Volkswagen investorům vynáší. Pro další vývoj akcií bude klíčový přechod na elektromobilitu

Koncern Volkswagen hodlá investovat do elektromobility desítky miliard eur.

Koncern Volkswagen hodlá investovat do elektromobility desítky miliard eur. Zdroj: Reuters

Německý automobilový koncern Volkswagen v předchozích dnech oznámil, že v letech 2022 až 2026 investuje do rozvoje celkem 159 miliard eur. Významná část kapitálových výdajů půjde do vývoje technologií vozů na elektrický pohon, tedy do oblasti, kde se musí Volkswagen vypořádat nejen s konkurencí dynamicky rostoucí americké firmy Tesla. Právě nákladný přechod na elektromobilitu bude podle oslovených analytiků důležitý pro vývoj kurzu akcií v nadcházejících letech.

„Ředitel skupiny Herbert Diess dokázal ,pouhých‘ šest let po aféře dieselgate přinést přesvědčivý plán přechodu výroby na elektrické vozy,“ říká makléř Wood & Company Lukáš Novotný. „Ovšem investorovi úsměv na tváří zmizí hned při pohledu na řízení provozu, zejména výpadky dodávek čipů, kvůli kterým se musí zastavovat výroba,“ dodává s odkazem na letošní obrovské potíže v globálních dodavatelských řetězcích.

Novotný upozorňuje také na to, že první elektrické vozy společnosti nevzbudily nadšení a prodeje automobilky v Číně nejsou tak dobré, jak se očekávalo.

Akcie společnosti Volkswagen mají za sebou poměrně turbulentní rok, během prvních tří měsíců jejich kurz vyletěl nahoru zhruba o sto procent. Páteční obchodování na frankfurtské burze zakončily akcie na 273 eurech, což v porovnání se začátkem roku znamená nárůst o 63 procent. Tržní hodnota firmy je nyní 118 miliard eur, tedy v přepočtu přibližně tři biliony korun. Pro srovnání, tržní hodnota Tesly je zhruba jeden bilion dolarů (22,4 bilionu korun). 

Právě zmíněné dodávky čipů budou pro hospodaření a vývoj kurzu akcií klíčové i v příštím roce. Vedení skupiny očekává, že se problémy budou zmírňovat. Koncern by tak mohl vyrábět, a tedy i prodávat více vozů.

„Výrobci dražších aut mohli při nedostatku čipů upřednostnit výrobu nejdražších modelů s vysokou marží a u nich zvyšovat cenu, aby utlumili dopad na hospodaření,“ vysvětluje analytik J&T Banky Pavel Ryska. „Toto se hůře dělalo Volkswagenu, jehož klienti jsou cenově citliví a jenž pracuje s nižšími maržemi,“ dodává.

Důležitý bude v dalších měsících rovněž vývoj globální ekonomiky. Případné zpomalení hospodářského růstu by se mohlo negativně odrazit na poptávce po nových vozech. „Podle mě bude pro všechny automobilky problémem zpomalující Čína,“ uvádí v této souvislosti portfolio manažer investiční společnosti Fio Lukáš Brodníček.

Analytici se shodují, že v dlouhodobějším výhledu bude pro hospodaření koncernu, a tedy i pro vývoj ceny akcií klíčové, jak rychle se Volkswagenu podaří přejít na elektromobilitu. „Hlavní neznámou je to, za jakou cenu budou automobilky zhruba za deset let schopny elektroauta nabídnout a jakou při tom budou mít ziskovou marži,“ upozorňuje Pavel Ryska z J&T Banky. 

Vzhledem k řadě neznámých si analytici příliš netroufají odhadovat budoucí vývoj ceny akcií. „Hlavní investiční tezí je, že přechodem na elektromobily si firma zaslouží i vyšší valuační násobky,“ říká portfolio manažer společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler. „Akcie by se mohly obchodovat na vyšším než současném necelém desetinásobku čistého zisku. Nicméně přechod na elektromobilitu bude obtížný,“ dodává.

Osobně se označuje za optimistu. „Zejména proto, že vnímám naprostou předraženost Tesly a Volkswagen má ambice v roce 2023 prodávat více elektrovozidel než Tesla. Na druhou stranu v krátkém období je zde řada rizik, zejména nedostatek čipů a zpomalování v Číně,“ poznamenává Pfeiler.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub