Výrobci automobilů zůstávají v Británii, hrozbě brexitu navzdory

Továrna na vozy MINI v závodě BMW Group Plant Oxford

Továrna na vozy MINI v závodě BMW Group Plant Oxford Zdroj: PaulMullet via Wikimedia

Mini Cooper S Clubman ALL4
Mini Cooper S Clubman ALL4
Mini Cooper S Clubman ALL4
Mini Cooper SD
Cooper Mini, ilustrační foto
11
Fotogalerie

Rozhodnutí Velké Británie o vystoupení z Evropské unie kompletně ovlivnilo ostrovní ekonomiku. Výjimkou nebyl ani automobilový průmysl, který po červnových událostech přehodnocoval své následující působení v zemi. S odstupem času však velké automobilky ustupují od razantních prohlášení a uvádějí, že kvůli brexitu své podnikání ve Velké Británii nezavřou. 

V průběhu tohoto týdnu se k situaci vyjádřil například výrobce automobilů Mini. Ten ačkoliv je původně britskou firmou, patří pod křídla mnichovského výrobce BMW. Také proto se ihned po brexitu vyrojily spekulace o tom, zda společnost nepřesune svou výrobu přímo do továren BMW. Podle Olivera Zipseho, ředitele výroby v BMW Group však v současnosti přesunutí produkce není na pořadu dne.

Důvodem je však také to, že se v oxfordské továrně nedávno rozběhla výroba nového modelu, tudíž by pro BMW bylo značně neekonomické produkci v tuto chvíli přesouvat. „Až nastane chvíle, kdy se budeme rozhodovat o dalších velkých investicích, situaci zhodnotíme, v tuto chvíli ale přesunutí výroby nehrozí,“ řekl pro Reuters Zipse. „Máme ale samozřejmě vytipované lokace, kam by se výroba přesunout mohla,“ dodal Zipse. Těmi by mohly být továrny společnosti VDL NedCar v Nizozemí a Rakousku, kam Mini část své výroby nedávno přesunulo.

Situace se začíná vyjasňovat také kolem Nissanu, jednoho z největšího producentů vozů v království. Vedení společnosti se v průběhu září snažilo vytvořit nátlak na britskou vládu a požadovalo finanční náhrady za zmařené investice v souvislosti s brexitem. Automobilka politikům hrozila zastavením investic v zemi, pokud nedostane záruku, že její podnikání v Británii nebude ohroženo.

A k dohodě došlo, Nissan totiž oznámil, že v sunderlandské továrně bude vyrábět i další generaci crossoveru Qashqai. Kromě toho produkci nově rozšíří i o terénní model X-Trail. „Podpora a záruky britské vlády nás ujistily, že můžeme v produkci v Sunderlandu pokračovat, či ji dokonce rozšířit,“ uvedl v tiskovém prohlášení Carlos Ghosn, generální ředitel automobilky Nissan.

Agentura Reuters uvedla, že britská vláda přislíbila poskytnutí zvláštní podpory Nisaanu, pokud by brexit zásadně ohrozil automobilku. Podle britské vlády se však nejedná o žádné finanční kompenzace a úlevy. „Řekli jsme to jasně Nissanu i dalším automobilkám. Chceme, aby v tomto průmyslovém odvětví nebyl nikdo zvýhodňován,“ uvedlo tiskové oddělení britské vlády. Podle analytiků může být rozhodnutí Nissanu o setrvání v zemi signálem pro další společnosti, které doposud nevěděly, jak v případě brexitu postupovat. V současnosti totiž Nissan v zemi zaměstnává šest tisíc lidí, další společnosti jsou na Nissan napojeny jako dodavatelé, je tedy vlivnou částí ostrovního průmyslu.

Podle Nissanu může přesunutí části výroby modelu X-Trail z Japonska do velké Británie znamenat navýšení zaměstnanců v továrně až o několik stovek.