100 let průmyslu: Nejstarší pražské nádraží se mění v moderní dopravní terminál

Masarykovo nádraží

Masarykovo nádraží Zdroj: profimedia.cz

Masarykovo nádraží je nejstarší fungující nádraží na území Prahy, které navíc stále využívá podstatnou část původních objektů.

Projekty na stavbu nádraží pocházejí z roku 1842 (umístění a kolejiště navrhl Jan Perner, budovy Antonín Jüngling), samotná stavba byla započata o dva roky později a již 20. srpna 1845 byl slavnostně zahájen provoz. Trať byla koncipována jako spojnice s císařskou Vídní, kam vedla přes Olomouc. Od padesátých let se Pražané dostali vlakem i do Drážďan. Zpočátku se nádraží nacházelo těsně u městských hradeb, do kterých bylo pro koleje vytvořeno šest bran, které se na noc zavíraly.

Zbořeny byly až v roce 1874. Původní budovy vystavěné ve stylu doznívajícího klasicismu a nastupující novorenesance jsou v provozu a svému účelu slouží dodnes. Unikátní reprezentativní dvorana s proskleným stropem a litinovými sloupy byla přistavěna v roce 1862. Císařský salon na nádraží vznikl v letech 1873–1874 při příležitosti svatební cesty Františka Josefa I. a císařovny Alžběty Bavorské (řečené Sissi), která vedla do Prahy. Po pádu Rakouska-Uherska byl salonek zbaven všech připomínek a atributů monarchie a uzavřen. Postupně byl přizpůsoben potřebám prezidenta nové republiky. Později byl salonek dlouhé roky zavřený a k jeho rekonstrukci a znovuotevření došlo až v roce 2008.

Významné změny

Masarykovo nádraží prošlo za 173 let svého provozu mnoha změnami a přestavbami. V roce 1869 vyrostla na rohu Havlíčkovy a Hybernské ulice velká nárožní budova pro nádražní restauraci. V roce 1932 vnikla čtyři moderní nástupiště. V té době bylo nádraží důležitým mezinárodním uzlem, ze kterého odjížděly vlaky do evropských metropolí. To se změnilo na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Od té doby se používá jen pro vnitrostátní vlaky. Změnu v hlavním proudu cestujících způsobilo už v roce 1985 otevření výstupu z metra B v Havlíčkově ulici a zrušení tramvají v Hybernské.

Dnes se rekonstruuje

Přestože drtivá většina výpravních budov v zemi dnes patří správci infrastruktury, kterým je státní organizace Správa železniční dopravní cesty, Masarykovo nádraží zůstává majetkem největšího českého železničního dopravce Českých drah. Ty z něj chtějí vybudovat moderní dopravní terminál v srdci Prahy. Začínat by tu měla i nová rychlodráha na Letiště Václava Havla. S její výstavbou České dráhy počítaly už při plánování dalšího rozvoje celé lokality. Soukromý developer, společnost Penta Investments, totiž na okolních pozemcích hodlá vystavět novou čtvrť s moderními budovami a zelení.

Spolupráce mezi národním dopravcem a developerskou společností však je mnohem užší. Právě díky této spolupráci pokračují rozsáhlé opravy historických budov Masarykova nádraží. Zásadní proměnou prošla historická dvorana s původním zastřešením, ale už také část prostor v zázemí, kam se běžný cestující hned tak nedostane. Hned v sousedství vzniká další komerční prostor a zrekonstruovaná historická restaurace na druhé straně dvorany by se měla představit ještě letos. Na místě těch starých do konce roku vznikne ČD centrum s pokladnami, které se tak posunou blíž k vlakům i příchodům od metra a tramvají.

Nejen nádraží

Podle plánů Českých drah by měla postupně během několika let na Masarykově nádraží vzniknout zóna, kde si nejen cestující budou moci v moderních provozovnách nakoupit, v příjemném prostředí posedět s přáteli nebo se naobědvat v restauraci.

Proměna jména nádraží

1845–1862 Praha (Prag)

1862–1919 Praha státní nádraží (Prag Staatsbahnhof)

1919–1940 Praha Masarykovo nádraží (Prag Masarykbahnhof)

1940–1945 Praha Hybernské nádraží (Prag Hibernerbahnhof)

1945–1952 Praha Masarykovo nádraží

1953–1990 Praha-střed od března

1990 Praha Masarykovo nádraží