Japonská centrála Toyoty zastropovala investice kolínského závodu kvůli inflaci

Výrobní závod automobilky Toyota v Kolíně

Výrobní závod automobilky Toyota v Kolíně Zdroj: Toyota Motor Manufacturing Czech Republic

Výrobní závod automobilky Toyota v Kolíně
Výrobní závod automobilky Toyota v Kolíně
Výrobní závod automobilky Toyota v Kolíně
Výrobní závod automobilky Toyota v Kolíně
Výrobní závod automobilky Toyota v Kolíně
22
Fotogalerie

Až do konce loňského roku platil kolínský závod Toyoty účty za elektřinu a plyn dle dříve sjednaných kontraktů se zafixovanými cenami. Od letošního roku se na něj vztahují takzvané spotové ceny, tedy ty aktuální tržní. Náklady na pokrytí těchto výdajů vzrostly závodu pětinásobně. Kvůli kombinaci s vysokou inflací, klesající poptávkou po nových automobilech i hrozbou propouštění proto japonská centrála Toyoty výrazně omezila investiční rozpočet kolínského závodu o stovky milionů korun. V příštích letech ho má dál snižovat. Tlak na úspory promítají do investic i mladoboleslavská Škoda Auto, nošovická Hyundai i síť českých dodavatelů.

Za poslední tři roky Toyota v Česku investovala přes pět miliard korun, většinou do nových zařízení, rozšíření výroby nebo do automatizace logistiky. Nyní škrtá.

„Toyota Česká republika zastavuje větší i menší investice. Množství finančních prostředků, které můžeme alokovat na investice, se v příštích letech oproti minulosti značně redukuje. Jen letos máme o třicet procent nižší rozpočet na investice, významné omezení lze čekat i příští rok. Bavíme se o poklesu v řádu stovek milionů korun,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 viceprezident Toyoty Česká republika Robert Kiml s tím, že stejně už postupují dodavatelé závodu, aby situaci přežili.

Toyota má v Kolíně asi 3700 lidí a je tak největším zaměstnavatelem na Kolínsku. Zároveň představuje jednoho z největších exportérů v Česku. V závodě vyrábí benzinový model Aygo X a hybridní Yaris. Loni jich zhotovila celkem 202 tisíc. Poptávka po nových vozech ale aktuálně podle Kimla dramaticky klesá. Pokud se trend rychle neotočí, ceny energií ještě více neklesnou a pokud vejde v platnost přísná emisní norma Euro 7, kolínskému závodu začnou „přebývat zaměstnanci“, varoval Kiml. Splnění žádné ze zmíněných podmínek se aktuálně nejeví jako velmi pravděpodobné.

„Podíl nákladů na energie nám stoupl z pěti procent na dvacet. Veškerá ziskovost a marže upadají. To je ekonomická katastrofa a z dlouhodobého hlediska definice nekonkurenceschopnosti. Doufám, že to nebude trvat dlouho,“ uvedl Kiml. Interview publikuje deník E15 v příštích dnech.

Mnohem opatrněji nakládají s investicemi také Škoda Auto, nošovická Hyundai a jejich tuzemští dodavatelé. „Musíme činit veškeré představitelné úspory. Urychlíme proto strategickou přípravu směřující k využívání alternativních rekuperačních zdrojů. Ty budou zásadní,“ podotkl Jaroslav Povšík, předseda Podnikové rady škodováckých odborů Kovo MB. Už dříve varoval, že je v ohrožení 12,5 tisíce pracovních míst.

Tiskové oddělení automobilky uvedlo, že letošní investice Škody zůstanou přibližně na stejné úrovni jako loni. Další investiční záměry má automobilka oznámit v březnu. V zatím poslední zveřejněné výroční zprávě za rok 2021 Škoda uvádí, že investice bez vývojových nákladů činily 15,3 miliardy korun. Meziročně tak byly nižší o 2,5 miliardy. Naopak o tři miliardy více tehdy Škoda vydala na výzkum a vývoj, a to 21,5 miliardy.

Velmi opatrně postupuje i pro Škodu mateřský koncern Volkswagen. Opakovaně odložil rozhodnutí, kde vybuduje továrnu na bateriové články, takzvanou gigafactory. Zvažuje i lokalitu v Líních na Plzeňsku, kde by případná investice dosahovala v přepočtu 120 miliard korun. Naposledy koncern vysvětlil odklad mimo jiné i energetickou krizí v Evropě.

Mimořádně vysoké investice letos realizuje nošovická Hyundai. Jediný závod jihokorejské automobilky v Evropské unii totiž začne vyrábět novou generaci elektromobilu Kona Electric, k čemuž se váže investice 180 milionů eur (asi 4,3 miliardy korun). Předloni činily investice 80 milionů.

Mluvčí závodu Petr Michník uvedl, že se nyní firma kromě jednorázové investice do nové generace kony soustřeďuje hlavně na investice do úsporných projektů. K těm patří například pokrytí střech závodu solárními panely za více než sto milionů. Mají přinést zhruba dvacetimilionovou úsporu, tedy asi 5,5 procenta roční spotřeby elektřiny.

Ekonomické zpomalování dopadá i na síť dodavatelů. Zatímco přede dvěma roky měla přetlak zakázek a z něho plynoucí vysokou návratnost investic, nyní společnost Isolit-Bravo miliardáře Kvida Štěpánka pozoruje klesající poptávku.

„Týká se to například i tak vysoce kvalifikovaného oboru, jakým je nástrojařina. V minulých letech jsme investovali ročně přes šedesát milionů. Kolik to bude letos, netuším, závisí to na poptávce. Nejsme takoví hrdinové, že bychom kupovali stroje, aby pak nepracovaly,“ podotkl Štěpánek. Společnost jednoho z nejbohatších Čechů vyrábí elektrospotřebiče a výrobky pro automobilový průmysl.

Razantní útlum poptávky aktuálně zaznamenávají nejen evropští producenti aut, ale jedná se o globální problém, upozorňuje analytik Zainvestuj.to Petr Pelc. „Pro většinu značek začíná doslova boj o přežití. Je vysoce pravděpodobné, že během následujících pár let z trhu zmizí několik automobilových značek. Mediálně však nikdo nepřizná své slabé stránky, většina pojede do posledního dechu,“ míní Pelc.

Současná krize v odvětví podle něj potrvá jednotky let. Důsledkem bude rapidní zdražení vozidel a s ním spojený pokles poptávky. S poklesem zájmu se v poslední době pere mimo jiné i americká Tesla. Automobilka Elona Muska už proto zcela nezvykle nabízela Model 3 a Model Y s „vánoční“ slevou 7500 dolarů. Zároveň prodloužila neobvyklou odstávku výroby své nejdůležitější továrny v Šanghaji.

I poptávka na čínském trhu v poslední době citelně oslabuje. Zadrhávání tamního největšího světového trhu s automobily i specificky elektromobily značně snižuje pravděpodobnost, že by měla Tesla rychle odmazat významnější část z loňského historického propadu cen akcií o 65 procent.

Podívejte se, jak probíhá výroba automobilů v kolínském závodu Toyoty:

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!