Automobilky bojují o marže, letos propustily téměř 40 tisíc lidí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Vacková Anna/E15 / E15

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu
Autolib, ilustrační foto
6
Fotogalerie

Po dekádě růstu a rekordních prodejů se světoví výrobci automobilů pomalu začínají připravovat na očekávané zpomalení světové ekonomiky. Jen za posledního půl roku propustily automobilky z celého světa 38 tisíc zaměstnanců. Vliv mají na situaci také revoluční technologické změny, které výrobce nutí vynakládat stále více prostředků na investice.

Chystané úspory oznamují od začátku roku téměř všechny významné automobilky z celého světa. Již v loňském roce totiž globální prodeje osobních vozů zaznamenaly pokles, když se jich meziročně prodalo o půl procenta méně, tedy jen lehce přes 86 milionů. Nejvíce loni propad zasáhl Čínu, Evropu a Severní Ameriku.

Odhady o propouštění zaměstnanců však mohou podle agentury Bloomberg i nadále růst. V tomto týdnu oznámil propuštění sedmi tisíc zaměstnanců například Ford. Ten společně s dalšími americkými automobilkami přistupuje k úsporám také z obavy z obchodní války. Kvůli nutnosti stabilních zisků se na různou formu úspor chystají i výrobci z jiných částí světa.

„Automobilky v současnosti zoufale hledají peníze na investice do nových technologií, především do elektromobility,“ vysvětluje společný jmenovatel propouštění partner poradenské společnosti EY Petr Knap. Propouštění podle Knapa přitom ještě nesouvisí s masovějším nástupem výroby elektromobilů. Ty jsou ve srovnání s konvenčními vozy produkčně jednodušší, na jejich výrobu tak bude potřeba méně pracovní síly.

Na proměnu průmyslového odvětví se ve středu odvolával také odcházející šéf Daimleru Dieter Zetsche, když zdůrazňoval nutnost úspor. Společnost chce v následujících letech dosáhnout vyšší marže právě u elektrifikovaných aut, proto chce do roku 2021 uspořit až šest miliard eur. Obavy z poklesu zisku vyjádřilo na jaře také BMW. „Stabilní úroveň zisků je pro nás zásadní, abychom mohli nadále investovat do změny v odvětví,“ uvedl v prohlášení finanční ředitel společnosti Nicolas Peter.

Propouštění sedmi tisíc pracovníků v březnu oznámil také tahoun evropského autoprůmyslu, německý Volkswagen. V roce 2022 chce společnost dosáhnout šestiprocentní marže i přesto, že plánuje spustit prodej elektromobilů, které budou cenově konkurovat vozidlům se spalovacími motory. Významně menších zisků přitom automobilky dosahují i v případě hybridních modelů, u plně elektrických vozů jsou pak náklady na výrobu ještě vyšší.

V Česku zatím výrobci automobilů k propouštění nepřistoupili, například Škoda se potýká spíše s nedostatkem kapacit. Podle Knapa však visí otazník především nad osudem kolínské továrny Toyota, kde se vyrábí městská auta. „Budoucnost závodu závisí především na tom, zda do něj Toyota přesune výrobu elektrických aut, nebo ne,“ vysvětluje Knap. V delším časovém horizontu se však s podobnou situací budou muset podle Knapa potýkat nejen české závody, ale i ostatní továrny po celém světě.