Řecko se může stát čínskou branou do Evropy. Peking slibuje miliardy dolarů
Li mimo jiné podepsal smlouvy týkající se finanční pomoci pro malé a střední řecké firmy podnikající v Číně a pomoci čínských úřadů lodím plujícím pod řeckou vlajkou.
Čínský premiér během třídenní návštěvy lobboval v Řecku za největší čínskou rejdařskou společnost COSCO, která usiluje o většinový podíl v nákladních docích aténského přístavu Pireus. COSCO už provozuje dva nákladní terminály, které má v dlouhodobém pronájmu.
COSCO chce také investovat 310 milionů dolarů do rozšíření přístavu, což by ale vyžadovalo souhlas Evropské unie. Li označil Pireus za „čínskou bránu do Evropy“ a dodal, že z něj chce vybudovat „nejvíce konkurenceschopný přístav světa“.
Čína, která je druhou největší ekonomikou na světě, chce zrychlit cestu svého zboží do Evropy. Řecko naopak touží přilákat zahraniční investory, aby snížilo státní dluh a míru nezaměstnanosti, která je nejvyšší v Evropské unii.
Li také prosazoval urychlení přivatizace řeckých státních podniků, projevil zájem o koupi železnic a výstavbu letiště na Krétě. Řecká železnice by po modernizaci mohlaposloužit pro transport čínského zboží do dalších částí Evropy, míní Peking.
Všichni Řekové ale s privatizací do čínských rukou nesouhlasí. Například opozice tvrdí, že vláda majetek považovaný za „rodinné stříbro“ prodává moc levně.
Dušan Jalový: V Řecku čekají investory žně