Zemřel Werner Lang, „otec“ legendárního Trabantu
„Ještě v sobotu jsme na setkání trabantů mluvili o starých časech,“ poznamenal Langův bývalý spolupracovník Werner Reichelt pro list Automobilwoche. Trabant 601 se vyráběl v letech 1964 až 1990, celkem se vyrobilo více než 2,8 milionu vozů.
Během posledních dvou dekád sice trabanty nejen v někdejší NDR téměř zmizely ze silnic, postupně se ale tato kdysi vysmívaná vozidla změnila v ceněný sběratelský artikl.
Dříve přitom trabanty budily především posměch, což dokládají i přezdívky jako „splašené trsátko“ nebo „bakeliťák“. Ty narážely na fakt, že povrch auta nebyl z plechu, ale z duroplastu - směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Méně už je mezi lidmi známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel. Až nenávist řidičů jedoucích za ním pak Trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku.
Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor. A dvoudobé motory, jak známo, spalují kromě benzínu i olej. Stačilo pak, aby někomu při tankování „ujela ruka“, ve směsi skončilo více oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta, a Trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu, kterou by mu v některých případech záviděla snad i osádka torpédoborce při námořní bitvě.
Majitele trabantů ale takové věci nemusely trápit, jejich vozítko až na nepříliš vysoký výkon motoru poskytovalo „za málo peněz hodně muziky“. Lacinější nové auto snad ani nešlo koupit, koncem 70. let přišel Trabant v Československu na 36 500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20 tisíc více a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200 tisíc korun. Pokud se navíc podařilo sehnat Trabanta v praktické verzi kombi, dal se podle pamětníků s jeho pomocí postavit i dům.
Dnes jsou ale trabanty na silnicích v Německu i zemích, kam se vyvážely, k vidění spíš výjimečně. Běžnému provozu už nestačí a velká část z nich navíc skončila v rukou nadšenců, kteří je buď udržují v původním stavu, nebo je nákladně upravují - v každém případě opouštějí garáže jen výjimečně. Trochu zvláštní přístup má pak skupina českých fandů, kteří jen mírně upravenými trabanty projeli nejprve kus Asie, předloni zamířili na jih Afriky a letos zdolali cesty i necesty Jižní Ameriky.