Češi stále více investují do destilátů. Musejí si ale dávat pozor, aby je nevypili

Češi nejčastěji investují do skotské whisky nebo koňaků.

Češi nejčastěji investují do skotské whisky nebo koňaků. Zdroj: Pinterest

Whisky Lehman Brothers
Sudy whisky Templeton Rye
Prázdné sudy od whisky na dvoře největší skotské palírny White and MacKay
Václav Rout, odborník na skotskou whisky
Japonské druhy whisky
6
Fotogalerie

Během pandemie začal výrazně stoupat počet zájemců o investice do destilátů. Češi si nejčastěji pořizují skotskou whisky nebo koňak, ale nepohrdnou třeba také Metaxou. Mistr značky Metaxa Constantinos Raptis během čtvrtečního představení své výjimečné sběratelské lahve AEN Three Generations v Praze uvedl, že je pro ně Česko jedním z nejvýznamnějších trhů na světě.

Loni se v tuzemsku prodalo bezmála 63 milionů litrů destilátů, meziročně o 12,8 procenta více. Vyplývá to z nejnovějších dat mezinárodní analytické společnosti IWSR. Přitom objem prodaných lihovin v tuzemsku byl loni nižší než v době před pandemií. 

Výlety pro dospělé aneb Nechte se pohltit barovou kulturou >>>

V roce 2019 nakoupili Češi podle IWSR přes 73 milionů litrů destilátů. Vypadá to však, že pandemie, a v poslední době i rostoucí inflace podpořily chuť Čechů po destilátech ve smyslu investování. Zájem roste o desítky procent. Jen za období od 1. ledna 2021 do letošního 15. března získal investiční fond Wine Management 195 nových akcionářů, kteří celkem investovali 230 milionů korun.

Podle odborníků na investiční destiláty se počet českých investorů či sběratelů v této oblasti rozrůstá zejména v posledních dvou letech. „Kupujících přibyly desítky procent. Vedle dlouhodobých investorů se skupina rozrůstá zejména o ty, kteří doposud s investováním do destilátů neměli zkušenosti,“ uvádí Robert Vaněček z Prestige Portfolio, které se prodejem investičního alkoholu českým zákazníkům dlouhodobě zabývá. Společnost zároveň odhaduje, že se za poslední dva roky počet investorů do destilátů rozrostl o několik tisíc.

Zástupci sommelierů rovněž potvrzují rostoucí poptávku po investičním alkoholu. „Stojí za tím také změny ve spotřebitelských trendech, kdy zákazníci v poslední době čím dál více upřednostňují kvalitnější nápoj před anonymní lahví,“ tvrdí Ivo Dvořák, viceprezident Asociace sommelierů ČR. „Takzvaná premiumizace hraje u zákazníků zásadní roli napříč segmenty alkoholických nápojů od tichých vín přes šumivá až po destiláty,“ dodává.

Destilátům se v Česku značně daří. Na trhu mají obecně velký význam i v porovnání s jinými evropskými zeměmi. Podle dat IWSR se loni v Evropské unii prodalo přes 2,14 miliardy litrů lihovin, v průměru bezmála osmdesát milionů litrů na každou zemi. Česko je přitom se svými téměř 63 miliony na osmém místě. Loni na dospělou osobu připadlo průměrně 7,13 litru, čímž se Česko v Evropské unii zařadilo na sedmou příčku.

„V poslední době se největšímu zájmu investorů do whisky těší lahve z palírny Macallan, pokud tedy mluvíme o funkčních palírnách. Dále například Springbank či Bowmore,“ říká Václav Rout, expert společnosti Wine Management na stařené destiláty. V první desítce podle jeho slov zcela převažují whisky ze zrušených palíren, kterými jsou například Port Ellen, Rosebank nebo Glenury Royal. „Jednak jde o  exkluzivní kvalitu produktů, jednak o těžší dostupnost,“ vysvětluje Rout.

Investoři se však musejí o alkohol pečlivě starat. Láhve nesmějí být vystavené slunci a neměly by se nacházet ve vlhkém prostředí. V neposlední řadě se ale musejí investoři hlídat, aby lahev nevypili. Vaněček upozornil, že majitelé takto cenných lahví se často nedokážou ovládnout po pár skleničkách a lahev si často zbytečně otevřou. „Zákazníkům nabízím pancéřovou skříň s kódem, který znají jen majitelé lahve. Skříň se po zadání kódu otevře až po dvanácti hodinách,“ uvádí Vaněček.

Ze zkušeností Prestige Portfolio vyplývá, že u českých zákazníků převládají v investičním portfoliu destilátů skotské whisky a koňaky. Nákupní ceny se pohybují od desetitisíců až po miliony korun. Výše zhodnocení i doba návratnosti se ale u konkrétních značek liší. „Dlouhodobě se zhodnocení pohybuje kolem plus pěti až deseti procent ročně. U některých investic do alkoholu to ale mohou být stovky procent za poměrně krátké období několika málo let,“ upozorňuje Vaněček.

Za příklad uvádí řeckou pálenku Metaxa. Ta v roce 2008 uvedla na trh svou první edici brandy AEN v celosvětovém počtu 1888 karaf. „Za jednu karafu by v současnosti její majitel mohl získat nejméně osmdesát tisíc korun, původní cena byla 18 888 korun,“ říká Vaněček. Druhá série, představená v roce 2018 v počtu 130 karaf za 45 tisíc korun, dosahuje v současnosti hodnoty kolem 300 tisíc korun, takže se obchoduje téměř na šestinásobku původní ceny.

Video placeholde
Nejdražší domy České republiky • Videohub