Thajsko chce patřit k desítce globálních výrobců automobilů

Thajsko

Thajsko Zdroj: E15

Bangkok je proslulý šílenými dopravními zácpami. I proto, že místní milují svá auta a pick-upy. Potvrzují tím jen, že thajské hlavní město je zároveň centrem automobilového průmyslu v jihovýchodní Asii. Jen za první čtyři měsíce letošního roku se v zemi vyrobilo 550 tisíc aut. Zhruba 55 procent z nich si rozebrali domácí zájemci a zbytek se vyvezl.

Úlevy na první nákup

Podle respektovaného bloggera známého jako Sawatdee mají Thajci velké štěstí, že si mohou vybírat ze široké škály cenově dostupných vozů domácí provenience. Nová auta jsou zatížena jen 2,5procentní daní, díky čemuž „si je může pořídit skutečně mnoho rodin“. Navíc, loni vláda zavedla daňové úlevy pro ty, kteří si nové auto vyrobené v Thajsku kupují poprvé.

„Thajci auta prostě zbožňují. Každá rodina, kterou znám, má alespoň jedno,“ popisuje Corazon Narciso Sae-Koon z Bangkoku. Jeho slova potvrzuje i Pasook Rojanagatanyoová, ředitelka oddělení lidských vztahů jisté americké pojišťovny: „Vzhledem k tomu, že naše hromadná doprava není příliš kvalitní a auta jsou levná, většina rodin se dříve či později rozhodne pořídit si alespoň jedno auto.“

Na thajském trhu s automobily podle ní převažují japonské značky. „Evropská auta jsou pro ty zámožnější. Pro ty, kteří se na cenu až tak neohlížejí,“ vysvětluje s tím, že mezi největší výrobce v zemi patří pobočky japonských firem Toyota, Mitsubishi, Honda a Mazda. K nim je pak možné přiřadit americký Chevrolet a Ford.

Lákavá cena pracovní síly

Podle nejnovějších informací hodlají automobilky vyrábějící v Thajsku do roku 2014 dodat na trh 2,3 milionu vozů, což by Thajsko dostalo do světové desítky. Momentálně je na dvanáctém místě.

Ve srovnání s Malajsií se thajská vláda rozhodla podpořit v sektoru pravidla volného trhu. Proto také případné stimulační pobídky nabízí všem, nikoli jen vybraným šampionům.

„Firmám, které tu chtějí vyrábět, nabízíme jisté výhody a daňové prázdniny,“ potvrzuje Vasana Mututanontová, zástupkyně generálního tajemníka Rady pro investice. Jak dodává, výrobce láká do země také cena pracovní síly, která sice v regionu není na samotném dně, ale je stále na rozumné úrovni. Automobilky tak zaměstnávají už 520 tisíc lidí a další přibývají.

Automobilka Ford, která koncem loňského roku zavřela svou filipínskou továrnu, například v Thajsku otevřela novou montovnu za 450 milionů dolarů. Americká automobilka přitom byla jediným zahraničním výrobcem vozů na Filipínách. Jak vysvětlil její někdejší šéf Randy Krieger, „výrobní náklady na Filipínách byly v porovnání s Thajskem o mnoho vyšší, a to kvůli nižším domácím prodejům a omezené dostupnosti potřebných dílů“.

Odborníci nicméně upozorňují, že i samotné Thajsko, tedy regionální lídr s dobrou pozicí, se dostává pod tlak. Mezi konkurencí vyniká zejména Indonésie, dvojka jihovýchodní Asie. A jak říká analytik Pattanadesh Asasappakij, pravděpodobnost, že bude růst rychleji než Thajsko, je vysoká. Připomíná přitom, že v Indonésii žije 250 milionů lidí, jejichž platy se díky solidnímu růstu tamního hospodářství stále zvyšují.

Zájem o ekologické vozy

Zatím ale regionu stále vládne Thajsko, kde se výrobcům automobilů povedlo překonat potíže způsobené politickou nestabilitou a loňskými záplavami a zvýšit v meziročním srovnání prodeje na domácím trhu v prvním čtvrtletí o celých 35 procent. Jinými slovy, výrobci dohánějí to, o co loni přišli. Rozmachu napomohla i ministerská předsedkyně Yingluck Shinawatrová, jež se vydala do Japonska a Koreje, kde se pokusila oživit důvěru investorů.

Thajsko tak nadále láká výrobce automobilů. V poslední době například na pobídky, které nabízí výrobcům aut s nízkou spotřebou a obecně ekologických vozů. Mezi ty patří automobily Nissan March nebo Honda Brio. Mitsubishi a Suzuki pak představí své ekologické vozy v průběhu letošního roku a automobilka Toyota bude podle dostupných informací následovat v těsném závěsu.

Od naší zpravodajky