Solární letadlo se chystá na světový rekord, bez paliva si poradí i v noci

Letadlo Solar Impulse 2 vyrazilo na svůj první let. Příští rok se letoun, který nepotřebuje žádné palivo, pokusí o rekord na cestě kolem světa.

Letadlo Solar Impulse 2 odstartovalo ze švýcarského letiště Payerne po půl šesté ráno a na zem se vrátilo o dvě hodiny později. Letoun je větší, vylepšenou verzí stroje, s nímž loni dobrodruzi Bertrand Piccard a André Borschberg překonali Ameriku od západu na východ.

Během zkušebního letu solární letadlo vystoupalo jen do výšky necelých 1800 metrů, následovala série manévrů prověřujících chování letadla. Testovací pilot Markus Scherdel po návratu hovořil o potřebě odstranit vibrace, jinak ale test proběhl úspěšně. „Prvotní výsledky jsou v souladu s našimi výpočty a simulacemi,“ uvedl tým Solar Impulse. V příštích měsících budou následovat další testy.

„Toto letadlo je zcela unikátní. Poprvé v historii máme letadlo, které létá bez paliva ve dne v noci. Ukazuje se tak neuvěřitelný potenciál čistých technologií – těch technologií, které může svět využít i na snížení své závislosti na fosilních palivech, díky nimž může být čistší a vyřešit řadu problémů se znečištěním,“ řekl BBC Bertrand Piccard.

Na svou velikost má karbonové letadlo obří rozpětí křídel, se 72 metry větší než Boeing 747. S těmito rozměry by se přitom letadlo na šířku nevešlo ani na některá fotbalová hřiště. Oproti „jumbu“ je také nesrovnatelně lehčí, váží jen 2,3 tuny.

Křidla Solar Impulse jsou pokrytá více než 17 tisíci solárních článků, které pohánějí čtyři elektromotory. S nimi dosáhne letadlo maximální rychlosti 140 kilometrů za hodinu. Během dne navíc slunce dobíjí i baterie pohánějící letadlo v noci.

První let Solar Impulse 2

První letadlo Solar Impulse stanovilo řadu světových rekordů, včetně nejdelšího letu letounu na solární pohon řízeného pilotem, který trval 26 hodin. Ve své kategorií také překonalo největší vzdálenost s pilotem na palubě a první mezikontinentální let. Nedokázalo se ale vyrovnat bezpilotním solárním dronům, které už dnes vydrží ve vzduchu i několik týdnů.

Let kolem světa ale bude mnohem větší výzvou. Letadlo totiž pojme jen jednoho pilota, který bude muset sám zvládnout přelety přes Atlantský a Tichý oceán, přičemž ten druhý může trvat až pět dní. Kokpit je proto vybavený alespoň sklápěcím sedadlem, které Piccardovi či Borschbergovi umožní protažení či krátký spánek.