jiných společností. „Někteří členové posádek nechtějí za současné situace létat, což chápeme,“ citovala agentura Reuters mluvčí.

Německý tisk spekuluje: Může za to porucha počítače?
Německý tisk se dohaduje o příčinách úterního zřícení Airbusu A320 společnosti Germanwings a připomíná v této souvislosti problémy s palubním počítačem, které měl jiný typ airbusu loni v listopadu. Média se také zabývají šokem, jaký tragédie způsobila, a kritizují senzacechtivost některých reportérů.
„Neštěstí připomíná, jak téměř došlo ke katastrofě při letu Airbusu A321 z Bilbaa do Mnichova v listopadu 2014,“ napsal server Spiegel Online. „Senzory na trupu tehdy zamrzly a dodávaly špatná data o postavení stroje. Palubní počítač pak zahájil strmý sestup. Jen díky zkušenosti pilota nedošlo k nehodě, protože počítač vypnul a převzal kontrolu nad letadlem,“ připomněl.
Nejčtenější německý deník Bild kromě poruchy počítače spekuluje i o možném náhlém poklesu tlaku v kabině. Piloti podle listu mohli chtít rychlým sestupem zajistit dost vzduchu pro cestující, ale manévr nezvládli. List také nevylučuje možnost teroristického útoku, přestože ji už dříve odmítly německé úřady.
Podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung je nutné příčinu katastrofy co nejrychleji zjistit. „Všechny díly, u nichž je podezření, že by mohly z Airbusu A320 udělat nebezpečné letadlo, musí být okamžitě vyměněny,“ apeluje list. Připomíná, že A320 je nejúspěšnější modelová řada evropského výrobce letadel Airbus a že aerolinky po celém světě používají k letům na krátkou a střední vzdálenost zhruba 3700 těchto strojů.
Deník Süddeutsche Zeitung se zabývá zpravodajstvím o letecké katastrofě a odsuzuje senzacechtivost některých reportérů. Vadí mu zejména přílišné detaily, s nimiž některé televize přicházely. „Například když jeden z reportérů uvádí, že práce na místě zřícení budou na noc přerušeny a vypráví o vlcích, kteří se tam v horách pohybují. A mohly by nyní sežrat části těl. Můžeme jen doufat, že se žádní příbuzní obětí v tento den nedívají na televizi,“ napsal deník.
Na pozůstalé po obětech se zaměřuje deník Die Welt. „Smrt tolika lidí při zřícení letadla vyvolává nejen zděšení, ale také prázdnotu. Je mnohem bolestivější, protože neštěstí vtrhlo do života tak náhle,“ napsal list v komentáři, k němuž připojil telefonní čísla na psychologickou pomoc pro pozůstalé.