Aerolinky SAS dostihla ropná krize, ruší transatlantickou linku pro těžaře

Boeing 737 společnosti PrivatAir, který SAS nasazovaly na své "ropné lince"

Boeing 737 společnosti PrivatAir, který SAS nasazovaly na své "ropné lince" Zdroj: Konstantin von Wedelstaedt, Wikimedia Commons

Levná ropa nemusí být pro letecké společnosti jen dobrou zprávou. Skandinávské aerolinky SAS kvůli ní oznámily konec linky z norského Stavangeru do amerického Houstonu. Spoj pro pouhých 44 cestujících totiž spoléhal na poptávku ze strany petrochemických společností, které v posledních měsících kvůli nízkým cenám ropy nezažívají zrovna nejlepší časy.

Poslední let na lince je naplánovaný na 23. října. Poté budou muset manažeři ropných společností využívat například posílené spojení s přestupem v dánské Kodani.

„Ropná linka vznikla na základě na základě diskusí s našimi klíčovými zákazníky v ropném průmyslu. Musíme ale přijmout, že propad v tohoto odvětví má bohužel vliv i na nás,“ uvedl viceprezident SAS Eivind Roald.

SAS linku spustily teprve od srpna loňského roku s cílem nabídnout těžařům přímé spojení Houstonu, amerického centra petrochemického průmyslu, s norskou „ropnou metropolí“ Stavangerem. Ropa se ale tehdy prodávala z 98 dolarů za barel, zatímco nyní se pohybuje okolo 50 dolarů za barel.

Padly i další linky

Těžaři tak osekávají náklady, kde můžou. Oběťmi jejich šetření se už dříve stalo několik dalších linek. Německá Lufthansa zrušila přímé lety mezi Frankfurtem a Stavangerem před několika týdny a Air France nelétá z Paříže do Stavangeru již od května.

Linku pro SAS provozuje švýcarská společnost PrivatAir Boeingem 737. Letadlo je vybaveno pouhými 44 sedačkami v obchodní třídě. Švýcaři ale o kontrakt se skandinávskou společností nepřijdou. Letadlo přestaví na kapacitu 88 a pod hlavičkou SAS jej nasadí na večerní linku z Kodaně do New Yorku.

Graphical visualization of Brent Crude Oil