Boeing žene piloty na simulátory modelu 737 MAX, přístrojů je ale nedostatek

Simulátor Boeingu 737 MAX

Simulátor Boeingu 737 MAX Zdroj: profimedia.cz

Simulátor Boeingu 737 MAX
Simulátor Boeingu 737 MAX
Boeing 737 MAX
Boeing 737 MAX
5
Fotogalerie

Situace kolem uzemněných Boeingů 737 MAX zůstává i téměř po roce od jejich uzemnění stále nelichotivá, aeroliniím však přibývají komplikace. Stroje amerického výrobce podle všeho hned tak nevzlétnou, Boeing však nyní žádá světové aerolinky, aby své piloty znovu procvičily na simulátorech modelu 737 MAX. Takových simulátorů však po světě existuje pouhých 34 exemplářů, a pro aerolinky tak začínají nové starosti. 

Fidži, Island a Panama. Cenným simulátorem disponují mimo jiné i tyto relativně odlehlé země. Více než padesátka světových leteckých společností se tak nyní snaží o to, aby tisíce svých pilotů dostala na tato místa a oni mohli znovu absolvovat výcvik. 

„Naše společnost doporučuje, aby si všichni piloti Boeingů 737 MAX prošli nejprve výcvikem na jeho simulátoru, než budou pilotovat jakýkoliv komerční let,“ uvedl Boeing pro agenturu Reuters.

Podle Gudmundura Orna Gunnarssona, který spravuje simulátor TRU Flight Training pro aerolinky Icelandair, bude jejich malý počet velkým problémem „Bude to znamenat ještě delší protažení už tak dlouhého času uzemnění Boeingu 737 MAX a další starosti pro přepravce“ uvedl Gunnarsson. Potvrdil také zvýšený zájem o použití simulátoru od chvíle, kdy společnost Boeing uvedla požadavek na opětovné zaškolení pilotů.

Simulátory v kurzu

Podle Reuters má mnoho světových aerolinek své vlastní simulátory. Jenže se jedná o ty, které simulují let Boeingu 737 NG - tedy staršího modelu, než je 737 MAX. Nyní se však po vzoru aerolinek Icelandair či Fiji Airways začínají po novějších simulátorech pro model 737 MAX také poptávat. 

Smartwings počítá s nasazením odstavených Boeingů od dubna 2021

Český letecký dopravce Smartwings počítá s nasazením odstavených letounů Boeing 737 MAX až od 1. dubna 2021. Do té doby je bude nahrazovat pomocí pronajímaných letadel a případně také úpravami v letovém řádu. Společnost v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení problémových letounů na více než 1,5 miliardy korun.

„Pozorujeme zvýšený zájem z celého světa,“ potvrdila sama kanadsko-americká společnost TRU Flight Training, která zařízení dodává. 

Cena za jeden simulátor se pohybuje od deseti do dvaceti milionů dolarů, tedy až 451 milionů korun. Pokud budou chtít aerolinky využít některý ze simulátorů od ostatních společností, zaplatí zhruba pět set až tisíc dolarů za hodinu používání. 

Je lepší mít vlastní

Hlavní provozní ředitel letecké společnosti Fiji Airways Paul Doherty uvedl, že společnost utratila za simulátor více než deset milionů dolarů, tedy něco přes 225 milionů korun. „Tímto krokem šetříme náklady a ztrátu produktivity tím, že bychom posílali naše piloty na výcvik do jiných zemí,“ uvedl Doherty. 

Doplnil, že Fiji Airlines také zaznamenávají stále větší zájem o svůj simulátor. „Naším cílem je především rozvíjet naše piloty, ale přirozeně nás těší zájem i fakt, že můžeme pomoci dalším leteckým společnostem,“ řekl Paul Doherty. 

Stejný pocit zažívá i jediná latinskoamerická letecká společnost se simulátorem 737 MAX Copa Airlines. Stejně jako aerolinky z Fidži tato společnost uvedla, že jejím hlavním cílem zůstává proškolení jejich vlastních pilotů. Těch je nyní 245.