Zahraničním pojišťovnám se v Asii otevírají nové možnosti

pojišťovna v Japonsku

pojišťovna v Japonsku Zdroj: profimedia.cz

Asijské ekonomiky zpomalují. I přesto tamní trhy v porovnání se zbytkem světa patří mezi nejzajímavější. To znamená, že se boj o podnikatelské příležitosti v Asii v posledních měsících hrotí. „Doba, kdy to tu bylo pole neorané, plné obrovských možností, je minulostí,“ potvrzuje šéf asijské pobočky britské pojišťovny RSA Chris Colahan.

Jak dodává, všechny velké nadnárodní firmy už v Asii jsou. Některé přišly před začátkem globální krize, zbytek nalákalo relativní bezpečí, které tamní ekonomiky nabízely v době, kdy už to v Evropě a v Americe bouřilo. Teď ale zažívá zpomalení i Asie a věci se začínají komplikovat.

„Jedním z hlavních ukazatelů, které sledujeme, je pojištění námořní dopravy. To ilustruje obchodní aktivity v regionu. V posledních několika měsících přitom tento ukazatel klesá,“ říká Colahan a potvrzuje tak spekulace o blížícím se zpomalení regionu. To se přitom netýká jen Číny, o které se v této souvislosti nejčastěji mluví. Na druhé straně i přes zpomalení mnohé asijské trhy porostou více než pětiprocentním tempem a budou tak mít co nabídnout – zejména v porovnání s Evropou a Amerikou, dodává Colahan.

Pojišťovna RSA považuje za nejzajímavější jak Čínu a Indii, tak i některé menší trhy. Mezi ně patří například Indonésie, Malajsie nebo Thajsko. O všech těchto ekonomikách platí, že i přes jisté zpomalení zřejmě nadále slušně porostou, že se tento růst promítne do zvyšování v tuto chvíli stále poměrně nízkého HDP na hlavu a také, že je tamní populace v průměru mladá a progresivní. Pojišťovnám se tak otevírají zajímavé možnosti v oblasti pojištění jednotlivců a jejich majetku.

Zejména tam, kde stát nezaručuje svým občanům některé základní jistoty, se dá čekat zájem o pojištění proti úrazu, pojištění hradící pobyt v nemocnici a podobné produkty, říká Colahan. Za lákavou oblast považuje také pojištění aut. Například v Číně nedávno regulátor otevřel zahraniční konkurenci segment povinného pojištění odpovědnosti za škodu. A zahraniční zájemci teď řeší, jak tuto příležitost řádně uchopit.

Autopojistky představují 70 procent čínského trhu, ale existují jisté překážky a ty je nutné překonat, aby na nich pojišťovny dokázaly vydělat.

Za nejvýznamnější z nich teď experti považují regulaci na asijských trzích. V některých zemích existují limity na to, jak velký podíl mohou zahraniční pojišťovny v rámci místních subjektů vlastnit – například v Indii jde o 26 procent, což věci občas komplikuje. Tam, kde podobná omezení neexistují, jsou pak často jiné limity. Mezi ně patří i to, že zahraniční firmy mohou podnikat pouze v určitých regionech nebo že mohou nabízet pouze určité produkty.

I přes tyto překážky ale Asie láká. „Budoucnost je v této části světa,“ vysvětluje Colahan a dodává, že za deset dvacet let prostě nebude možné být globálně významnou společností bez silné asijské větve. Zaprvé žije tu polovina světové populace. Zadruhé stále více inovací a kreativity bude přicházet odsud – a to se bude týkat čím dál většího množství oborů. A zatřetí asijské středně velké firmy porostou a budou expandovat do Afriky, do Latinské Ameriky a tak dále. A to také pravidla hry pozmění, vypočítává Colahan.

Pro globální firmy je tedy lákavé – ale svým způsobem i nutné – asijskou cestou jít.