Aerolinky podcenily poptávku. Za dražším létáním nestojí jen cena ropy

Cena ropy dál roste a s ní i účty aerolinek za letecké palivo

Cena ropy dál roste a s ní i účty aerolinek za letecké palivo Zdroj: E15 Michael Tomeš

Cestující si připlatí nejen kvůli růstu cen paliv.
Podle odborníků aerolinky podcenily poptávku v letošním roce.
Menší dostupnost letadel a větší poptávka také pohánějí ceny letenek nahoru.
Zatímco ceny letenek na letech po Evropě rostou jen mírně, ...
... některé dálkové lety podražují o desítky procent.
6
Fotogalerie

Cena ropy dál roste a s ní i účty aerolinek za letecké palivo. Cesty letadlem se tak Čechům v současné době prodražují v průměru i o dvacet procent, vyplývá z dat tuzemských prodejců letenek. V praxi to značí až o tisíce korun vyšší ceny, a to především u delších letů. Odborníci však upozorňují, že kromě ceny paliva je zdražování způsobeno i tím, že letecké společnosti podcenily poptávku a zároveň nedokázaly nalákat zpět klientelu z dražších byznysových tříd. Dopad na ceny mají i zdlouhavé a nákladné oblety Ruska.

Strmý nárůst cen leteckého paliva dokumentují data Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Vyplývá z nich, že k letošnímu 14. dubnu byla cena meziročně vyšší o 126 procent, za poslední měsíc narostla o více než čtrnáct procent a o dalších pět procent výše se vyšplhala začátkem dubna. Nejen čeští prodejci letenek očekávají, že se stoupající trend hned tak nezastaví. K nejrychleji zdražujícím se řadí letenky z Evropy do Jižní Ameriky, jejichž cena se v nejnižších letových třídách obvykle blíží dvaceti tisícům korun a nyní roste v průměru o pětinu. Podobná situace platí u spojení s Austrálií či s Japonskem.

Prodejce letenek Student Agency očekává, že se rozdíl v ceně letenek za celý letošní rok ve srovnání s tím loňským bude pohybovat na úrovni dvaceti procent. To odpovídá i aktuálním datům, která hlásí český vyhledávač letenek Kiwi.com. Poptávka po létání navzdory tomu roste. „Prodeje jsou letos zatím trojnásobné oproti stejnému období loňského roku a zájem dál sílí,“ tvrdí ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal. Dosažení 70procentních prodejů v letní sezoně ve srovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 čeká i Student Agency.

Tvrzení prodejců odpovídají vyjádřením nezávislých odborníků, které oslovil deník E15. Ti upozorňují, že za zdražováním zdaleka nestojí pouze vyšší ceny ropy. „V současnosti je zvyšování cen letenek způsobeno především velkou poptávkou cestujících, která je vyšší, než letecké společnosti ještě začátkem roku očekávaly. V době pandemie aerolinie často redukovaly své kapacity. Nyní se oživená poptávka střetává s nižší kapacitou, což vede k růstu cen,“ vysvětluje odborník na letectví Tomáš Hampl z portálu Airways.cz.

„Předpokládám, že poptávka po létání bude dál velice silná, a to především po létání do turistických destinací. I přesto že u některých dálkových linek vidíme skoková zdražení,“ souhlasí expert a parnter EY Petr Kováč. Zatímco dříve se na segment turistických destinací zaměřovaly zejména nízkonákladové aerolinie jako RyanAir, Wizz Air či EasyJet, nyní mu věnují daleko větší pozornost i tradiční dopravci. 

Letecké společnosti si zdražením jednak částečně kompenzují obrovské finanční ztráty způsobené pandemií a jednak ztráty příjmů z prodeje letenek ve vyšších třídách. Cestující, kteří za větší komfort platili až statisíce korun, se totiž vracejí do letadel jen velmi pomalu – na rozdíl od těch v nejnižší třídě.

Růst cen letenek pohání na dotčených linkách i nutné oblétávání ruského vzdušného prostoru. Lety se tak prodlužují, vyžadují četnější posádky a stojí více. Například dopravce Finnair už dříve oznámil, že výrazně zredukuje lety do Japonska. Vojenský vpád Ruska na Ukrajinu a následné sankce mají ale i další dopady – například na výrobu letadel.

„Začíná se projevovat obava z nedostatku některých materiálů, například titanu, který se v letecké výrobě hojně využívá a kde ruské firmy celkem drží asi čtvrtinu globálního trhu. Nemožnost ho z této země odebírat může mít při delším trvání dopad na výrobu letadel,“ varuje odborník na letectví ze společnosti Deloitte Jakub Habarta. Dodává, že letadla, která si dnes letecké společnosti objednávají, půjdou z velké části do výroby v roce 2025 a později.

Kdy se vrátí poptávka po létání na úroveň roku 2019, zůstává nejasné. Odhady zmiňují období kolem roku 2025 a později. Rychlejšímu postpandemickému restartu brání i nedostatek pilotů na trhu. S blížící se hlavní letní sezonou, kterou už zřejmě zásadně neovlivní protipandemická opatření, však dopravci rozšiřují nabídku letů, obnovují a přidávají nové destinace. Společnost Jazeera Airways například nedávno oznámila, že od června spojí Prahu s Kuvajtem dvěma lety týdně.

Co určuje cenu ropy?

Video placeholde
• Videohub