Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl stížnost slovenského výběrčího mýta, společnosti SkyToll, na tříleté prodloužení smlouvy s Kapschem na výběr mýtného po skončení letošního roku. Firma poukazovala na to, že smlouvu zadalo ministerstvo dopravy bez výběrového řízení a chtěla ji zakázat její naplnění. To ale dnes úřad zamítl s tím, že na výběru mýta existuje veřejný zájem. Firma SkyToll dnešní rozhodnutí nechtěla komentovat.
"Jsem rád, že ÚOHS tento veřejný zájem potvrdil," řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). "Pokračujeme v přípravě technologicky neutrálního tendru na mýto, což nám umožnilo právě až podepsání dodatků ke smlouvě s Kapschem. Zároveň jsem se od počátku cítil odpovědný za to, abychom zajistili fungování mýtného systému a nedopustili, aby se z našich dálnic stala bezplatná tranzitní trasa pro evropské kamiony, se všemi negativními důsledky pro řidiče, životní prostředí i státní kasu," dodal ministr.
Ten spočívá v udržitelném rozsahu provozu tranzitní dopravy a zároveň v zachování nepřetržitého výběru mýtného ve výši osmi až deseti miliard korun, uvedl antimonopolní úřad v prvoinstančním rozhodnutí.
Vše o mýtu čtěte zde
"Jak z evropské, tak národní úpravy dohledu nad zadáváním veřejných zakázek totiž vyplývá, že zákaz plnění smlouvy na veřejnou zakázku nelze uložit právě v případě prokázání existence shora uvedených důvodů hodných zvláštního zřetele," řekl k rozhodnutí mluvčí úřadu Martin Švanda.
ÚOHS už dříve řešil podobnou stížnost, kterou na smlouvu ministerstva s Kapschem podalo hnutí Starostové a nezávislí. Uzavření smlouvy za více než pět miliard korun bez výběrového řízení úřad v rozhodnutí označil za nezákonné a ministerstvo dopravy potrestal milionovou pokutou.
Předseda představenstva SkyTollu Matej Okáli už dříve označil pokutu pro ministerstvo za nedostatečnou, a obrátil se proto na Evropskou komisi.
Vypsání výběrového řízení do poloviny příštího roku považuje za nejdůležitější úkol pro ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Prodloužením smlouvy s Kapschem získalo ministerstvo dopravy tři roky času, podle premiéra je ale nezbytné, aby se tato doba využila a příští správce systému se vybral v otevřeném výběrovém řízení.
Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard korun. Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku.