Balíkovna chce konkurovat Zásilkovně nebo Alze. Potřebuje nalákat velké obchodníky

Balíkovna se chce odlišit od České pošty i vizuálně.

Balíkovna se chce odlišit od České pošty i vizuálně. Zdroj: ČTK

Zadlužená Česká pošta plánuje v příštích měsících vyčlenit službu Balíkovna do samostatné firmy. Nová akciová společnost má nabízet doručování zásilek stejně pohodlně jako dosavadní komerční hráči na trhu, tedy do široké sítě výdejen, samoobslužných boxů i k lidem domů a do zahraničí. V plánu na transformaci České pošty, s nímž se ve středu seznámila vláda, počítá podnik s tím, že bude muset do Balíkovny nalákat významné firmy z oblasti e-commerce.

„Co dnes Balíkovnu brzdí v jejím rozvoji, je její spojení s Českou poštou,“ přiznává generální ředitel pošty Miroslav Štěpán, podle kterého má nová společnost za úkol zajistit a udržet největší tržní podíl na trhu balíkových zásilek. Pomoci jí k tomu má široká logistická síť. Lidé budou moci podat a vyzvedávat zásilky na deseti tisících partnerských provozovnách a využít pěti tisíc samoobslužných míst. Zásilky se budou shromažďovat v 67 depech a postupně mají vzniknout dvě velká logistická centra v Praze a Ostravě.

Kompletní rebranding Balíkovny

V prvních měsících se ale bude Balíkovna zaměřovat na to, aby si lidé vůbec všimli, že jde o samostatnou službu nezávislou na České poště. Součástí transformace je tak kompletní rebranding Balíkovny, tedy vytvoření nového loga a vizuálního stylu podacích míst, vozidel i digitální komunikace. „Rebranding pomůže posílit vnímání značky Balíkovna jako moderní a zákaznicky orientované společnosti a pomyslně ji odpoutá od hůře vnímané České pošty,“ domnívají se zástupci pošty s tím, že nový vzhled také zlepší vnímání profesionality a spolehlivosti Balíkovny. Vzorová provozovna má být spuštěna v prvních měsících příštího roku.

V konkurenci se zavedenými přepravci to ale nebude mít Balíkovna podle odborníka na oblast e-commerce Matěje Kapošváryho ze Shopsysu jednoduché. „I když se vyčlení z České pošty, pořád bude z mého pohledu mnohem pomalejší v inovacích a změnách než ostatní hráči, se kterými soupeří, třeba Alza a Zásilkovna. Mám pocit, že než se plánované změny zrealizují, trh a konkurenti budou zase o kus dále,“ domnívá se. Balíkovna navíc musí přijít nejen s novou mobilní aplikací, ale i celým IT systémem, což ve státním sektoru zpravidla nejde úplně pružně.

Výhodou Balíkovny je, že může využít současných kapacit pošty. O provoz Balíkovny se má postarat sedm až osm tisíc pracovníků. V době sezonních špiček, například před Vánoci, je firma připravena využít i třetí strany, tedy soukromé přepravní společnosti. Firma chce více investovat do sítě provozoven, výdejních míst a boxů. Plánuje rovněž otestovat privátní boxy, které by sdílely například domovní družstva nebo společenství vlastníků jednotek. „Právě tyto boxy jsou budoucností pro nové developerské projekty na sídlištích nebo v satelitních městech,“ píší zástupci pošty.

Balíkovna potřebuje zaujmout velké firmy

Klíčové je ale nyní pro Balíkovnu nasmlouvat velké firmy z oblasti e-commerce, které by jí zajistily potřebný obrat. „Důraz je kladený na akvizici velkých strategických zákazníků, kteří hrají významnou roli na trhu balíkových zásilek. Jejich získáním dojde ke skokovému navýšení objemu balíků,“ píše se v plánu. Tržby Balíkovny se mají v příštích letech pohybovat mezi třemi a pěti miliardami korun. Zástupci České pošty nicméně přiznávají, že vstupují do vysoce konkurenčního prostředí.

„Situací může zamíchat aktuální prodej Zásilkovny. Jedním ze zájemců je i PPF, která má od letošního roku významný podíl v polském InPostu, který dominuje polskému trhu se samoobslužnými boxy. Po takové akvizici by Zásilkovna mohla svou pozici díky novému know-how ještě posílit,“ upozorňuje Kapošváry. „Otázka je, jak velký bude tlak na to, aby byla Balíkovna v černých číslech. Tady by mohli být komerční doručovatelé v nevýhodě, protože potřebují své služby dělat ziskově,“ dodává.