Největší dopravní letadla světa se vracejí nad Česko. Praha si na Airbus A380 ještě počká

Airbus A380 se postupně vrací na nebe.

Airbus A380 se postupně vrací na nebe. Zdroj: Profimedia

Do Prahy se největší dopravní letadlo zřejmě hned tak nevrátí.
Airbus A380 létal do Prahy do příchodu pandemie.
Airbusy A380 patří i do flotily Qatar Airways.
Airbusy A380 patří i do flotily Qatar Airways.
5
Fotogalerie

Superjumbo je zpět. Díky nečekaně vysoké poptávce po létání a zřejmě i kvůli nedostatku personálu vracejí letecké společnosti do provozu také airbusy A380, největší dopravní letadla světa. Stále více jich protíná i nebe nad Českem, z čehož plynou vyšší příjmy státnímu podniku Řízení letového provozu. O možném návratu ikonické A380 na pravidelnou linku do Prahy jedná i Letiště Praha s aerolinkou Emirates, zda a kdy uspěje, však není jasné.

Na příchod pandemie musely letecké společnosti reagovat uzemněním většiny dopravních letadel včetně těch největších. Pro A380 to mělo znamenat zrychlení ústupu ze scény. Současná vlna vysoké poptávky po létání nejen v Evropě v kombinaci se zpožděnými dodávkami nových letadel ale nutí některé dopravce „odkonzervovávat“ stroje A380 a vracet je do aktivních flotil.

Letoun, jehož pořízení vyšlo až na půl miliardy dolarů, postupně vrací na nebe hlavně aerolinky Spojených arabských emirátů Emirates. Vlastní přes 120 strojů A380, zhruba polovinu všech vyrobených. Více než polovinu už vrátila do služby.

Obdobně postupují letecké společnosti British Airways, Qatar Airways či Singapore Airlines. Návrat letadel s kapacitou pro až 853 osob do flotily naposledy oznámila také Lufthansa. V červnu sdělila, že stroje A380 nasadí v příštím roce.

Přestože na pravidelných linkách z Prahy a do Prahy zatím tento obr nelétá, nad Českem se objevuje stále častěji. Z toho těží státní podnik Řízení letového provozu, jelikož za přelet tak velkého a těžkého letadla účtuje provozovateli maximální poplatek kolem dvaceti tisíc korun, pokud letadlo přelétá většinu území republiky.

„Před příchodem pandemie jsme evidovali až padesát přeletů A380 denně. Následoval pokles takřka na nulu, ale v poslední době už těchto letadel přibývá. Evidujeme kolem patnácti přeletů denně, například ale minulý pátek jich bylo  osmnáct,“ popisuje mluvčí ŘLP Richard Klíma. 

Zatímco v červnu 2020 plánovaly aerolinky 43 letů A380 různě po světě, na letošní červen měly tento typ nasadit na téměř čtyři tisíce pravidelných spojů. Drtivá většina letů s A380 nad Českem připadá na Emirates, zbytek převážně na stroje v barvách Qatar Airways, Singapur Airlines nebo Qantas. Obvykle se pohybují cestovní rychlostí 880 kilometrů za hodinu.

„Airbusy A380 slouží na trasách s největším zájmem cestujících, na kterých je dostatečná poptávka po vyšších třídách. Jejich obsazenost je zásadní pro ekonomiku provozu A380. Díky vysoké poptávce po létání dává provoz smysl i při současných vysokých cenách leteckého paliva,“ vysvětluje Tomáš Hampl z portálu Airways.cz.

Dopravci se potýkají s nedostatkem leteckého personálu, pro který během nejhlubšího pandemického útlumu nebyla práce. „Pro letecké společnosti je tak zřejmě výhodnější nasadit jedno velké letadlo než více menších vzhledem k nedostatku personálu. Důležité je ale také oživení poptávky. S ním spojené častější využití českého vzdušného prostoru je pro ŘLP velmi pozitivní,“ dodává Klíma.

V posledním „standardním“ roce 2019 přesáhly výnosy státního podniku za traťové a přibližovací služby 3,6 miliardy korun. Pandemie je v roce 2020 skosila na 1,5 miliardy, loni byly o dvě stě milionů vyšší.

Další příjmy by do kasy letových dispečerů šly, pokud by stroje A380 v Praze také přistávaly. Na linku Praha-Dubaj je od října plánovala nasadit společnost Emirates, ale z toho sešlo. Prozatím nadále počítá s využitím menšího Boeingu 777.

„Se společností Emirates o možnosti návratu A380 do Prahy jednáme,“ potvrdila mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. Emirates je zároveň jediným dopravcem, který by mohl A380 do Prahy vrátit.

Pro návrat superjumba je klíčová poptávka cestujících. Ti se na Letiště Václava Havla postupně vracejí. Během letošního prvního pololetí „Ruzyně“ odbavila téměř 4,3 milionu cestujících, což značí více než pětinásobný meziroční růst. Propad počtu odbavených cestujících je ale i tak proti roku 2019 zhruba poloviční, což návratu A380 nenahrává.

„Stále navíc přetrvávají cestovní restrikce ze strany jednotlivých trhů v Asii a příjezdový cestovní ruch z Asie zatím nefunguje. Zároveň musí být dostatek posádek a pilotů u dopravců pro tento typ letadla,“ dodává Divíšková.

Zda a případně kdy se A380 vrátí do Prahy, není jasné. Stávající lety na trase Praha-Dubaj, pro něž Emirates používají typ Boeing 777, navíc nejsou ani zdaleka vytížené, uvedl pro deník E15 jeden z koordinátorů odbavení letadel na Letišti Praha. „Někdy jsou obsazené dokonce jen z poloviny,“ říká.

Přestože se stroje A380 nečekaně vrátily, zářná budoucnost je – stejně jako další velkokapacitní letadlo Boeing 747 – nečeká. Pro nedostatečný zájem zákazníků je Airbus přestal vyrábět. Byť plánoval vyrobit a prodat na 1200 letounů během dvaceti let, reálně jich dodal „jen“ 251. Provoz menších dvoumotorových letadel se časem ukázal výhodnější.

„Návrat A380 vyplývá především z opožděných dodávek letadel Boeing 777, není ale jednoduchý. Obří čtyřmotorové letadlo má velkou spotřebu a nedostává se ani pilotů. Podle mě to bude jen kratší návrat na jeden až dva roky,“ míní odborník na letectví z poradenské společnosti EY Petr Kováč.

„Další osud A380 po vyřazení od některých provozovatelů je krajně nejistý vzhledem k dosavadnímu nulovému zájmu o tyto použité letouny. Dá se očekávat, že většinu letadel čeká rozebrání a sešrotování,“ očekává Hampl.

Video placeholde
Elita byznysu - Martin Peleška - Automobilky v krizi? • Videohub

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!