WSJ: Trump na financování své kampaně nemá, musel by se zbavit majetku

Donald Trump

Donald Trump Zdroj: ctk/ap

Donald Trump, který dlouho tvrdil, že jej jeho schopnost prezidentskou kampaň zaplatit ze svého chrání před vlivy zájmových organizací a lobbistů, je už připraven přesvědčovat případné sponzory. Trump zvolna otočil na začátku května, aby – podle svých slov – mohl vůbec soupeřit s kampaní Hillary Clintonové.

Nejenže to ukazuje na krátkodechost hesel vyřčených v kampani, ale zpochybněna je i pracně vybudovaná image člověka, který o sobě tvrdí, že má majetek za deset miliard dolarů. Analýza Trumpových příjmů, kterou provedl deník Wall Street Journal (WSJ), ukazuje, že samofinancování prezidentské kampaně je nad Trumpovy síly.

Když loni v létě začínala prezidentská kampaň, Trump uvedl, že má zhruba 78 milionů dolarů v hotovosti a 232 milionů dolarů likvidních aktiv. I kdyby to byla pravda, ani všechny tyto prostředky by mu dlouho nevydržely. Barack Obama za svou kampaň v roce 2012 utratil 721 milionů dolarů a poražený kandidát republikánů Mitt Romney 449 milionů.

Aktuální čísla
Donald Trump včera uvedl, že jeho čisté jmění činí více než deset miliard dolarů (238,9 miliard korun). Nezávislí analytici přitom dlouhodobě odhadují, že jeho majetek nepřesahuje polovinu této částky.

Realitní magnát, který během kampaně opakovaně upozorňoval na svůj rozsáhlý majetek a na fakt, že kampaň financuje z vlastních zdrojů, dlouhodobě čelí výzvě, aby zveřejnil daňové přiznání. Trump to však odmítá s tím, že do výše daní, jaké platí, nikomu nic není.

I kdyby Trump zcela vyluxoval své konto, stále mu budou chybět stamiliony a jeho firmy ročně tolik zdaleka nevydělají. „Jeho očekávané příjmy před zdaněním pro letošní rok budou zhruba 160 milionů dolarů,“ napsal WSJ. Pokud by Trump opravdu chtěl účet za kampaň táhnout sám, musel by některá svá aktiva prodat nebo je zastavit a půjčit si.

Americký deník, který patří do impéria Ruperta Murdocha, při svém pátrání zkoumal na 170 položek zahrnujících nemovitosti, golfová hřiště, správcovské firmy a licenční smlouvy. Trump totiž nadále odmítá zveřejnit své daňové přiznání, ačkoli to dříve slíbil. O víkendu uvedl, že kvůli auditu nebude moci své přiznání zveřejnit před listopadovými volbami. Dříve dokonce prohlásil, že si nemyslí, že jeho voliči mají právo vidět jeho daňové přiznání.

Může to být i jinak
K jinému pohledu na čísla, k nimž se dopracoval deník WSJ, nutí zjištění firmy Kingmakers, která se zabývá politickým marketingem. Když se blíže podívala na hospodaření republikánských kandidátů na prezidenta USA, došla k závěru, že Donald Trump z nich byl nejefektivnější. „Oproti všeobecně rozšířené představě neutratil ve své kampani žádné horentní sumy,“ píší Kingmakers s tím, že Trumpova kampaň nestála ani 50 milionů dolarů, a tudíž patří „spíše k podprůměrným“. Jeden hlas Trumpa vyšel na 4,62 dolaru, což je v porovnání s někdejším favoritem voleb Jebem Bushem propastný rozdíl. Ten totiž podle zjištění Kingmakers vydal za jeden hlas takřka 500 dolarů. Největší nepoměr mezi výdaji na kampaň a počtem získaných hlasů firma zjistila u dlouholeté top manažerky Carly Fiorinové. Ta sice za kampaň vydala jenom 24,2 milionu dolarů, jeden získaný hlas ji tak ale vyšel na 630 dolarů.