Češi si oblíbili nákupy potravin online. Trend míří i na vesnice

potraviny

potraviny Zdroj: istockphoto

Rohlík.cz (ilustrační foto)
Tesco Stores
3
Fotogalerie

Čeští spotřebitelé čím dál častěji vybírají potraviny pomocí několika kliknutí na internetu. Ukazují to data ze studie společnosti Nielsen Admosphere, podle kterých lze stoupající oblibu on-line nakupování pozorovat.

Zatímco v roce 2010 měla s nákupem potravin on-line zkušenost pouze 3 procenta spotřebitelů, loni už to byl pětinásobek. Z hlediska celkových tržeb v tomto odvětví se sice stále jedná o malý zlomek, na postupný přesun na internet se však už chystají i zástupci maloobchodu v malých městech a vesnicích.

Stoupající popularitu internetového nakupování potvrzují i tržby internetového supermarketu Rohlik.cz, které v loňském roce dosáhly na téměř jednu miliardu korun, což znamenalo více než trojnásobný meziroční nárůst. „Zájem o náš e-shop neustále roste, a to kontinuálně od jeho spuštění v roce 2012,“ uvedl za společnost Tesco Stores ČR Václav Koukolíček. Z celkového objemu tržeb v tomto odvětví se však jedná o zanedbatelný zlomek, konkrétně o zhruba jedno procento.

Na vzrůstající popularitu nakupování potravin na internetu se snaží reagovat i zástupci maloobchodu. „Plánujeme vlastní e-shop, který bude navázán na konkrétní prodejnu v místě bydliště zákazníka. Ten si tak může zboží na prodejně vyzvednout, zkontrolovat, popřípadě dokoupit další. Může si také objednat dovoz zboží do domu, který bude v okolí prodejny, a to s minimálními náklady a jednoduchou logistikou. Díky tomu, že se naše prodejny nejčastěji nachází na vesnicích nebo malých městech, tak odpadne častý problém s dovozem potravin do míst, která jsou vzdálena i několik set kilometrů,“ uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.

Šetříme časem

Zároveň tak potvrdil jeden z trendů, které budou podle odborníků typické pro budoucí roky – propojování on-line nákupů a kamenných prodejen, jež by měly sloužit k výdeji objednaného zboží.

Podle Mazáka stojí za rostoucí popularitou e-shopů především nedostatek času ze strany spotřebitelů. „Těch málo volných chvil nechtějí lidé trávit nakupováním v supermarketu. V ideálním případě si ve volném čase v práci zboží objednají a při cestě domů si pak objednávku vyzvednou,“ uvedl.

Výsledky studie společnosti Nielsen Admosphere zároveň ukazují, že největší podíl spotřebitelů nakupujících potraviny na internetu lze hledat ve velkých městech. Souvisí to s obtížnou logistikou v případě dovozu do větších vzdáleností a s tím spojenou potřebou zachování čerstvosti potravin.

Odborníci zároveň očekávají, že popularita internetového nakupování potravin bude i nadále stoupat. Aby ovšem tento způsob vytlačil klasické nakupování, to zatím nehrozí.