Škoda JS a Rolls-Royce si podávají ruce. Zvažují výrobu malých reaktorů pro střední Evropu

Malý modulární jaderný reaktor na vizualizaci Rolls-Royce

Malý modulární jaderný reaktor na vizualizaci Rolls-Royce Zdroj: Rolls-Royce

Tržby firmě loni meziročně klesly o více než 600 milionů korun na 2,7 miliardy a hrubý provozní zisk (EBITDA) na přibližně 20 milionů.
Škoda JS dodává zařízení pro jadernou energetiku.
3
Fotogalerie

Škoda JS, nejvýznamnější tuzemská firma v oblasti jaderného strojírenství, se může podílet na dodávkách malých modulárních reaktorů pro Česko i celou střední Evropu. V pondělí s britskou společností Rolls-Royce SMR podepsala memorandum o porozumění, podle kterého začnou firmy zkoumat možnosti spolupráce v oblasti těchto pokročilých jaderných zdrojů.

Hlavní výhoda malých modulárních reaktorů spočívá v tom, že je lze z převážné většiny vyrobit přímo v továrně a na místě už jen složit a propojit jednotlivé moduly dohromady. Takový přístup výrazně snižuje riziko zpoždění i zdražení, které se běžně pojí s výstavbou velkých reaktorů.

U malého modulárního reaktoru (SMR) se v továrně vyrábí zhruba 90 procent malé jaderné elektrárny, vypočítává Alan Woods, ředitel pro strategii a rozvoj společnosti Rolls-Royce SMR. „Z  toho je zřejmé, jak důležitým aspektem našeho mezinárodního dodavatelského modelu je mít správné partnery na klíčových místech po celém světě. Jsme rádi, že můžeme o těchto možnostech jednat s tak kompetentním dodavatelem, jakým je Škoda JS,“ řekl k memorandu Woods.

Pokud by vyjednávání dobře dopadlo, Škoda JS by britskému výrobci mohla dodávat komponenty, jakou jsou například tlakové nádoby reaktoru nebo bezpečnostní kontrolní systémy. Spolupráce by se mohla týkat zakázek v celém středoevropském regionu, vyplývá z memoranda.

Modulární reaktory podle obchodního ředitele společnosti Škoda JS Miloše Mosteckého představují logickou cestu, kterou se jaderný průmysl vydává, aby byl pro zákazníky dostupnější. „Naše plzeňské výrobní prostory byly původně určeny k výrobě komponent pro reaktory o výkonu 440 megawattů. Potenciál využití našich inženýrských, výrobních a servisních kapacit a know-how pro malé modulární reaktory v Evropě je proto značný,“ zdůrazňuje Mostecký.

Škoda JS by podle informací deníku E15 chtěla spolupracovat i s dalšími dodavateli „modulárů“. Konkrétní jména lze jen odhadovat třeba podle toho, s kým v této oblasti vyjednává skupina ČEZ, která Škodu JS kupuje. Patří k nim americké společnosti GE Hitachi, Holtec a NuScale, francouzská EdF nebo jihokorejská KHNP.

Tlakovodní modulární reaktor Rolls-Royce SMR o výkonu 470 megawattů má podle předběžných odhadů vyjít na dvě miliardy liber, zhruba 57 miliard korun. Na domácím britském trhu chce Rolls-Royce získat klíčovou certifikaci od jaderného regulátora do dvou let a první demonstrační elektrárnu plánuje postavit do roku 2029. Skupina ČEZ má obdobné ambice. První štěpnou reakci v modulárním reaktoru hodlá stihnout ještě v roce 2035.

Škoda JS, která vznikla v roce 1956, je jednou z předních evropských inženýringových a výrobních společností se zkušenostmi z výstavby a servisu jaderných elektráren. Dodávala investiční celky, zařízení a servis pro jaderné elektrárny, výzkumné reaktory a pro sklady vyhořelého jaderného paliva. Podílela se na stavbě jaderných elektráren nejen v České republice a na Slovensku, ale také v Maďarsku nebo v Německu. Dnes zaměstnává přes tisíc pracovníků.

Tržby firmě loni meziročně klesly o více než 600 milionů korun na 2,7 miliardy a hrubý provozní zisk (EBITDA) na přibližně 20 milionů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!