Turistů v Nepálu stále přibývá. Utrácejí ale méně

Himálaje (ilustrační foto)

Himálaje (ilustrační foto) Zdroj: E15

Pro Nepál je turismus zásadním zdrojem příjmů: jezdí sem horolezci, kteří chtějí dobýt nejvyšší hory světa, vodáci toužící po adrenalinovém raftingu i obyčejní turisté s plány na několikadenní treky na úpatí Himálaje. V poslední dekádě počet turistů přijíždějících do Nepálu stoupl o 137 procent na 803 tisíc v roce 2012. Jenže je tu jeden problém: turisté utrácejí výrazně méně a v Nepálu zůstávají mnohem kratší dobu než dříve.

Podle vládních statistik v roce 2003 do Nepálu přijelo 338 tisíc turistů a v průměru v zemi utratili 79,1 dolaru na osobu za den. V roce 2012 klesla denní útrata na 36 dolarů, což je šestnáctileté minimum.

Experti viní reklamní agentury, kterým se nedaří do země přilákat bohaté cestovatele s větším apetitem. Z hlediska turistického brandingu, tedy budování značky, se Nepál v mezinárodním žebříčku umístil ze 140 zemí až na 112. místě. Podle zprávy o konkurenceschopnosti v turismu, kterou vypracovalo Světové ekonomické fórum, je Nepál až za Indií a Srí Lankou.

Podle Amitabha Kanta, který vytvořil úspěšnou kampaň Incredible India, je nepálský turistický marketing velmi neefektivní. Země podle Kanta prodává své produkty lacino.

„Zemí jako Nepál je na světě velmi málo. Ale Nepál musí hodně zapracovat na zacelení obrovské mezery mezi potenciálem a skutečným výkonem,“ řekl Kant na konferenci v Káthmándú. Jak ukazují příklady z jiných zemí, v cestovním ruchu nastupuje trend zvaný ekoturismus. Experti Nepálu vyčítají, že už deset let nabízí stejný druh cestování, který už neinspiruje. V současnosti Nepál používá slogan „Přirozeně Nepál – jednou to nestačí“.

„Branding má určitý omezený životní cyklus,“ říká Aditya Baral, mluvčí Nepálské turistické organizace, jež má na starosti propagaci Nepálu. „Stejnou značku nabízíme už sedm osm let a je na čase přijít s něčím novým,“ říká.

ilustrační fotoilustrační foto | Profimedia.cz, kolaz E15

Představy turistů o Nepálu jsou příliš často omezené na dech beroucí panoramata Himálaje. Nepál musí nabídnout víc, stát se vysoce ceněnou destinací, říká Hari Sarmah, šéf Asociace nepálských cestovních agentur (NATTA). Podle něho je na čase přepnout z masového na kvalitativní turismus.

Podle expertů by turismus v Nepálu mohl během příštích pěti let znásobit své roční příjmy až dvacetkrát na 600 miliard rupií (asi 12 miliard korun). Musí se ale prezentovat jako vysoce ceněná destinace.

Přílivu bohatších zahraničních cestovatelů brání také časté politické krize v zemi. Na vrcholu boje o moc mezi maoistickým hnutím a králem klesl počet turistů o 23 procent na 275 tisíc. Po mírové smlouvě v roce 2006 jejich počet narostl na půl milionu a od té doby dál roste.

Vláda se spolu se soukromým sektorem snaží odvést kus práce: rozjela kampaň Nepal Tourism Year 2011, jejímž cílem bylo přilákat milion turistů. Mety dosaženo nebylo, ale vládě se alespoň na dobu kampaně podařilo potlačit stávky, které turismu škodí.

Nepál láká turisty také ve svém pavilonu na Světové výstavě v Šanghaji, pro kterou si najal známé horolezce, aby zemi opěvovali. Nemluvě o mnoha kampaních v Evropě a USA. Jenže zájmu turistů brání i prozaické věci: nedostatečné letiště, špatné stroje v národní flotile, časté letecké nehody a špatné silnice. Až se podaří zlepšit infrastrukturu, turisté to ocení.

Svět objevuje novou Barmu. Ona musí najít samu sebe