Afrika, Kazachstán, Indie. Co českým firmám přinášejí Fialovy cesty po exotických zemích?

Český premiér Petr Fiala (ODS) během loňské návštěvy Singapuru

Český premiér Petr Fiala (ODS) během loňské návštěvy Singapuru Zdroj: Twitter Petra Fialy

Premiér Petr Fiala (ODS) se daleko více než jeho předchůdci pokouší rozvíjet obchodní vztahy se státy, které jsou geograficky vzdálené od českých hranic. Letošní rok zahájil návštěvou Indie. Loni absolvoval rozsáhlou cestu po zemích střední a východní Asie nebo subsaharské Afriky. „Snažíme se pracovat na tom, aby naše firmy byly úspěšné i v regionech, na které se dosud zapomínalo,“ vysvětluje pro e15 vedoucí oddělení komunikace předsedy vlády Jakub Tomek. Samotní podnikatelé si tento přístup chválí a připomínají, že Fialovy mise přinesly konkrétní výsledky.  

Například plzeňská Škoda Group se i díky premiérově loňské cestě do Uzbekistánu dohodla, že do této středoasijské země dodá třicet elektrických vlaků za 320 milionů eur (zhruba 7,9 miliardy korun). Jde o historicky největší zakázku, jakou kdy česká firma v Uzbekistánu získala. „Zakázka bude mít velmi pozitivní dopad na zásobu práce, jak pro Škodu Group, tak pro naše dodavatele,“ pochvaluje si mluvčí společnosti Jan Švehla.

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries ze skupiny Omnipol vytěžil z mise po střední Asii nové obchody v Kazachstánu a Uzbekistánu, kam dodal celkem čtyři letouny L 410 UVP-E20. „Předpokládáme, že těch letadel tam budeme provozovat víc. V Kazachstánu máme civilní provozovatele, kteří jsou spokojeni s našimi letadly L 410. Nahrazují stará ruská letadla západní technikou,“ sdělil médiím obchodní ředitel Aircraft Industries Tomáš Novák. 

Velký úspěch zaznamenala také firma Iveco Bus, která pár týdnů po Fialově návštěvě Pobřeží slonoviny podepsala lukrativní kontrakt na dodání 410 autobusů vyrobených ve Vysokém Mýtě do západoafrické metropole Abidžanu. Do budoucna se pak rýsuje i řada dalších projektů. Třeba Česká zbrojovka má zájem o komplexní přezbrojení filipínské armády. Indie zase minulý týden projevila zájem spolupracovat s českými podniky na rozvoji malých modulárních reaktorů.  

 

Tomek zdůrazňuje, že podnikatelským misím do asijských a afrických zemí se nevěnuje pouze premiér Fiala, ale i další ministři z jeho vlády. Podpořit vývoz tuzemských firem jel na podzim do Uzbekistánu a Kazachstánu ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) vedl loni v červnu podnikatelskou delegaci do Jižní Koreje a Japonska. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) navštívil s podnikateli Senegal, Ghanu a Rwandu. Aktivní jsou v tomto ohledu i šéf diplomacie Jan Lipavský (Piráti) či ministr průmyslu Jozef Síkela (za STAN).    

Ačkoli na mimoevropské trhy směřuje jen kolem deseti procent českých výrobků a služeb, spolupráce s některými exotickými zeměmi je v poslední době na vzestupu. Prudce roste například tuzemský vývoz do Kazachstánu, Ázerbájdžánu nebo Spojených arabských emirátů, což souvisí zejména s válkou na Ukrajině a citelným úbytkem exportu do Ruska a Běloruska a také se snahou celého Západu omezit svou závislost na Číně.             

Prosadit se na těchto vzdálenějších trzích je přitom podle odborníků mnohem obtížnější než v Evropě. Ze strany firem to často vyžaduje větší finanční, časové i personální investice, a otevřená podpora vládních politiků je proto prakticky nezbytná. „Doprovod premiéra nebo ministrů dodává našim firmám v očích potenciálních obchodních partnerů větší důvěryhodnost a spolehlivost. Podnikatelé se tak zároveň dostanou k lidem, s nimiž by z Česka jen těžko navázali kontakt,“ říká viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR Milena Jabůrková. „V mnoha zemích je podpora ze strany státu zásadní pro obchodní úspěch,“ souhlasí mluvčí zbrojařské společnosti Colt CZ Group Eva Svobodová. 

Stejný názor má i generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie Vopálenská: „Aktivity vlády na podporu českého průmyslu v zahraničí jsou velice důležité a vedou ke konkrétním obchodním výsledkům,“ konstatuje. Vopálenská také prozradila, že první zahraniční cesta členů ACRI letos povede do Izraele. „Budeme tam prezentovat především řešení pro udržitelnou městskou mobilitu,“ upřesňuje. Svaz průmyslu a dopravy na letošek chystá podnikatelské mise například do Japonska, Austrálie, Chile nebo Uruguaye. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!