Češi si oblíbili nákupy potravin online. Trend míří i na vesnice | E15.cz

Češi si oblíbili nákupy potravin online. Trend míří i na vesnice

Kamila Ondráčková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Čeští spotřebitelé čím dál častěji vybírají potraviny pomocí několika kliknutí na internetu. Ukazují to data ze studie společnosti Nielsen Admosphere, podle kterých lze stoupající oblibu on-line nakupování pozorovat.

Zatímco v roce 2010 měla s nákupem potravin on-line zkušenost pouze 3 procenta spotřebitelů, loni už to byl pětinásobek. Z hlediska celkových tržeb v tomto odvětví se sice stále jedná o malý zlomek, na postupný přesun na internet se však už chystají i zástupci maloobchodu v malých městech a vesnicích.

Stoupající popularitu internetového nakupování potvrzují i tržby internetového supermarketu Rohlik.cz, které v loňském roce dosáhly na téměř jednu miliardu korun, což znamenalo více než trojnásobný meziroční nárůst. „Zájem o náš e-shop neustále roste, a to kontinuálně od jeho spuštění v roce 2012,“ uvedl za společnost Tesco Stores ČR Václav Koukolíček. Z celkového objemu tržeb v tomto odvětví se však jedná o zanedbatelný zlomek, konkrétně o zhruba jedno procento.

Na vzrůstající popularitu nakupování potravin na internetu se snaží reagovat i zástupci maloobchodu. „Plánujeme vlastní e-shop, který bude navázán na konkrétní prodejnu v místě bydliště zákazníka. Ten si tak může zboží na prodejně vyzvednout, zkontrolovat, popřípadě dokoupit další. Může si také objednat dovoz zboží do domu, který bude v okolí prodejny, a to s minimálními náklady a jednoduchou logistikou. Díky tomu, že se naše prodejny nejčastěji nachází na vesnicích nebo malých městech, tak odpadne častý problém s dovozem potravin do míst, která jsou vzdálena i několik set kilometrů,“ uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.

Šetříme časem

Zároveň tak potvrdil jeden z trendů, které budou podle odborníků typické pro budoucí roky – propojování on-line nákupů a kamenných prodejen, jež by měly sloužit k výdeji objednaného zboží.

Podle Mazáka stojí za rostoucí popularitou e-shopů především nedostatek času ze strany spotřebitelů. „Těch málo volných chvil nechtějí lidé trávit nakupováním v supermarketu. V ideálním případě si ve volném čase v práci zboží objednají a při cestě domů si pak objednávku vyzvednou,“ uvedl.

Výsledky studie společnosti Nielsen Admosphere zároveň ukazují, že největší podíl spotřebitelů nakupujících potraviny na internetu lze hledat ve velkých městech. Souvisí to s obtížnou logistikou v případě dovozu do větších vzdáleností a s tím spojenou potřebou zachování čerstvosti potravin.

Odborníci zároveň očekávají, že popularita internetového nakupování potravin bude i nadále stoupat. Aby ovšem tento způsob vytlačil klasické nakupování, to zatím nehrozí.

Autor: Kamila Ondráčková

Mzdová kalkulačka