Postbrexitový chaos zatím nevypukl, obchodníci mezi Británií a EU vyčkávají

Fronty se tak netvoří navzdory komplikovanějším hraničním procedurám

Fronty se tak netvoří navzdory komplikovanějším hraničním procedurám Zdroj: Reuters

Provoz v britském přístavu Dover je v prvním dni roku 2021 neobvykle slabý
Problémy tak mají jen řidiči kamionů, kteří nemají všechny nově vyžadované dokumenty
Do budoucna se na hranici Velké Británie a Evropské unie očekávají dlouhá zpoždění
Řada firem zřejmě vyčkává a zboží přes hranici zřejmě pošle až později, situace v Doveru se tak může zhoršit
5
Fotogalerie

První pracovní den roku 2021 měl být zátěžovým testem nového režimu po definitivním odchodu Británie z Evropské unie. Na březích Lamanšského průlivu však zatím situace není nijak dramatická. Může to být dáno i tím, že řada firem s přepravou zboží raději vyčkává. Velkou výzvou pro ně bude i obchodování se Severním Irskem. Už o víkendu se ukázalo, že občané Spojeného království mohou mít problémy s cestami do sedmadvacítky.

Zpravodaj BBC hlásil v pondělí dopoledne z přístavu v Doveru, který je hlavní branou pro kamionovou dopravu do Velké Británie i pro zboží směřující na kontinent, plynulý provoz. „Každý řidič nákladního vozidla musí mít správné celní deklarace a také negativní test na koronavirus, pokud míří do Francie,“ uvedl. Poznamenal však, že v prvních dnech letošního roku je zatím oproti normálnímu stavu v přístavu méně vozidel a problémy mohou nastat s nárůstem dopravy až v příštích týdnech.

Mnoho firem se zřejmě snažilo dostat své zboží přes unijní hranici na poslední chvíli na konci uplynulého roku. Nyní vyčkávají na vývoj situace a sledují, zda je odbavení hladké. Obě strany se každopádně připravují na možnost dlouhého čekání a front a stavějí parkoviště pro kamiony.

Britská strana čelí kritice, jelikož obří park pro nákladní auta v Kentu nebude hotov dřív než v únoru. Odstaviště v Ashfordu se zároveň stalo předmětem petice, někteří Britové ho chtějí pojmenovat po jednom ze strůjců brexitu Nigelu Farageovi.

Bouři zároveň vyvolalo oznámení, že se v létě mají proměnit křídové doverské útesy v prostor pro odbavovaní kamionů. Místní se bojí, že realita bude daleko horší a auta se na místě budou hromadit. „Jsem tu po 36 let a žil bych tu celý život. Říkají nám prostě jednu lež za druhou,“ postěžoval si deníku The Guardian jeden z usedlíků Mick Palmer.

Nová irská hranice 

Nervozita však nepanuje pouze na tomto břehu Velké Británie, ale také v přístavech u Irského moře. Jedním z největších postbrexitových úkolů bude zvládnutí složitého režimu týkajícího se Severního Irska. Ulster totiž ve snaze vyhnout se tvrdé hranici na irském ostrově zůstal součástí jednotného evropského trhu a kontroly se tak v podstatě přesouvají do přístavů, kterými proudí zboží mezi Severním Irskem a zbytekem Spojeného království.

„Všechna pravidla, která platí pro Evropu, se budou vztahovat na zboží dovážené do Severního Irska,“ popsal situaci BBC Declan Billington ze společnosti John Thompson and Sons, která vyrábí krmiva pro zvířata.

Několik kamionů uvízlo na nové hranici hned na začátku roku, jelikož jejich řidiči neměli správné dokumenty. Domnívali se, že je nepotřebují, když cestu zahájili už loni. I s transportem zboží do Ulsteru však řada firem raději vyčkává, navíc jsou nová pravidla zaváděna postupně.

Všeobecně se očekává, že se někteří severoirští dovozci ve snaze vyhnout se byrokracii poohlédnou po jiných dodavatelích a objem zboží převáženého přes Irské moře klesne.

Irská vláda se obává i narušení obchodních vztahů mezi královstvím a republikou, ke kterému podle ní nevyhnutelně dojde i navzdory na poslední chvíli vyjednané vánoční dohodě. „Nyní uvidíme, že obchod přes Irské moře v hodnotě osmdesáti miliard eur bude narušen mnohem větším počtem kontrol, byrokracií a papírováním, zvýšenými náklady a zpožděním,“ varoval irský ministr zahraničí Simon Coveney.

Britové za hranicemi v potížích

Problémy se však netýkají jen přepravy zboží. Kvůli koronavirovým cestovním restrikcím se potýkali s potížemi kupříkladu Britové žijící ve Španělsku. Letecké společnosti zpochybňovaly platnost jejich rezidenčních dokumentů, někteří lidé se tak nedostali do letadel směřujících do Madridu či Barcelony.

Několik desítek tisíc ve Španělsku žijících Britů má zažádáno o nové doklady, systém je však přetížen. Někteří občané Spojeného království narazili i v Nizozemsku, kde úřady vracejí cestující ze třetích zemí, na které se nevztahují výjimky.

Důsledky brexitu možná brzy pocítí i Britové, kteří s ničím neobchodují ani nikam necestují. Zvýšená byrokracie a s ní spojené dodatečné náklady by se mohly projevit při nákupu dovážených potravin. Podle některých názorů si však maloobchodníci v době koronavirové krize nedovolí příliš přenášet zátěž na zákazníky.

Situaci by ovšem mohl změnit případný podstatný výpadek levné pracovní síly z východní Evropy v důsledku omezení pohybu osob. To se však ukáže až v příštích měsících.