Koupě kvalitního kuchyňského robotu je dlouhodobá investice | E15.cz

Koupě kvalitního kuchyňského robotu je dlouhodobá investice

Lubor Jarkovský

Tradiční kuchyňský robot s výklopným ramenem se stal prodejním hitem posledních let. Stojí za tím opětovně rostoucí popularita domácího vaření, jakýsi návrat ke kořenům, dalo by se říci, ale i obecně stoupající zájem o dobré jídlo a v neposlední řadě vystoupení většího množství Čechů ze stínu lokální gastronomické rutiny, již nahradila chuť experimentovat.

Při koupi robotu byste měli vzít v potaz několik zásadních faktorů – jedním z nejdůležitějších je původ výrobku, jeho značka a s tím spojená jistota v servisní podpoře v průběhu mnoha následujících let.

Pokud se máme bavit o kvalitních robotech, určených k dlouholeté ne-li celoživotní službě, určitě nemáme na mysli zařízení s pořizovací cenou kolem tisíce či dvou tisíc korun. Současně se v následující části nebudeme věnovat takzvaným food procesorům, což je odlišný typ kuchyňského robotu – food procesor má koncepci základny s výstupem motoru ve své svrchní části.

Zde se nasazují rozličné mísy se sekacími, krouhacími, strouhacími či jinými kotouči. Tento článek je věnován tradičním robotům s výklopným ramenem umístěným nad rozměrnou mísou, v níž probíhá zpracování surovin. Takový robot má pochopitelně ještě jeden nebo dva další výstupy motoru, aby mohl sloužit k dalším činnostem, jako je strouhání, mletí nebo mixování.

Chemik: Roboti budou uvnitř lidského těla dopravovat léky na postižená místa

Proč vybírat robot od tradičního výrobce?

Možná si teď řeknete, že vám chceme vnutit výrobky inzerentů tohoto speciálu, že budeme protežovat určité značky, ale nic nemůže být vzdálenější skutečnosti. Cílem článku je pouze vyložit karty na stůl, abyste si vybrali produkt, který bude spolehlivě fungovat a který vám v případě poruchy výrobce nebo dodavatel bude schopen opravit klidně i za 10 let.

Právě zde se trh rozděluje na dvě jasně vymezené množiny, ačkoliv to na první pohled nemusí být běžnému spotřebiteli zřejmé – na skutečné výrobce a na obchodní značky.

Výrobci vs. obchodní značky

Nejen na trhu s kuchyňskými roboty, ale i spotřebiči celkově a v dalších kategoriích technického spotřebního zboží, působí jak skuteční producenti zboží s určitými výrobními kapacitami, vlastním vývojem a značkou nebo značkami, tak takzvané obchodní značky, což jsou v podstatě „uměle“ vytvořené virtuální subjekty, odebírající zpravidla zboží z různých nezávislých, především čínských, továren.

Zástupce takové firmy si z katalogu nabízených designů vybere ten, který v určitém regionu nikdo zatím nekoupil, nechá na výrobek „nalepit“ svou značku, zaplní jím kontejner, nechá ho z Asie dovézt a zboží prodává. Obchodní značka tedy nemá vlastní výrobu, často ani vlastní vývoj. V lepším případě si zadává výrobu dle svých návrhů a výsledků vývoje. Každopádně nemá nikdy nad výrobou plnou kontrolu, jako firma s vlastní továrnou, která může například výrobní proces upravit v případě zjištění určitých nedostatků.

Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi

Obchodní značka pouze sleduje aktuální trendy, určené povětšinou hlavními hráči na trhu, skutečnými výrobci, přicházejícími díky investicím do vývoje s různými inovacemi nebo novými typy produktů. Firmy s obchodními značkami jsou obecně zaměřeny převážně na nižší cenový segment, a uvádějí proto na trh aktuálně populární zboží za nižší ceny, než jejich konkurenti.

A přesně to je případ kuchyňských robotů, kde patří mezi přední výrobce s vlastním vývojem a produkcí značky jako Bosch, Electrolux, Kenwood, KitchenAid nebo Tefal.

