Českému Beat Saberu se propadly tržby. Značná část prodejů už běží jen přes Zuckerbergovu Metu

Česká hra pro virtuální realitu Beat Saber, kterou koupila společnost Meta Platforms

Česká hra pro virtuální realitu Beat Saber, kterou koupila společnost Meta Platforms Zdroj: Beat Games

Americká společnost Meta Platforms udělala změny ve spolupráci s českou firmou Beat Games vytvářející Beat Saber, pravděpodobně nejúspěšnější hru pro virtuální realitu (VR) na světě. Vlastník Instagramu, Facebooku a WhatsAppu koupil Beat Games koncem roku 2019 za zhruba 1,5 miliardy korun a doposud přes českou entitu nechal proudit všechny její tržby. Od finančního roku 2022 ale jejich velkou část přesměroval přes mateřský podnik. České firmě se tak čísla výrazně propadla.

Beat Games ve fiskálním roce končícím 31. prosince 2022 vykázala tržby necelých 434 milionů korun, zatímco rok předtím to podle účetní závěrky dělalo více než 2,3 miliardy. Z Beat Games to z pohledu „reálných“ tržeb dělá největší herní studio u nás, a to s pouhými 35 zaměstnanci. Pro srovnání: Bohemia Interactive měla v roce 2022 tržby přes miliardu a zaměstnávala několik stovek lidí.

„Beat Games uzavřela s mateřskou společností novou prodejní smlouvu,“ potvrdil jednatel Beat Games Raj Singh. Česká společnost nově nepůsobí jako prodejce své hry v digitálním obchodě Mety. Ta provozuje obchod s aplikacemi pro VR brýle Oculus, které rovněž získala skrze akvizici. Jde o obdobu obchodů typu Apple App Store nebo Google Play Store. Do Beat Games už proudí pouze peníze z prodeje v jiných obchodech, například ze Steamu nebo PlayStation Store.

„Nehledě na takto způsobené snížení výnosů společnost v tomto roce (2022) nadále rostla, a to zejména díky pokračujícímu růstu trhu s virtuální realitou a uvádění nového digitálního herního obsahu na trhu,“ doplnil Singh. Celková čísla Meta přestala komentovat.

Zisk českého studia se příliš nezměnil, od akvizice vždy proudil přes mateřskou společnost. České „eseróčko“ se v posledním roce po zdanění dostalo na 51 milionů, předtím to dělalo 70 milionů korun.

Beat Saber je obecně považován za finančně nejúspěšnější VR hru na planetě, byť komplexní čísla nejsou k dispozici. Loni byl opět nejprodávanějším titulem svého druhu na Steamu, největším digitálním obchodě s hrami pro osobní počítače. Statistikám vládne také na PlayStation Store.

Deník Wall Street Journal loni v dubnu informoval, že Beat Saber jen v prodejích pro VR brýle Oculus utržil 5,5 miliardy korun. K dnešnímu dni číslo pravděpodobně výrazně narostlo. Beat Saber má měsíčně přes 1,5 milionu aktivních uživatelů.

Pro Metu je český výtvor společně s brýlemi Oculus hlavním aktivem v budování byznysu s virtuální realitou. Mark Zuckerberg v minulosti představil koncept takzvaného metaverza, tedy propojeného virtuálního světa, jako budoucnosti interakce lidí a strojů. Do oblasti už investoval desítky miliard dolarů. Sekce je ztrátová a podle Zuckerberga tomu tak může být ještě dlouho. Beat Saber je hlavním tahákem, který uživatele k VR vábí.

Beat Saber je rytmická hra. Hráči ve virtuální realitě sledují, jak na ně v taktu hudby létají barevné kostičky, které pohybem rukou reprezentující dva světelné meče musejí rozsekávat. Beat Games spolupracuje s interprety jako Imagine Dragons, Queen, Linkin Park, Lady Gaga a dalšími.