Rumunský zázrak pokračuje, Dacia opět navýšila prodeje

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia 1300
Dacia Pick-Up
Dacia Logan
3
Fotogalerie
Automobilka z rumunského města Mioveni má zase důvod k oslavě. Dacia v prvním pololetí letošního roku prodala rekordní množství vozů, oproti minulému období to znamená nárůst od 2,5 procenta. Celkem od ledna do června prodala 297 089 automobilů, má tedy dobře nakročeno k překonání loňských výsledků.

Dacii rostou prodeje nových aut od roku 2011, kdy zákazníkům dodala 340 tisíc automobilů. V této době zaznamenala mírný pokles, ten byl zapříčiněný především stárnoucí nabídkou vozů. Díky představení nových modelů a modernizaci těch stávajících se však automobilce podařilo do roku 2015 zvýšit odbyt o více než 200 tisíc aut. Letos automobilka očekává, že by se mohla dostat těsně pod hranici 600 tisíc.

Dařilo se však také celému koncernu Groupe Renault, pod který Dacia patří. Celkem koncern prodal přes 1,5 milionu vozidel, z toho drtivá většina (1,2 milionu) opustila továrnu pod jménem Renault. Prodeje společnosti rostly na všech kontinentech kromě Ameriky, kde došlo k tříprocentnímu propadu. Naopak úspěch Groupe Renault zaznamenal na afrických a blízkovýchodních trzích.

Vývoj automobilů Dacia

Ačkoliv se může zdát, že prodeje Dacie v rámci koncernu tvoří pouze zlomek, musíme vzít v úvahu marketingovou politiku koncernu. Ten na mimoevropských trzích sice Dacie prodává, ale pod značkou Renault. Například v Rusku nebo v Brazílii Dacia nemá tak zvučné jméno jako legendární francouzský výrobce. Navíc se jedná o trhy, které poptávají spíše levnější a jednodušší vozidla, tedy přesně taková, jaká Dacia vyrábí.

Například terénní Duster se loni díky této politice stal druhým nejprodávanějším automobilem koncernu, i když více než polovina znak Dacie nenesla. Podobně jsou na tom také modely Logan a Sandero, které se v koncernových žebříčcích umístily na třetí a čtvrté pozici.

Akvizice Dacie Renaultem v roce 1999 byla vyústěním dlouholeté spolupráce. Úspěšná byla například Dacia 1100 z konce 60. let, která vycházela z populárního Renaultu 8. V novém tisíciletí se spolupráce omezila nejdříve na modernizaci původních rumunských aut za pomocí moderních francouzských komponentů, nová éra začala pro rumunský automobilový průmysl roku 2004.

V tomto roce Dacia představila model Logan, který znamenal přerod firmy v moderní evropskou značku. Bodoval především cenou, která byla menší než 200 tisíc, což byla u sedanu podobné velikosti naprosto nevídaná záležitost. Například v roce 2007 se stal Logan nejprodávanějším modelem ve Východní a Střední Evropě. V současnosti ale kvůli pochybné spolehlivosti první generaci Loganu v Česku téměř nepotkáte, automobily trápila především koroze.

Znovuzrození Dacie má obrovský vliv na ekonomiku celého Rumunska. Dlouhodobě se automobilka podílí na HDP země třemi procenty, včetně všech subdodavatelů obstarává zaměstnání asi 130 tisícům Rumunů. Kromě továrny v Rumunsku se Dacie produkují také v marockém Tangieru.

Kromě Dacie má v Rumunsku svou továrnu také Ford, v zemi se také vyrábí autobusy Grivbuz, Igero a Astra Bus.