České internetové obchody jsou pod tlakem. Cesta z mizerie je však na dohled

Trh internetových obchodů pomalu ožívá.

Trh internetových obchodů pomalu ožívá. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Rychlý růst, po kterém následoval pozvolný, ale o to bolestnější sešup. Tak by se daly shrnout poslední dva roky internetových obchodů na tuzemském trhu. Propad pokračuje také letos, oslovení odborníci a e-shopaři ovšem věří, že druhá polovina roku by měla znamenat návrat starých dobrých časů, kdy se tempo růstu překlopí do plusových hodnot. 

Loni objem tržeb podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a srovnávače cen Heureka klesl o dvanáct procent, v prvním letošním čtvrtletí to bylo ještě o procentní bod více a v tomto čtvrtletí lze pravděpodobně čekat další meziroční pokles. Zároveň odpadla loňská tradiční výmluva mnohých obchodníků, kteří upozorňovali, že se růst srovnává s extrémně úspěšným pandemickým rokem 2021. Letos se ukázalo, že ekonomické otřesy výrazně ovlivňují spotřebu domácností a že zákazníci tváří v tvář rostoucím cenám pokukují po levnějších alternativách. 

„Lidé nakupují online přibližně stejně jako loni, ale hodnota objednávky se snižuje, průměrná hodnota je zhruba o deset procent nižší než loni,“ shrnuje Tomáš Braverman, šéf srovnávače Heureka. Podle Matěje Kapošváryho ze Shopsysu jsou dosavadní letošní výsledky e-shopů horší, než se na trhu obecně očekávalo. 

Situaci dobře vyjadřuje hodnota akcií lékárenského e-shopu Pilulka, který vstupoval na pražskou burzu v roce 2020 a na začátku roku 2022, v dobách své největší slávy, se jedna jeho akcie prodávala za 1800 korun. V současné době se hodnota propadla na 450 korun za kus a společnost má problém upsat další cenné papíry na trhu. 

„Ochlazení je stále cítit zejména kvůli relativnímu snížení poptávky, opatrnějšímu utrácení a oživení cestovního ruchu, kam se nepochybně část útraty spotřebitelů přelila,“ říká Michael Zelinka, šéf online tržiště s nábytkem Biano. „Je znát, že pokles, který se před rokem předpokládal, pocítili někteří obchodníci naplno až nyní,“ přidává se Patrik Babinec z logistické společnosti Skladon. 

Jedním z problémů, se kterými se musely e-shopy a další hráči z oboru vyrovnat, bylo nutkání investovat do velkých kapacit. Pandemické roky mnohé obchodníky motivovaly k rozšiřování například skladových zásob. Alza investovala do moderního a z velké části automatizovaného centra v Chrášťanech přes miliardu korun, nákladné investice provedly také Zásilkovna nebo brněnské Notino, které se zaměřilo na vybudování distribučních center v zahraničí. 

Zároveň v podivné době přede dvěma lety, kdy dobíhala pandemie a zároveň se schylovalo k ekonomickým otřesům, chtěly být obchody v bezpečí. Obávaly se dalších problémů v dodavatelských řetězcích, a proto se předzásobily jako nikdy v historii. Společně s budováním nových kapacit to byly nákladné investice, které některým e-shopům následně značně zkomplikovaly život. 

Oslovení odborníci se shodují, že v poslední době se trh pročišťuje a někteří obchodníci končí pod tlakem přibývajících problémů. „Pochopitelně pokles poptávky způsobil problémy mnohým a některé obchody musely skončit, nicméně to v drtivé většině nebylo v přímé reakci na poslední slabší měsíce, ale byla to spíše pomyslná poslední kapka po jejich předešlých problémech, které se mnohdy táhly od covidu,“ říká marketingový šéf obchodu Zoot Jaroslav Kaucký.

„V důsledku poklesu poptávky v e-commerce byly některé e-shopy nuceny ukončit svůj provoz. Mnoho podniků čelilo finančním problémům a obtížím s udržením zaměstnanců,“ souhlasí Karin Milková ze společnosti TrustPay, která poskytuje internetových obchodům platební brány. 

Na hraně existence byly v loňském roce i některé známé české e-shopy, například online antikvariát Knihobot prodělával každý měsíc tři miliony a byl nucen propustit třetinu zaměstnanců. V ideální kondici nebyl ani nábytkář Bonami či streetwearový Footshop. Do nejhorší situace se z velkých hráčů dostal slovenský Dedoles, který balancoval na hraně krachu a zachránila jej až hluboká transformace v kombinaci se vstupem nového investora. 

Jelikož se ale propad tržeb týkal celého trhu, který s ním nepočítal, propsalo se to i do personálních škrtů. Celý obor e-commerce v Česku zaměstnával v roce 2021 přes 87 tisíc lidí, uvádí Asociace pro elektronickou komerci. Aktuální čísla nejsou známá, lze ovšem předpokládat, že v souladu s klesajícími tržbami klesl i počet lidí v odvětví. „Velikost pracovní síly v e-commerce, zejména co se týče fyzického zboží, koreluje s velikostí poptávky. Zaznamenali jsme také případy několika končících e-shopů,“ odpověděl na dotaz šéf Biana Zelinka. 

V letošním roce se nicméně navzdory pokračujícímu propadu zdá, že by se mohl vrátit růst. „V posledních dvou třech měsících stále častěji slyším, že se propad zastavil a e-shopy se vracejí k meziročnímu růstu. Zatím není oživení velké, ale z nejhoršího by odvětví už mohlo být venku,“ říká David Antoš z poradenské společnost Boston Consulting Group.

Podobný dojem z trhu má Kapošváry. „Celkově vnímám, že atmosféra v rámci e-commerce je spíše pozitivní. Všichni správně čekají, že online dlouhodobě poroste, a aktuální pokles vnímají jako korekci způsobenou zejména vysokou inflací, a tedy nižším rozpočtem na zbytné výdaje, na kterých je e-commerce postavená,“ míní. 

Pozitivní vývoj potvrzuje také Simona Kijonková ze Zásilkovny. Její klienti meziročně rostou o 24 procent a za rostoucí internetové obchodníky označuje například e-shopy Alensa, Grizzly nebo GymBeam. „V dalších měsících očekáváme, že se pokles e-commerce zastaví a segment bude postupně růst. Je zřejmé, že i přes řadu negativních vlivů, kam patří inflace, krize na Ukrajině a celkové ekonomické ochlazení, je online nakupování stabilní sektor a budoucnost vidíme pozitivně,“ říká Kijonková. Stejná očekávání má Datart patřící mezi největší hráče na trhu. 

Otázkou zůstává, jaký vliv budou mít na vývoj velké změny, které se letos v oblasti internetových obchodů odehrávají. Zřejmě nejznatelnější novinkou bude vstup zahraničních tržišť Kaufland a Allegro na tuzemský trh. Zejména ambice Allegra, které se profiluje jako nejlevnější možnost k nákupu, jsou po akvizici Mall Group výrazné. 

Nového investora hledá také Zásilkovna, u které se spekuluje o několika kupcích z řad českých investičních skupin. V posledních týdnech na povrch vyplulo možné spojení slovenské skupiny Nay (například Electro World) a české HP Tronic (Datart), které by mohlo vyústit ve vznik obří skupiny. Zdá se tak, že letošek bude pro tuzemskou e-commerce milníkem, po kterém se po dlouhých letech výrazně změní poměry na trhu.