Airbus získal rekordní zakázku za 16 miliard dolarů

Airbus

Airbus

Firma Airbus uzavřela největší kontrakt na prodej dopravních letadel v historii letectví. Celkem 180 jejích nových letadel koupí za více než 16 miliard dolarů ndický nízkonákladový letecký přepravce IndiGo. Společnost dnes podle očekávání svou objednávku potvrdila na pařížském aerosalonu v Le Bourget. Největší zakázku v historii však Airbus už ve čtvrtek možná opět překoná, protože sjednává prodej přibližně 200 letadel s malajsijskou společností AirAsia.

Indická letecká společnost má v úmyslu koupit 150 letadel A320neo a 30 letadel A321neo. Hodnota zakázky podle katalogových cen dosahuje asi 16,2 miliardy dolarů (přibližně 273,3 miliardy Kč).

Modernizovaná verze komerčně úspěšného modelu Airbus A320 patří k hlavním hvězdám letošního pařížského aerosalonu. Proti původním strojům má nový Airbus zhruba o 15 procent nižší spotřebu, což v době vysokých cen pohonných hmot platí na letecké společnosti jako silný argument. Ten používá i konkurent Airbusu – Boeing – především v souvislosti se svým novým modelem 787 Dreamliner, kterých je v současné době objednáno 835 kusů.

Dreamliner: lehká váha ale těžký soupeř

V konstrukci draku Dreamlineru, určeného pro střední a dlouhé tratě, Boeing ve velké míře využil uhlíkových kompozitů. Z těchto matriálů jsou křídla i trup, letadlo tak ušetřilo kolem 18 tun na váze a výrobce uvádí, že má až o 20 procent menší spotřebu paliva oproti srovnatelným strojům. Uhlíkové kompozity mají také výhodu v pevnosti, malé deformaci při namáhání a ve vysoké únavové mezi. „Delší“ verze Dreamlineru by měla mít dolet 15 700 kilometrů, což už je vzdálenost srovnatelná s výkonem obřího Airbusu A380.

Video z testů konkurenta Airbusu – Boeingu 787 Dreamliner. Firma na Islandu zkoušela, jak se letoun chová při startu a přistání v silném bočním větru. Všimněte si, jak „pracují“ konce křídel. Konstruktéři však dobře vědí, co věděl i básník Vladimír Holan, že „co je bez chvění, není pevné“

Airbus nabízí modernizovaný model A320 už od konce loňského roku, první letadla ale bude schopen dodat až v roce 2015. IndiGo podala předběžnou zakázku už v lednu, na její potvrzení však Airbus pořád čekal. Zatím zůstává otázkou, jaké motory budou nové letouny pohánět. Přepravce se k pohonným jednotkám vyjádří později, mohly být však být motory z dílny společnosti Pratt & Whitney.