150 km/h na dálnici? Nezodpovědnost. Zeman novelu vetuje

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: RSD

Prezident Miloš Zeman vetuje novelu, která má umožnit jízdu na vybraných úsecích dálnic za příznivých technických a stavebních podmínek rychlostí až na 150 km/h. Toto rozhodnutí většiny poslanců považuje za nezodpovědné. Zeman to řekl na závěr své třídenní návštěvy Středočeského kraje. Novelu ještě neprojednal Senát.

Prezident uvedl, že považuje za škodlivou jakoukoliv oběť lidského života a jakékoli těžké a koneckonců i lehké zranění. „A protože je prokázána pozitivní korelace mezi povolenou rychlostí a počtem těchto dopravních nehod, považuji rozhodnutí většiny poslanců za nezodpovědné. Tvrzení, že je to v Německu, je sice hezké, ale tak se podívejte na české silnice a srovnejte si je s německými silnicemi,“ řekl prezident.

„Pan prezident zákon může vetovat. V tomto případě ale jde o komplexní vládní novelu,“ řekl poslanec Zbyněk Stanjura (ODS). Prezident nemůže vetovat pouze část o zvýšení rychlosti a pokud budou poslanci na podobě zákona trvat, prezidentovo veto přehlasují, uvedl Stanjura. Právě ODS byla hlavním zastáncem zvýšení rychlosti.

Stanjura: Pan prezident zákon může vetovat. V tomto případě ale jde o komplexní vládní novelu

Podobně se k Zemanově vyjádření stavěl i poslanec Úsvitu Marek Černoch. „Záleží na Poslanecké sněmovně, jak se k tomu postaví,“ řekl dnes novinářům. Pokud prezident poslance přesvědčí, že rychlost 150 km/h je příliš vysoká, jeho veto může Sněmovna uznat. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) novinářům řekl, že sám se zvýšením rychlosti nesouhlasí, ale součástí novely je řada dalších bodů, které je nutné přijmout.

Ministerstvo dopravy prý zvýšení rychlosti nepovolí na žádném z úseků

Možnost jezdit na vybraných úsecích dálnic za příznivých technických a stavebních podmínek povolenou rychlostí až 150 km/h, schválila Sněmovna v novele zákona o pozemních komunikacích. Konkrétní úseky ale musí schválit ještě ministerstvo dopravy, a to už avizovalo, že zvýšení rychlosti na žádném nynějším úseku nepovolí. Novela rovněž počítá se zvýšením rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině na vybraných silnicích první třídy.

Zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích dálnic až na 150 km/h obsahuje včera schválený pozměňovací návrh poslance ODS Ivana Adamce. „Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost,“ zdůraznil Adamec.

Vyšší rychlost by bylo podle něj možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy a signalizovat ho budou elektronické značky. Týkat se bude především nově vybudovaných úseků dálnic s nízkou dopravní zátěží, odpovídajícím povrchem a dostatečným rozhledem.

Nesouhlasí také Ťok

„Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h. Ministerstvo dopravy proto nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit,“ reagoval ministr dopravy Dan Ťok. Zvýšení povolené rychlosti by podle něj nebylo ani dobrým psychologickým vzkazem pro řidiče. Ti by na dálnicích neměli závodit, naopak je vhodné, aby jezdili bezpečně a ohleduplně.

Dopravní policie považuje zvýšení rychlosti na dálnicích za riziko pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. „Řidiči na takovou rychlost nejsou zvyklí, a mohlo by tak docházet ve zvýšené míře ke kolizním situacím,“ sdělil mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.

Zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na vybraných silnicích první třídy naopak policie jako problém nevnímá. „Jde zpravidla o komunikace takzvaně dálničního typu, tyto komunikace jsou směrově oddělené a svým stavem a parametry takovou rychlost umožňují,“ vysvětlil.

Šéf Besipu: V okolních zemích je trend opačný
Zvýšit na vybraných úsecích dálnic nejvyšší rychlost na 150 kilometrů v hodině je scestné ve chvíli, kdy se Česká republika potýká s nárůstem počtu usmrcených při dopravních nehodách, řekl vedoucí oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář. Trendem okolních zemí je podle něho naopak omezování nejvyšší povolené rychlosti.
Možnost zvýšení rychlosti na vybraných úsecích schválila Sněmovna v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Navýšení ze současných 130 na 150 kilometrů v hodině navrhl poslanec ODS Ivan Adamec. „Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost,“ zdůraznil Adamec. Zvýšení rychlosti, se kterým ministerstvo dopravy nesouhlasí, by bylo podle něj možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy a signalizovat ho budou elektronické značky.
Vloni na českých silnicích zemřelo 631 lidí, meziročně o 48 více. Podle Faráře člověk ve vysoké rychlosti úplně jinak chápe vzdálenosti, má kratší dobu na reakci, aby na stejné vzdálenosti zvládl obdobný manévr jako při nižší rychlosti. Problém by působily i kamiony, proti nimž by se osobní vozidla pohybovala téměř dvojnásobnou rychlostí.