Ještě sem můžeme zahrnout prémiovou značku Catler, pod níž se prodávají na českém a několika dalších trzích výrobky australské společnosti Breville. Důvodem je, že pro používání značky Breville drží v Evropě práva jiná společnost, a tak jsou u nás produkty Australanů nabízeny pod značkou Catler, jinde v Evropě pod značkou GastroBack a dalšími.

Elon Musk chce novátorsky přistoupit i k ražbě tunelů

Možná se ptáte, proč do výčtu předních výrobců kuchyňských robotů neřadíme českou značku ETA. Jednoduše proto, že ETA již není v podstatě výrobcem, ale proměnila se v obchodní značku a dodává na český trh také zboží, které si nechává vyrábět různě po světě převážně v Asii.

Některé výrobky nadále vznikají v Česku. Pochopitelně i „áčkové“ značky, které jsme jmenovali výše, mají mnoho výrobků z Číny nebo jiných asijských států. Žádný výrobce, pokud se výhradně nespecializuje pouze na několik málo produktových kategorií, není schopen produkovat celé své portfolio vlastními silami. Hlavně levnější výrobky mají čínský původ.

Čína ovšem neznamená nutně nižší kvalitu, protože i tam existuje obrovské množství továren produkujících opravdu kvalitní zboží. Záleží hlavně na tom, jakého obchodního partnera si daná firma zvolí, jak výrobu a kvalitu produktů ověřuje atd.

Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko

Úplně jinou písničkou potom je, pokud si značka postaví v Číně svoji vlastní továrnu a má celou produkci plně ve svých rukou. Rozhodně se nesnažíme říci, že to, co je vyrobené v Číně, je automaticky nekvalitní zboží. Ani to, že obchodní značky mají pouze nekvalitní spotřebiče. To v žádném případě ne.

U obchodních značek však vystává následující otázka… Zajistí obchodní značky podporu výrobků i za 10 let?

Z uvedených faktů vyplývá jediné – obchodní značka je zaměřena na aktuální rychlý prodej populárního zboží. Nyní jsou to roboty nebo stolní mixéry. Před rokem nebo dvěma to byly odšťavňovače. Jenže kuchyňský robot s pořizovací cenou okolo 5 000 nebo dokonce 10 000Kč není malou investicí. Budou obchodní značky, především ty, které odebírají produkty v továrnách třetích stran, schopné za několik let pro tyto výrobky zajistit plnou servisní podporu?

Tradiční značky a skuteční výrobci to zpravidla dokážou, protože jsou schopni si ve svých vlastních továrnách vyrábět náhradní díly po mnoho let a držet jich spoustu skladem. Robot vám opraví klidně za 10 let. My netvrdíme, že všechny obchodní značky servis nezajistí. Jen o tom vzhledem k systému jejich fungování a podstatě jejich (rychloobrátkového) byznysu nejsme přesvědčeni, a proto doporučujeme vybírat robot od tradiční značky, skutečného výrobce, ideálně s několika desítkami let zkušeností s produkcí tohoto typu zboží.

VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí

Závěrem

Kvalitní kuchyňský robot je nemalou a současně dlouhodobou investicí, obzvlášť pokud k němu chcete postupně dokupovat další příslušenství, a to i v průběhu několika let. Jistotu, že bude příslušenství v takovém horizontu dostupné stejně jako vysoká úroveň servisních služeb, můžete mít pouze u značek s vlastním vývojem a výrobou. Dnes mnoho výrobků kupujeme s tím, že budou fungovat dva tři roky a poté je stejně vyměníme za jiné. U tyčového mixéru s pořizovací cenou 500 Kč to zajisté může být pravda.

Tam se s opravou asi mnoho lidí zabývat nebude a raději koupí ve stejné cenové relaci nový mixér. Robot je ovšem úplně jinou kategorií a zde se koupě laciného zařízení v žádném případě nevyplatí. To už raději investujte do slušného setu tyčového mixéru s funkcemi food procesoru. Kdo nevaří tak často a ve velkém množství, uhněte kupříkladu těsto na koláč i s tímto zařízením.

Autor: Lubor Jarkovský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!