Cla na čínské elektromobily dusí akcie automobilek v EU. Vznikají ale i příležitosti
Plánovaným zvýšením cel na dovoz v Číně vyráběných elektromobilů do Evropské unie chtěla Evropská komise ochránit „domácí“ automobilky. Zatím je ale spíše poškozuje. Přestože stále není definitivně jasné, zda se cla od 4. července dočasně zvýší, nejistota a riziko odvetných opatření, kterými hrozí Peking, už kosí akcie evropských automobilek, především těch německých. Jejich pokles se nicméně může ukázat i jako atraktivní „sleva“ pro investory. Ve hře je totiž zmírnění, případně zrušení plánovaných dodatečných cel, o kterých v těchto dnech vyjednávají zástupci Evropské komise s čínskou protistranou.
Čínský trh s automobily i ryze elektrickými vozy je největší na světě. Pro řadu evropských automobilek tak představuje klíčové odbytiště. Pokud by Peking v rámci odvety zatížil prodeje evropských hráčů v Číně dodatečnými cly, tržby automobilek by dostaly silnou ránu. Pro mnohé výrobce ze starého kontinentu je hrozba celního „ping-pongu“ o to nepříjemnější, že část v Číně vyráběných vozů vyvážejí do Evropy, takže by i oni platili vyšší cla. Stejně jako například americká Tesla, jež vyrábí v Šanghaji.
Vzniklý mix nejistot a hrozeb vytváří největší tlak na akcie gigantů, jakými jsou Volkswagen, Porsche, Mercedes, BMW či Stellantis. Příběh každého jednoho hráče se však liší a v některých případech jsou poklesy akciových titulů až přehnané a mohou představovat investiční příležitost, shodují se portfolio manažeři a analytici oslovení e15.
„Cla, která mají chránit evropské automobilky před čínskou konkurencí, je zatím paradoxně poškozují. Reakce akcií automobilek byla velmi zajímavá zejména u těch německých. Za poslední měsíc se propadly v pořadí přesně podle toho, jak velkou část jejich exportu tvoří Čína,“ říká analytik finančních trhů společnosti Purple Trading Petr Lajsek.
Akcie Volkswagenu odepsaly za poslední měsíc přes dvanáct procent (v době přípravy článku – pozn. red.) a obchodují se za asi 106 eur. Pro koncern, do kterého patří i Škoda Auto, je Čína nejdůležitějším trhem a vytváří mu asi čtyřicet procent tržeb. BMW odepisovalo téměř osm procent, později se propad snížil. V řádu jednotek procent poklesl i Mercedes-Benz. V Číně vytvářené tržby se v případě obou podílejí na obratu asi jednou třetinou.
„Ohodnocení evropských automobilek je aktuálně velmi nízké. Pokud se společnostem podaří snížit náklady, tak i při stagnujících nebo mírně klesajících tržbách mohou být ziskové a zhodnotit kapitál investorů,“ domnívá se analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. Stát se tak podle něj může i přesto, že evropské automobilky budou ztrácet tržní podíl na klíčovém trhu v Číně za prakticky jakéhokoliv budoucího scénáře.
Pokud by na zvyšování cel skutečně došlo, těžit by z něj paradoxně mohlo Volvo. Automobilku sice vlastní čínský koncern Geely, Volvo však vyrábí vozy zejména ve Švédsku, Belgii, USA, Malajsii a v Indii, které pak prodává převážně v Evropě a Severní Americe. „Méně zasažení mohou být i výrobci jako Seat a Škoda Auto, kteří se zaměřují zejména na evropský trh,“ domnívá se Lajsek. Předseda představenstva Škody Klaus Zellmer nicméně v rozhovoru pro e15 varoval, že „nekonečná hra věčných celních odvet nemůže skončit jinak než tím, že se zákazníkům vše jen prodraží“.
Velmi odolné vůči možné obchodní válce by měli být naopak výrobci jako Ferrari či Lamborghini, kteří se těší silné poptávce za takřka „jakéhokoliv počasí“. „Tyto vozy jsou v Číně vnímány jako symbol statusu a luxusu. Prvotní reakce akcií na cla může být negativní, neočekávám však velký pokles prodejů těchto prémiových vozů v Číně,“ dodává Lajsek. Například Ferrari generuje z Číny jen kolem dvanácti procent svých tržeb.
Podle analytika finančních trhů z XTB Štěpána Hájka může představovat zajímavou investiční příležitost „přehnaný“ propad na akciích Stellantisu. Čína se totiž na jeho tržbách podílí méně než procentem, hlavním trhem je Severní Amerika. „Stellantis má velký polštář hotovosti, nízké zadlužení a může velmi komfortně vyplácet vysoké dividendy, které doplní o zpětné odkupy akcií,“ vysvětluje Hájek.
Akcie Stellantisu v prvním čtvrtletí prudce vzrostly asi o čtyřicet procent, následně většinu tohoto zhodnocení odepsaly. Podobný vývoj lze pozorovat také u BMW, jehož akcie se podle Hájka dostaly na „velmi zajímavé ocenění“.
Evropská komise v těchto dnech jedná s čínskou protistranou o budoucí podobě cel. Čína tlačí na to, aby Evropa od plánovaného zvýšení cel upustila. Na oplátku měl Peking nabídnout ústupek ve formě snížení cla na dovoz aut s velkoobjemovými motory do Číny, uvedl list The Wall Street Journal. Nabídku měl dát čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao německému vicekancléři Robertu Habeckovi při jeho nedávné návštěvě Pekingu.
Dočasné zvýšení cel Evropskou komisí má platit od 4. července do 2. listopadu. Tehdy má komise definitivně rozhodnout o dlouhodobější podobě cel. Pokud by Evropa s Čínou našla kompromis, vzniklé „spojenectví“ by sloužilo i jako pojistka proti Spojeným státům v čele s Donaldem Trumpem. V případě, že by koncem roku vyhrál prezidentské volby a vrátil se do Bílého Domu, je možné, že by začal uplatňovat cla vůči Číně i Evropské unii.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!