Zahraničním pojišťovnám se v Asii otevírají nové možnosti

Jak dodává, všechny velké nadnárodní firmy už v Asii jsou. Některé přišly před začátkem globální krize, zbytek nalákalo relativní bezpečí, které tamní ekonomiky nabízely v době, kdy už to v Evropě a v Americe bouřilo. Teď ale zažívá zpomalení i Asie a věci se začínají komplikovat.
„Jedním z hlavních ukazatelů, které sledujeme, je pojištění námořní dopravy. To ilustruje obchodní aktivity v regionu. V posledních několika měsících přitom tento ukazatel klesá,“ říká Colahan a potvrzuje tak spekulace o blížícím se zpomalení regionu. To se přitom netýká jen Číny, o které se v této souvislosti nejčastěji mluví. Na druhé straně i přes zpomalení mnohé asijské trhy porostou více než pětiprocentním tempem a budou tak mít co nabídnout – zejména v porovnání s Evropou a Amerikou, dodává Colahan.
Pojišťovna RSA považuje za nejzajímavější jak Čínu a Indii, tak i některé menší trhy. Mezi ně patří například Indonésie, Malajsie nebo Thajsko. O všech těchto ekonomikách platí, že i přes jisté zpomalení zřejmě nadále slušně porostou, že se tento růst promítne do zvyšování v tuto chvíli stále poměrně nízkého HDP na hlavu a také, že je tamní populace v průměru mladá a progresivní. Pojišťovnám se tak otevírají zajímavé možnosti v oblasti pojištění jednotlivců a jejich majetku.
Zejména tam, kde stát nezaručuje svým občanům některé základní jistoty, se dá čekat zájem o pojištění proti úrazu, pojištění hradící pobyt v nemocnici a podobné produkty, říká Colahan. Za lákavou oblast považuje také pojištění aut. Například v Číně nedávno regulátor otevřel zahraniční konkurenci segment povinného pojištění odpovědnosti za škodu. A zahraniční zájemci teď řeší, jak tuto příležitost řádně uchopit.
Autopojistky představují 70 procent čínského trhu, ale existují jisté překážky a ty je nutné překonat, aby na nich pojišťovny dokázaly vydělat.
Za nejvýznamnější z nich teď experti považují regulaci na asijských trzích. V některých zemích existují limity na to, jak velký podíl mohou zahraniční pojišťovny v rámci místních subjektů vlastnit – například v Indii jde o 26 procent, což věci občas komplikuje. Tam, kde podobná omezení neexistují, jsou pak často jiné limity. Mezi ně patří i to, že zahraniční firmy mohou podnikat pouze v určitých regionech nebo že mohou nabízet pouze určité produkty.
I přes tyto překážky ale Asie láká. „Budoucnost je v této části světa,“ vysvětluje Colahan a dodává, že za deset dvacet let prostě nebude možné být globálně významnou společností bez silné asijské větve. Zaprvé žije tu polovina světové populace. Zadruhé stále více inovací a kreativity bude přicházet odsud – a to se bude týkat čím dál většího množství oborů. A zatřetí asijské středně velké firmy porostou a budou expandovat do Afriky, do Latinské Ameriky a tak dále. A to také pravidla hry pozmění, vypočítává Colahan.
Pro globální firmy je tedy lákavé – ale svým způsobem i nutné – asijskou cestou jít.