Budujeme v Brně globální centrum pro udržitelnost, říká Hana Součková ze SAP

Šéfka české pobočky SAP Hana Součková

Šéfka české pobočky SAP Hana Součková Zdroj: Michael Tomeš, E15

Šéfa české pobočky SAP Hana Součková
Šéfa české pobočky SAP Hana Součková
Šéfka české pobočky SAP Hana Součková
Šéfka české pobočky SAP Hana Součková
5
Fotogalerie

V pandemii se technologické společnosti SAP daří, za minulý rok její česká pobočka vykázala tržby přes tři miliardy korun. Jedním ze zdrojů růstu je i větší zájem o cloudová řešení. „Vnímáme velký nárůst zájmu o cloud, meziročně se pohybujeme ve dvojnásobcích,“ říká v rozhovoru pro server E15.cz ředitelka SAP ČR Hana Součková. Součková také vystoupí na konference E-Commerce Summit, kterou pořádá deník E15. 

Co vás teď nejvíce zaměstnává? 

Nastartovaná diskuze se zákazníky o digitální transformaci. Klienti už mají představu o tom, jaký na ně má covid dopad. Vnímají, že je to pro ně příležitost pro nastartování jejich fungování. 

Na jaký segment firem dopadla pandemie nejvýrazněji?

Je potřeba se na to podívat v časových úsecích. Nejdříve to byly hodně služby, které byly lockdownem přímo ovlivněné. Nyní ale vnímáme, že služby budou mít rychlý návrat.

Výrazně déle se ale budou vzpamatovávat provozy, což souvisí s nedostatkem zdrojů pro výrobu a s velkou závislostí na logistice. Začíná se to promítat do prvotních zdrojových nákladů a to bude vyvolávat určité reakce jak z hlediska dostupnosti, tak i ceny.

Služby se vzchopí v horizontu roku až dvou let, v závislosti na covidu, ale horší to bude u výroby, automotive a u ostatních segmentů, které jsou závislé na zdrojích komponentů.

E-COMMERCE SUMMIT 2021: ShipMonk, Google, eBay a další. 2 dny, 40 speakerů. Zjistěte víc >>>

Sledujete u firem nějaké změny, které u nich zůstanou i po pandemii? 

Velká většina firem si vyzkoušela digitalizaci ve smyslu převodu do online světa a už se tomu ani nebrání. Vnímáme ochotu hovořit o transformaci jako o uceleném programu, který jim dává smysl. Reálná zkušenost s online světem je správný impulz, který vede k diskuzi o smysluplné transformaci. 

S digitalizací jsou spojená cloudová řešení. Zaznamenali jste v tomto segmentu výrazný nárůst zájmu?

Vnímáme velký nárůst zájmu o cloud, jedná se o násobně větší počet transakcí. Firmy vědí, že cloud dokážou spustit za pár týdnů, nemusejí čekat, až budou mít hardware. U cloudu nepotřebujete budovat svůj vlastní tým, to napomáhá ochotě jít do toho naplno. 

 Jaký vidíte v cloudovém řešení potenciál? Bude jednou vše v cloudu? 

Nemyslím si, že bude vše v cloudu, spíše budou existovat hybridní řešení. Jsou věci, u nichž to z různých důvodů, nejen bezpečnostních, ale i kvůli dostupnosti a náročnosti nebude ekonomicky dávat smysl.

Když se podíváme čistě na veřejné dostupné cloudy, které mají standardizované řešení, jež lze prostřednictvím nastavení poupravit, nemohou vyhovovat každému provozu. Budou existovat hybridy, tedy soukromé cloudy na míru.

Ale myslím si, že oblasti zákaznických zkušeností, e-commerce nebo kolem rozvoje zaměstnanců už z pohledu koncového uživatele potřebují splňovat to, na co jsme zvyklí. Tedy aby byla možnost s tím pracovat kdekoliv a odkudkoliv.

Jak se liší přístup státních institucí a soukromé sféry k adopci cloudových řešení? 

Největší rozdíly jsou v regulaci a v definici jejich obchodního modelu, proč, co a jak. U státní správy je to vyvolané snahou více digitalizovat a optimalizovat, roli tedy hrají dílčí procesy. U soukromé sféry je to vyvolané byznys modelem, potřebují transformovat, zavést něco nového a vychází pro ně jednodušeji jít do cloudu. 

Nedávno jste ohlásili spolupráci s Microsoftem, který je celosvětově na třetím místě, co se týče poskytování cloudových služeb, tedy vaše přímá konkurence. Jak jde tato spolupráce dohromady? 

SAP vyhlásil strategii, že chce úzce spolupracovat s největšími poskytovateli cloudů, takzvanými Hyper Scalers, a hledat synergie v tom, v čem jsme dobří my a v čem jsou dobří oni. To znamená, že nebudujeme vlastní datová centra, ale našli jsme optimální model, jak vytěžit jejich datová centra, jako je například Microsoft Azure, v němž může SAP fungovat. Dokonce jedna z nových spoluprací je zakomponování aplikací Microsoftu do služeb SAP. 

Jak se daří SAP v Česku? 

Poslední rok byl jeden z nejúspěšnějších za posledních 20 let. Daří se nejen získávat nové zákazníky, ale důležité je, že ti stávající přecházejí na novou generaci naší vlajkové lodi označované SAP S/4HANA.

S kolika firmami v Česku spolupracujete? 

V  tuto chvíli máme v Česku 1300 zákazníků s tím, že víc než polovina je součástí mezinárodních společností. Čistě českých zákazníků, kteří naše řešení nemají ze svých globálních center, je zhruba polovina, asi kolem šesti set. 

Jaké máte v Česku tržby? 

V roce 2020 jsme měli obrat přes tři miliardy. 

Má SAP v plánu dál se v Česku rozvíjet? 

Určitě ano. SAP se už před 20 lety rozhodl, že Česko je jedna ze strategických lokací, kde se nejenom staráme o zákazníky v České republice, ale máme tu i globální týmy. V tuto chvíli v tuzemsku pracuje přes dva a půl tisíce lidí.

V loňském roce byla Česká republika znovu potvrzena jako strategická lokace, kde bude počet zaměstnanců růst o stovky ročně, a to zejména v oblasti výzkumu a inovací, kde máme v současné době jedno centrum v Brně a druhé v Praze. 

Nově se vytváří v Brně tým pro udržitelnost, který se bude zabývat klimatickými výzvami. Je potvrzené, že tento tým bude u nás, což je obrovský úspěch, protože je to velké téma. Druhá potvrzená oblast jsou business services, v současné době máme na Praze 5 globální centra business services, pro lidské zdroje a financí, a i tady se daří hledat talenty, kteří pokrývají jazykově i kvalitou celý svět. 

Co bude divize pro udržitelnost dělat? 

Ze začátku zejména reporting, který vyplývá z evropské legislativy, tedy aby každá společnost dokázala vykazovat jednotlivé dopady na udržitelnost.