Poslední bašta realitní stability. České garáže drží ceny, majitelům vynáší víc než byty

Městská garáž, jak ji vykreslila umělá inteligence Midjourney

Městská garáž, jak ji vykreslila umělá inteligence Midjourney Zdroj: E15/Midjourney

Sto tisíc korun. Cena za jeden metr čtvereční průměrného brněnského bytu anebo také metr garáže v Praze. Nepříliš populární a specifický segment realitního trhu momentálně představuje ostrůvek stability uprostřed zuřící neurózy spojené s poklesem cen bytů a rekreačních staveb. Zatímco dříve hektické trhy v posledních měsících zcela zamrzly, představují právě garáže poslední závan někdejšího českého realitního šílenství.

Článek je součástí projektu Inflační brzda. Zmírněte dopady inflace na svoje peněženky >>>

„Stejně jako při hypoteční krizi v roce 2007, i dnes je možné sledovat vyšší zájem o takzvané investiční garáže. Aut přibývá rychleji než možností parkování,“ zdůrazňuje šéf Fincentrum Reality Jaromír Mašek.

„Vždy když jsou na realitním trhu otazníky, hledají lidé alternativy a jednodušší cesty pro investice do nemovitostí,“ doplňuje Mašek. Garáž přitom stále plní obdobné investiční funkce, které lidé během pandemie očekávali v případě bytů. „Poptávka po garážích se zvýšila. Koupi berou jako investici a ochranu peněz proti inflaci,“ uvádí realitní makléřka M&M Reality Pavlína Lavičková.

Trh garáží se zároveň díky své podstatě vydal svou vlastní cestou. „Garáže jsou nejdostupnější nemovitostí ke koupi, a proto si mohou nákup dovolit i drobní investoři. V posledních dvaceti letech došlo v Česku k nárůstu výstavby bytů a rodinných domů, garáží se ovšem postavilo jen velmi málo,“ připomíná Michal Pich z portálu Realitycechy.cz s tím, že zejména v první polovině roku byla poptávka po garážích enormní.

„Vysokou poptávku po garážích evidujeme dlouhodobě. Často se na nás dokonce obracejí i lidé z okolí naší výstavby, jestli nemáme volné kapacity k prodeji,“ říká šéf prodeje společnosti Geosan Development Jiří Baloun. 

Výsledkem tržního klimatu je rychlejší zdražování než v případě rezidenčních nemovitostí. „Nárůst cen je v případě garáží citelný a dosahuje meziročně až 25 procent,“ říká ekonom portálu Videobydleni.cz Jakub Veverka. Ceny bytů jsou přitom podle listopadových statistik portálu Realitymix oproti loňskému podzimu napříč republikou po ochlazení v posledních měsících výše jen o jednotky procent. Na podzim trh zbrzdil, ale vzhledem k omezené nabídce a setrvalé poptávce ovšem ceny podle znalců neklesají.

„Krize nemá na koupi garáží vliv, a to i proto, že částky, za které lze garáž pořídit, jsou peníze, které mají klienti našetřené a nemusí si půjčovat,“ dodává Lavičková. Popularitu garáží přitom nezvyšuje jen rostoucí počet aut, ale i rostoucí využívání parkovacích objektů jako alternativy pro klasické obchodní prostory. 

Ceny pražských garáží tak vystoupaly až na dohled dvoumilionové hranice, kolem které se pohybují ceny nejmenších bytů v metropoli. Jak uvádí například portál Sreality, ceny rozlehlejších garáží v centru Prahy šplhají dokonce při cenách přesahujících 110 tisíc korun za metr čtvereční až ke čtyřem milionům korun. „Od roku 2002 došlo k navýšení cen garáží až desetinásobně. Nejde jen o Prahu, v Brně se ze stovky tisíc korun dostaly ceny až k milionu korun, zhruba šestinásobně vzrostly ceny i v Olomouci,“ dodává Pich. 

Strmý růst poptávky ovšem vyhnal ceny tak vysoko, že srazil výnos z případného pronájmu. Kolem čtyř tisíc korun měsíčně inkasovaných za pronájem pražské garáže představuje při běžné ceně 1,25 milionu korun za standardní prostor do dvaceti metrů čtverečních výnos na prahu čtyř procent, tedy jen o několik desetin procenta více, než podle statistik Realitymix nabídne průměrný pražský byt. Na vyšší výnos ovšem dosáhnou „garážoví investoři“ v regionech. 

„Vyšší výnos z garáže nabízí především Ústecký a Moravskoslezský kraj, kde je pořizovací cena nižší a výnos naopak vyšší. V těchto regionech může výnos z pronájmu garáže v některých případech dosahovat osmi až deseti procent,“ zdůrazňuje Veverka. Odborníci připomínají, že garáže ve městech se v současné době velmi dobře prodávají a stejně dobře pronajímají.

„Zájem o pronájem garáže je nejen od místních, ale i od dojíždějících do města za prací. Tento trend se týká především Prahy a částečně některých větších krajských měst,“ dodává Mašek. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!