Vyzvednutí vraku Costy Concordie vstoupilo do klíčové fáze

Costa Concordia

Costa Concordia Zdroj: profimedia.cz

havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
12 Fotogalerie
ČTK
Složitá operace vyzvednutí vraku ztroskotané výletní lodi Costa Concordia, která se před sedmi měsíci potopila u toskánského ostrova Giglio, dneškem vstupuje do rozhodující fáze. Na místo totiž v pátek dorazila 120 metrů dlouhá plošina, s jejíž pomocí se budou desítky odborníků snažit zpola potopené plavidlo narovnat a stabilizovat. Podle předběžných plánů ale bude trvat nejméně pět měsíců, než se loď podaří dostat nad hladinu.

Plošina s názvem Micoperi 30 zakotví na levoboku potopené lodi a odborníci s její pomocí začnou na dně budovat podmořskou plošinu. Nejprve budou muset na mořské dno zavrtat 30 metrů dlouhé kůly a na ně připevní konstrukci, která loď zafixuje, aby se dále nehýbala ani nenakláněla. To bude trvat nejméně do listopadu.

Pak technici připevní na stranu plavidla, která zůstala nad hladinou, dva obrovské zásobníky na vodu. Ty začne naplňovat v době, kdy bude s pomocí plovoucích jeřábů narovnávat loď do přirozené polohy. Voda v zásobnících a její postupné odčerpávání pomůže ztroskotané plavidlo vyvážit. Pokud se to podaří, odtáhnou vlečné lodi Concordii do některého z italských přístavů, pravděpodobně do Livorna.

Operaci vyzvednutí vraku provádějí firmy Titan Salvage a Micoperi, akce bude stát desítky milionů eur.

Costa Concordia ztroskotala v noci 13. ledna u ostrova Giglio na jihu Itálie. Na palubě bylo v době nehody více než 4200 lidí. Na útes u toskánského pobřeží ji navedl chybný manévr posádky. Odpovědnost za neštěstí, při kterém zemřelo 32 lidí, se přičítá kapitánu lodi Francescovi Schettinovi, palubnímu důstojníkovi Cirovi Ambrosiovi a dalším sedmi zaměstnancům společnosti Costa Crociere.