Ceny na palivové burze v Rotterdamu rostou, benzin a nafta brzy zdraží
Česko jezdí nejlevněji od konce května, další úspory řidičů ale narážejí na strmý růst cen ropy. Ten už se projevuje na palivové burze v nizozemském Rotterdamu, kde benzin i nafta zdražují. Pumpaři mohou začít zvedat ceny co nevidět. Hrozba zářijového utažení ropných kohoutů hlavními světovými těžaři se začala přelévat do cen evropských pohonných hmot.
Palivová burza v Rotterdamu, která je východiskem pro velkoobchodní ceny napříč kontinentem, už totiž druhým týdnem hlásí rostoucí ceny benzinu i nafty. Ceny paliv tak reagují na takřka pětinový růst cen ropy od počátku srpna. K peněženkám řidičů na pumpách včetně tuzemských by měl efekt dražší ropy dorazit v řádu dní. Jeho sílu může mírnit slabý dolar, v němž se s palivy obchoduje.
„Zpoždění, během něhož se světové ceny ropy překlopí do konečných cen pohonných hmot v Česku, je zhruba od dvou do tří týdnů,“ uvádí hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář.
Tuzemští řidiči mezitím tankují bezmála nejlevněji za poslední kvartál. Poprvé od konce května totiž podle údajů firmy CCS, která ceny pohonných hmot sleduje, stojí v tuzemsku litr benzinu v průměru méně než 29 korun a nafty 27,50.
Prostor k dalším úsporám řidičů se ale takřka uzavřel. „Rotterdamské ceny jsou rozhodujícím faktorem vývoje retailových cen paliv v Evropě, a potažmo v Česku.
Jednotliví obchodníci mohou sice krátkodobě hýbat s cenami trochu jinak, ale v dlouhém období se ceny hýbou stejně jako ceny na tamní burze,“ říká analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.
Vývoj cen benzinu a nafty na rotterdamské burze|
Litr paliv podle něho do konce srpna podraží až o 60 haléřů. Ropa se vydala během srpna strmě vzhůru zejména kvůli spekulacím trhu, že kartel vývozců OPEC v příštím měsíci omezí těžbu. Podle expertů by však ropa v příštích měsících už dále zdražovat neměla.
„Ceny ropy se nyní pohybují na úrovních, poblíž kterých by se měly udržet do konce letošního roku. Případné zdražení pohonných hmot v Česku v důsledku vyšších cen ropy by nemuselo být nikterak dramatické,“ říká analytička Raiffeisenbank Daniela Milučká.
Benzin za pět korun může být minulostí |
---|
Pokles cen ropy způsobil řadě ropných velmocí značné výpadky na straně rozpočtových příjmů. Ropné státy proto stále častěji přistupují k tomu, že snižují subvence cen pohonných hmot. V květnu například ke zrušení subvencí na pohonné hmoty přistoupila Nigérie. Oznamení o rušení dotací přitom přišlo v době, kdy v zemi byl vážný nedostatek pohonných hmot a země byla ochromena útokem radikálů na ropná zařízení v zemi. Nejlevnější benzin má v současné době Kuvajt, kde vyjde na přibližně 22 centů za litr (cca 5 korun). Podle zprávy OECD z minulého roku vynaloží západní země a šest předních rozvíjejících se zemí na dotace do sektoru s fosilními palivy až 180 miliard eur (4,9 bilionu korun) ročně. Státy G7 společně s EU také žádají ostatní ropné země, aby přijaly plán, který by vedl ke zrušení těchto subvencí fosilních paliv do roku 2025. Důvodem je boj proti klimatickým změnám. |
Silnějším dopadům dražší ropy na český trh brání i slabší dolar, který během srpna oproti koruně o takřka 2,5 procenta oslabil.
„Takový vývoj kurzů vyšší ceny ropy částečně kompenzuje,“ dodává analytik České spořitelny Jiří Polanský. Perspektivně má podle něho proti dražší ropě působit jen slabý hospodářský růst v Evropě či růst nabídky ropy na světovém trhu.