Boeing 737 MAX čeká další kontrola. Na vině je systém, který výrobce po katastrofách přepracoval

Nově vyrobené letouny Boeing 737 MAX, které si jejich provozovatelé ještě nepřevzali

Nově vyrobené letouny Boeing 737 MAX, které si jejich provozovatelé ještě nepřevzali Zdroj: Reuters

Aerolinky American Airlines mají jednu z největších flotil 737 MAX
Boeingy 737 MAX aerolinek Southwest Airlines odstavené na letišti Southern California Logistics Airport. Dopravce počítá s jejich návratem do provozu ve druhém čtvrtletí roku 2021
3
Fotogalerie

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) požaduje po leteckých společnostech další kontroly letadel Boeing 737 MAX. Jde o automatizovaný systém řízení letu, označovaný zkratkou MCAS, informovala agentura Reuters. Směrnice FAA se týká 72 strojů zaregistrovaných ve Spojených státech a 389 letadel na celém světě.

Kontrola je nezbytná, protože skrytá porucha funkce systému řízení letu v kombinaci s „neobvyklými letovými manévry nebo selháním jiného systému řízení letu“ by mohla vést ke snížené ovladatelnosti letounu, uvedl FAA. Kontrolu doporučuje všem strojům s více než 6000 letovými hodinami. Úřad vyzval k tomu, aby stejné inspekce nařídily i mezinárodní regulační orgány mimo USA.

Systém řízení letu MCAS dávají úřady do souvislosti se dvěma tragickými nehodami letadel 737 MAX, po kterých tyto stroje nesměly více než rok a půl do vzduchu. Dvě nehody těchto letadel aerolinek Lion Air a Ethiopian Airlines zapříčinily smrt celkem 346 lidí.

FAA zákaz odvolal až poté, co Boeing významně zlepšil bezpečnost a výcvik pilotů a do MCAS přidal nové prvky. Úřední zákaz byl v USA zrušen loni v listopadu, pak se přidaly i další země.