Tučné odměny a obří pizzy nezabírají. Americké firmy marně lákají lidi zpět do práce

Život v USA se pomalu vrací k normálu, lidé se ale do práce nehrnou.

Život v USA se pomalu vrací k normálu, lidé se ale do práce nehrnou. Zdroj: Reuters

Život v USA se pomalu vrací k normálu, lidé se ale do práce nehrnou.
Život v USA se pomalu vrací k normálu, lidé se ale do práce nehrnou.
Život v USA se pomalu vrací k normálu, lidé se ale do práce nehrnou.
Život v USA se pomalu vrací k normálu, lidé se ale do práce nehrnou.
Život v USA se pomalu vrací k normálu, lidé se ale do práce nehrnou.
6
Fotogalerie

Koronavirová pandemie ve Spojených státech přinesla nezvyklý úkaz. Nezaměstnanost je relativně vysoká, především menší firmy přesto nemohou zaplnit volná místa. Podle aktuálního průzkumu Národní federace nezávislého byznysu hlásilo v březnu rekordních 42 procent malých společností, že nedokážou najít vhodné zaměstnance. Na vině jsou zřejmě štědré bonusy pro lidi bez práce a strach z nákazy. Podniky se proto snaží zlákat uchazeče tučnými náborovými příspěvky či kratšími úvazky.

„Potýkáme se s obrovskou krizí. Prostě nemůžeme nikoho najít, nikdy jsme na tom tak špatně nebyli,“ popsal situaci ABC Carlos Gazitua, jenž na Floridě provozuje řetězec restaurací a nyní má třicet procent míst nezaplněných. Podobné obtíže hlásí i další floridské společnosti ze stejné branže

Nejde však jen o služby. Melissa Andersonová, která vyrábí šperky v Kentucky, musela na začátku pandemie propustit všechny tři zaměstnance na plný úvazek. S tím, jak se byznys stavěl opět na nohy, zkusila jednoho znovu zaměstnat už v září, druhého v lednu. Oba se však odmítli vrátit. „Nehledají práci,“ řekla agentuře Bloomberg.

Nahoru dolů

Míra nezaměstnanosti ve Spojených státech v posledním roce značně kolísala. Zatímco před rokem se v první vlně pandemie vyhoupla na téměř patnáct procent, letos v březnu už byla šestiprocentní. I to je však podstatně víc než před příchodem koronaviru. V únoru 2020 bylo bez práce 3,5 procenta Američanů.

Za těchto okolností je nezvyklé, že malé společnosti válčí o zaplnění každého volného pracovního místa. Zatímco průměrně vykazuje podle zmíněné federace nezaplněná místa 22 procent takových firem, nyní je to téměř dvojnásobek. Problémy malého byznysu výrazně rostou od prosince. Devět z deseti firem mělo v prvním čtvrtletí potíže s náborem, hlásilo se jim málo lidí nebo uchazeči s nedostatečnou kvalifikací.

To vše koresponduje s posledními oficiálními federálními statistikami. Podle nich z práce v lednu odešla 2,3 procenta celé pracovní síly, což je jen těsně pod rekordem z roku 2001.

Štědrá podpora

Podle konzervativních hlasů jsou na vině štědré dávky v nezaměstnanosti, které lidi odrazují od hledání práce. Ty se v jednotlivých státech liší, lidé však ještě dostávají federální bonusy. Exprezident Donald Trump na sklonku roku podepsal balík, který obsahoval jednorázový příspěvek 600 dolarů pro řadu Američanů.

Nynější šéf Bílého domu Joe Biden v březnu stvrdil prodloužení vyplácení 300 dolarů týdně k lokální pomoci v nezaměstnanosti až do září. Ve hře bylo i zvýšení na čtyři stovky. Součástí aktuálních opatření je i další jednorázový příspěvek 1400 dolarů. Demokrat navíc v lednu vydal exekutivní příkaz zaručující přístup k podpoře i v případě, že osoba odmítne práci z důvodu ohrožení zdraví.

„Soupeříme s vládou, což není někdo, s kým bychom měli soutěžit na poli práce,“ poznamenal John Horne z floridské asociace restaurací a ubytování. Ačkoli Florida s 275 dolary dávek v nezaměstnanosti týdně nepatří k nejštědřejším státům, s federálním bonusem už je motivace jít pracovat poměrně nízká.

Zvlášť když se k tomu přidá strach z nákazy či nutnost pečovat o rodinné příslušníky. Zejména mladší lidé už také po dlouhé době doma ztrácejí pracovní návyky. Problém malých firem je i konkurence gigantů typu Amazon.

Pestré návnady

Aby byly pozice pro potenciální zaměstnance atraktivnější, snaží se společnosti nabízet kratší úvazky. Firmy také pochopitelně zvyšují nabízené mzdy a vymýšlejí nové způsoby, jak volná místa co nejlépe inzerovat.

Kupříkladu společnost Sierra Pacific Industries, která vyrábí dveře a okna, nabízí náborové příspěvky až 1500 dolarů. Nezisková organizace Job Training Centre, jež v Kalifornii zprostředkovává práci, dokonce láká mladé kolemjdoucí na extra velkou pizzu v naději, že vyplní žádost o poskytnutí zaměstnání.