Zákaz spalovacích motorů v Německu ohrozí více než půl milionu pracovních míst, tvrdí studie

Motorové centrum Škody Auto

Motorové centrum Škody Auto Zdroj: Skoda Auto

Motor Lotusu Carlton/Omega (repro: Autorevue)
Automobilka Škoda Auto 4. září v Mladé Boleslavi otevřela nové centrum pro vývoj a testování agregátů za 45 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). V centru vzniklo 21 nových zkušebních stanic pro testování motorů a komponentů.
Úsporné motory. Všechny motory využívajítechnologie Toyota Optimal Drive, přispívající kezvýšení výkonu při nižší spotřebě paliva, a splňujípožadavky emisní normy Euro 5
4
Fotogalerie

Případný zákaz automobilů se spalovacím motorem by v Německu ohrozil existenci více než 600 tisíc pracovních míst.

Odhadl to mnichovský institut Ifo, který k této problematice vypracoval studii. Loni na podzim se v německých médiích na základě nezávazné rezoluce Spolkové rady objevily zprávy, že spolkové země nebudou od roku 2030 schvalovat auta s benzinovým ani naftovým motorem.

Ukončení prodeje aut se spalovacím motorem v Německu by v tamních automobilkách ohrozilo 436 tisíc míst. Další desetitisíce pracovních příležitostí by zanikly u dodavatelů a návazných odvětví, uvedl Ifo ve studii, jejíž vypracování institutu zadalo německé sdružení automobilového průmyslu VDA.

Sdružení VDA, která zastupuje automobilky jako je Volkswagen, Daimler či BMW, nyní jedná s vládou o omezení emisí ze starších naftových vozů. Automobilový průmysl doufá, že to odvrátí úplné zákazy aut se spalovacím motorem v některých německých městech.

Města jako je Mnichov a Stuttgart zvažují zákazy hlavně naftových vozů v reakci na skandál kolem manipulace s dusíkatými emisemi při testování těchto aut. Skandál předloni zasáhl Volkswagen a podezřelé z manipulace jsou i další automobilky. Emise oxidů dusíku jsou ve větších koncentracích zdraví škodlivé.

Na počátku srpna se mají sejít zástupci spolkové vlády, automobilek a spolkových zemí, kde mají německé automobilky centrály. Budou jednat o tom, jak omezit emise naftových automobilů, uvedla agentura Reuters.

Volkswagen loni odhadl, že bude muset v příštích letech kvůli přechodu na masovou produkci vozů s elektrickým pohonem zrušit desetitisíce pracovních míst. Personální ředitel Volkswagenu Karlheinz Blessing řekl, že celosvětově kvůli tomu přijdou o práci statisíce lidí.

Volkswagen se rozhodl zaměřit se na elektromobily po skandálu kolem falšování testů emisí. Výroba automobilů s elektrickým pohonem je vzhledem k mnohem menšímu počtu součástek méně náročná než produkce aut se spalovacím motorem.