Aerolinie China Eastern mají zájem o české firmy, zvažují i vstup do pražského letiště
Obří dopravce by rád vstoupil do Travel Servisu i pražského letiště. To ale není na prodej.
Zástupci čínských aerolinií China Eastern se při jednání s českými politiky zajímali o majetkový vstup do pražského letiště. Firma by ráda z Prahy vybudovala středoevropský přestupní uzel pro své klienty. Uvedl to člen delegace a ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
„Je otázka, jestli to je v současné době i náš zájem,“ poznamenal. Jeho stranický šéf a ministr financí Andrej Babiš, který v letišti vykonává akcionářská práva, něco takového rovnou odmítl. „Dali jsme letiště do pořádku, platí nám dividendy a mělo by zůstat státu,“ řekl deníku E15 Babiš.
Privatizaci letiště navíc zakazuje stručný zákon z roku 2010, který navzdory Senátu i prezidentskému vetu protlačila tehdejší sociálně demokratická opozice v čele s Bohuslavem Sobotkou.
Šlo o reakci na předchozí kroky vlády Mirka Topolánka, která s privatizací letiště počítala. Tehdejší odhady ministerstva dopravy přisuzovaly letišti hodnotu kolem sta miliard korun. Dnes by byla zřejmě výrazně vyšší díky nárůstu počtu cestujících i investicím do infrastruktury.
Podle Ťoka má čínský dopravce zájem o vstup také do dalších firem. Jako příklad uvedl ministr aerolinie Travel Service. Nákup jejich akcií by byl pro Číňany zřejmě jednodušší.
Podívejte se, do čeho investuje letiště Václava Havla v Praze:
Letiště Václava Havla • Jiří Liebreich, Jan Pavec
„S China Eastern jsme jednání o vstupu nevedli a nevedeme,“ uvedl na dotaz deníku E15 spolumajitel Travel Servisu Jiří Šimáně. Zároveň je ale podle něj „možné úplně všechno“. Šimáně už zkušenosti s Číňany má, když předloni pustil do majetkové struktury svého dopravce společnost CEFC.
Ta nyní drží téměř polovinu akcií Travel Servisu. V úvahu tak připadá i jejich převod mezi dvěma čínskými firmami.