Automobilky budou prodávat elektromobily přímo. Třetina dealerství může skončit

Automobilky částečně přejdou na přímý prodej po vzoru Tesly. Řada dealerství může skončit.

Automobilky částečně přejdou na přímý prodej po vzoru Tesly. Řada dealerství může skončit. Zdroj: Profimedia

Obchod s novými vozy na českém trhu projde výraznou změnou. Pocítí ji jak nakupující z řad soukromých osob či firem, tak především prodávající dealeři. Řada značek se totiž chystá ukončit či výrazně omezit zprostředkovaný prodej přes dealery a nahradit ho přímým agenturním prodejem „po vlastní ose“. Výrobci tím cílí na snížení citelných nákladů na distribuci, omezení slev a na navýšení vlastních marží. Ze zhruba 1900 oficiálních dealerů, které na tuzemském trhu eviduje Svaz dovozců automobilů, tak mohou dobrovolně či nuceně postupně zaniknout až stovky.

„Většina značek v těchto dnech velice intenzivně zkoumá možnosti přechodu ze zprostředkovávaného na přímý prodej, který by měl v Česku odstartovat v letech 2025 a 2026 a případně dál zesilovat. Aktivní jsou například Mercedes, BMW či Ford a velké množství dalších. „Škoda Auto také zkoumá možnosti, zatím ale jasně neříká, kterou cestou půjde,“ uvádí tajemník svazu Josef Pokorný. Mladoboleslavská automobilka do vydání článku na otázky E15 neodpověděla.

 

Skupina Mercedes-Benz dříve avizovala, že plánuje zrušit až deset procent svých dealerství ve světě a až dvacet procent těch v Německu, v součtu tedy necelou tisícovku zastoupení. Slibuje si od toho snížení provozních nákladů o pětinu a posílení kontroly nad cenami svých vozů. Server Automotive News Europe dříve také uvedl, že se chce na přímý prodej více orientovat například Cupra, Volkswagen či celý koncern Stellantis. Tradičnímu modelu jsou podle serveru naopak dál věrné Toyota či Renault.

„Existují studie, které v případě přechodu na agenturní model hovoří o globálním zániku asi třiceti procent dealerství do roku 2030. Dopad by se lišil trh od trhu. Ohroženi budou hlavně nízkoobjemoví nebo na export zaměření prodejci,“ upozorňuje partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

„Přechod k agenturnímu prodeji je dnes velké téma, rychleji s ním začínají prémiové značky. Na řadě trhů už jej testují ale i ty objemové. Tesla ho má tradičně jako svůj hlavní model na většině trhů. Hlavními cíli automobilek jsou především lepší poznání vlastních zákazníků díky přímé komunikaci, snížení distribučních nákladů a drastická redukce poskytovaných slev,“ dodává Knap.

Část dealerů navíc skončí dobrovolně, protože si nebude moci dovolit automobilkami vynucované investice do „zelených“ exteriérů, interiérů a vybavení budov dealerů, tvrdí majitel dealerství Pyramida Průhonice Jiří Sudík. Autorizovaný prodejce značek Seat, Cupra, Renault, Dacia a Alpine bude muset investovat až osm milionů korun do každé z pěti značkových prodejen, aby odpovídaly představám výrobců o kvalitě dobíjecí infrastruktury či připojení nemovitosti na bezemisní zdroje energie. Také interiéry a exteriéry budov musejí následovat vizuální identitu dané značky.

S postupnou proměnou všech českých dealerství na bezemisní provoz počítá například české zastoupení Toyoty. „Ne každé dealerství si investice za desítky milionů bude moci dovolit, část raději skončí. Automobilky logicky chtějí více peněz, když do elektromobility nainvestovaly tak nesmyslné obnosy,“ domnívá se Sudík.

Byznysmen Pavel Louda, majitel největšího prodejce nových vozů Škoda a Hyundai v Česku, očekává dvě hlavní změny. Automobilky podle něj vstoupí do fakturačního vztahu přímo se zákazníkem a také přeberou odpovědnost za financování a řízení veškerých aut na skladech. Zároveň přeberou odpovědnost za marketing a propagaci značky.

Pavel Louda, majitel největšího prodejce nových vozů Škoda a Hyundai v ČeskuPavel Louda, majitel největšího prodejce nových vozů Škoda a Hyundai v Česku | E15 Michael Tomeš

„Prodej aut bude směřovat k unifikovanému online obchodu. Zákazník si vybere auto na webu, předáno mu bude bez možnosti jednat o ceně. Podobně dnes fungují klasické e-shopy, kde si zákazník objedná zboží, které mu je pak předáno v prodejně nebo posláno poštou. Je otázkou, jak moc bude tohle svázání pravidel pro prodejce aut atraktivní, kolik jich případně skončí,“ říká zakladatel společnosti Louda Auto.

Změna byznys modelu neznamená přímé ohrožení pro všechny dealery, automobilky budou dál potřebovat jejich služby například v oblasti servisu. Ten dealerům přináší mnohem větší byznys než samotný prodej aut. Servis však může zákazníkům výrazně podražit s tím, jak budou nově prodávaným autům dominovat elektromobily.

„Elektromobil bude co do údržby jednoznačně mnohem levnější. Chceme-li ale udržet kvalitu služeb, tedy techniků či elektromechaniků, tak je musí klient zaplatit. Hodinová sazba může vystřelit k pěti až osmi tisícům korun,“ tvrdí dealer Sudík.

Hlavním důvodem je podle něj zásadní nedostatek kvalifikovaných elektromechaniků na trhu práce. V dlouhodobém horizontu dealeři také ztratí příjmy z dílčích oprav aut se spalovacími motory. „Dealerství mohla rozložit nižší marže do vícero položek, například do výměn olejů a podobně. To zmizí, každý úkon na elektrovozu tak bude mnohem dražší,“ tvrdí Sudík.

Se změnou způsobu prodeje však také dealerům odpadne řada provozních nákladů včetně nákladného financování aut na skladech a s tím spojených rizik. Tyto náklady převezmou výrobci, kteří v případě agenturního prodeje vlastní skladové vozy i zásoby.

Tempo, jakým bude na českém trhu docházet k proměně prodeje nových vozů, bude záviset i na tom, jak moc jsou zákazníci dané značky konzervativní. „Ještě nedávno byl nákup počítače online k pořízení auta na dálku nepřirovnatelný. Dnes ale vidíme, že vyjde nový model, zákazník si o něm přečte, zalíbí se mu, vůbec nemá zájem o osobní vyzkoušení a rovnou auto objednává. Je otázka, jak rychle bude tahle skupina spotřebitelů růst,“ podotýká Pokorný ze svazu dovozců.

V agenturním modelu prodeje si zákazník vůz buď sám vyzvedává ve „výdejním místě“, nebo si připlácí za jeho doručení až domů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!