Domácnosti se nebojí utrácet, ukazuje růst tržeb v maloobchodu | E15.cz

Domácnosti se nebojí utrácet, ukazuje růst tržeb v maloobchodu

ČTK

České domácnosti se nebojí utrácet, což se odráží na červnovém růstu tržeb v maloobchodu. Tržby bez aut v červnu zrychlily meziroční růst na 6,6 procenta z květnových 5,7 procenta. Zvýšily se tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Podle analytiků oslovených ČTK stojí za zvyšujícím se růstem maloobchodních tržeb silný trh práce s nízkou nezaměstnaností a zrychlujícím růstem mezd. Stále více zboží se při tom v Česku nakupuje přes internet.

Optimisticky experti hodnotí i prodeje zboží ve druhé polovině roku, kdy by tržby mohly meziročně růst zhruba pětiprocentním tempem. To bude představovat zhruba dvojnásobný růst proti průměru EU, uvedl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Vyšší tempo zaznamenaly tržby nepotravinářského zboží, které rostly o osm procent, o 7,6 procenta se zvýšily nákupy pohonných hmot a o 3,7 procenta se po očištění zvýšily tržby za potraviny. „Právě vyšší výdaje za nepotravinářské zboží, ať již se jedná o tržby za oděv či obuv, sportovní vybavení či počítače ukazují na nákupní apetit spotřebitelů. Vesměs se totiž jedná o tzv. zbytné statky,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Češi si oblíbili nákupy potravin online. Trend míří i na vesnice

I rostoucí prodej pohonných hmot ukazuje na uspokojivou situaci českých domácností a rostoucím zájmem o cestování během hlavní turistické sezóny. Naopak trh s dopravními prostředky se zřejmě dostává blízko bodu nasycení, což jeho další růst přibrzdí, předpokládá hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Prodeje aut v červnu meziročně klesly o 0,3 procenta, stoupající trend měly pouze opravy motorových vozidel. I tento ukazatel není podle Radomíra Jáče z Generali Investments CEE pro automobilový průmysl špatným znamením. „Prodeje automobilů jsou ve skutečnosti velmi silné, nicméně růst nemůže, obrazně řečeno, pokračovat do nekonečna,“ dodal.

 

Autor: ČTK
 

Mzdová kalkulačka